اگر این ویژگی ها را دارید روی مخ همکارانتان هستید

کدخبر: ۴۰۳۲۰۱
اقتصادنیوز :‌در محیط کار هر یک از همکاران خصوصیات متفاوتی دارند که برخی از این خصوصیات ممکن است موجب آزار شما شود. این مدل همکاران رو مخی و اعصاب خرکن را بشناسید.
اگر این ویژگی ها را دارید روی مخ همکارانتان هستید

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از نمناک ،در یک اداره و محیط کاری، خصوصیات افراد مختلف متفاوت است، برخی از آن ها می توانند به یکی از دوستان نزدیک شما تبدیل شوند، در حالی که با برخی دیگر ممکن است فقط به "سلام" و "خداحافظی" بسنده کنید.

این طبیعی است زیرا همه ما متفاوت هستیم و همه ما عادت ها و نگاه های خاص خود به زندگی را داریم. شما نمی توانید همه را راضی کنید، اما اگر بدانید چگونه از درگیری با برخی از همکاران رومخی خود پیشگیری کنید، یک فرد حرفه ای خواهید بود زیرا با تحمل خصوصیات چنین افرادی کار می کنید و واقعا مهم است که به آن ها توجهی نکنید.

وجود چنین افرادی منجر به حواس پرتی شما خواهد شد و تمرکز کاری را غیرممکن خواهد کرد. در این قسمت برخی از اخلاقیات آزار دهنده کارمندان را شرح داده ایم. لازم به ذکر است که این خصوصیات از سوی روان شناسان تایید شده است.

1- فرد دسیسه گر

یک فرد دسیسه گر چاپلوس، کمک حال و به ظاهر دوستانه رفتار می کند. این نوع افراد اعتماد به نفس را تحریک می کنند، دیگران را به طرز ماهرانه ای برای منافع شخصی خود سرگرم می کنند و اطلاعات شخصی دیگران را گمان پردازی می کنند. غالباً، این فرد شایعاتی را ایجاد و درباره آن با سایر همکاران صحبت می کند.

 2- فرد خود شیرین

این فرد مصمم است که در داشتن بیشترین و سنگین ترین بار کاری از همه اعضای تیم پیشی بگیرد. به عنوان مثال اگر به پروژه ای اشاره کنید که روی آن کار می کنید، او به شما اجازه نمی دهد حرف آخر را بزنید، و می گوید:"اوه، شما یک گزارش دارید؟ من سه گزارش دارم و تا قبل از ناهار باید حدود 300 ایمیل بفرستم. من خیلی استرس دارم و سرم شلوغه و . . . ."

3- فرد خود باهوش پندار

معمولاً این افراد به این حقیقت پایبند هستند که "قدیمی ترین" کارمندان شرکت هستند. عزت نفس این افراد معمولاً بسیار بالا است زیرا، به گفته آن ها، تقریباً کل هیئت مدیره یکبار از زیردست این افراد رد شده است. آن ها واقعاً معتقدند که مهمترین و باهوش ترین کارمندان هستند و همه باید نظر خود را با آنها درمیان بگذارند زیرا دقیقاً می دانند بهترین کار چیست.

4- فرد محتکر و مفت خور

شما می توانید به راحتی این نوع افراد را تشخیص دهید. آن ها کسانی هستند که اگر به مراسم یا جشنی دعوت شوند هرگز برای دیگران پول یا هدیه ای نمی دهند اما می خواهند خود را با غذاهای لذیذ و نوشیدنی های رایگان خفه کنند.

5- یک فرد انرژی منفی و غرغرو

تصور کنید روز کاری تازه آغاز شده است اما این نوع افراد به جای خوش خبر بودن، همیشه آماده هستند که در مورد مشکلاتشان در محل کار و زندگی شخصی خود غر بزنند. آن ها فقط انرژی منفی را برای تیم کاری خود به ارمغان می آورند. هدف این نوع افراد آن است که باعث به هم ریختگی شما شوند.

 6- فرد نیرنگ باز

افرادی با این خصوصیات دیگران را فقط برای منافع خود می خواهند. اگر احساس فشار عاطفی زیادی می کنید، بدانید که به احتمال زیاد از سوی این افراد تحریک شده اید. حضور این نوع افراد در تیم کاری منجر به ایجاد یک محیط عصبی، درگیری و فتنه می شود که توجه و انرژی افراد را از کار پرت می کند.

7- فردی که مدام ساز مخالف می زند

در هر تیمی، همیشه کارمندی وجود دارد که ساز مخالف می زند. به طور مثال؛ وقتی دیگران احساس گرما می کنند، او می گوید که چقدر هوا سرد است و برعکس. در حقیقت، متفاوت بودن از دیگران اشکالی ندارد اما اغلب این همکاران با نظرات متفاوت خود نسبت به سایرین، آن ها را آزرده خاطر می کنند زیرا این اتفاق به دفعات تکرار شده است.

8- فردی که مدام شوخی بی جا می کند

یک فرد شوخ در حالت معمولی می خواهد همه را بخنداند. آن ها ممکن است سخنی پوچ بیان کنند یا با شوخی که از قبل برای شرایط مشابه آماده شده بود، مکالمه را قطع کنند.

رفتار آنها ممکن است دوستانه به نظر برسند زیرا به راحتی باعث خندیدن دیگران می شود اما اگر خوب دقت کنید، خواهید دید که کارایی آنها در کار نزدیک به صفر است. تنها کاری که می کنند خندیدن، صحبت کردن، نوشیدن چای و ... است.

 9- فرد سربار

این افراد بدشان نمی آید که از همکاران خود برای منافع شخصی شان استفاده کنند اما بر خلاف یک فرد نیرنگ باز این کار آنها اتلاف هزینه و وقت را به همراه دارد. به عنوان مثال، آن ها اغلب با تقاضای همراهی از یک دوست برای رسیدن به خواسته های خود استفاده می کنند. با گذشت زمان، درخواست های آن ها بیشتر شده و لطفی که مردم نسبت به آن ها انجام می دهند، به وظیفه تبدیل خواهد شد.

10- فرد خودخواه

این فرد کسی است که دوست دارد مرزهای شخصی خود را بشکند. آن ها بدون در زدن وارد یک جایی می شوند، کشوهای همکاران خود را بدون تردید یا اجازه باز می کنند، یا در کنار همکار خود که هنگام ناهار با تلفن صحبت می کنند، می نشینند. چنین افرادی توقع دارند که مدام از سمت مافوق خود تشویق شوند. در کل رفتارهای شان اعصاب و ذهن همکاران را به هم می ریزد.

11- فرد تنبل

این شخص مدام از وظایف خود شانه خالی می کند، حالی که کل تیم سخت کار می کنند. این فرد در جلسات تنبل، منفعل و ساکت است، از ایده های جدید بی بهره است و از انجام هر کار ممکن اجتناب می کند. ازطرفی همکاران آن ها شک دارند که چگونه این افراد هنوز اجازه کار در شرکت را دارند.

 12- فرد خودشیفته

این نوع از افراد ترجیح می دهند مستقل کار کنند، خود را باهوش تر از دیگران می دانند و اغلب همکاران خود را دست کم می گیرند. آن ها خود را سخت کوش ترین فرد می دانند و دوست دارند همه کاری را به روش خود انجام دهند و نیازهای خود را بیشتر از نیازهای تیم و شرکت فرض می کنند و در نتیجه، این افراد بهره وری تیم را کاهش خواهند داد.

13- فرد وقت کش

کار با این نوع همکاران واقعاً سخت است. آن ها تنبل بوده و نمیتوانند وظیفه خود را به خوبی انجام دهند، بلکه با گفتگوها، شایعات، درخواست های احمقانه و داستان های زندگی خود حواس دیگران را پرت می کنند و مانع انجام کار همکاران نیز خواهند شد.

14- فرد مفتش

این نوع از افراد دائماً در هر مرحله، هر چیز کوچک و هر کاری را که همکارانشان انجام می دهند کنترل می کنند. واقعیت این است که این نوع از افراد هرگز به اندازه کافی اعتماد به نفس و احساس امنیت ندارند تا حتی بخش کوچکی از مسئولیت های خود را به دیگران می سپارند.

15- فرد منتقد

آن ها از هر چیزی که می بینند انتقاد می کنند و لزوماً فقط مباحث مربوط به کار شامل انتقاد آنها نمی شود. رضایت این شخص غیرممکن است، و او از ایده ها، پیشنهادات، انتخاب غذا و حتی ظاهر دیگران انتقاد خواهد کرد. در عین حال، این افراد سمی اجازه انتقاد از خود را نخواهند داد زیرا معتقد هستند که همیشه حق با آن ها است.

 16- فرد طفره رو

یک فرد طفره رو به طور مداوم کارهای خود را به تعویق می اندازد. آن ها اهمیتی نمی دهند که امروز آخرین روز ماه است و هنوز گزارش شان ارسال نشده است. در نهایت به دلیل تمام نشدن کارهایشان احساس ناامیدی و افسوس می کنند و حال شما را نیز خراب خواهند کرد.

17- فرد از زیر کار در دو

این نوع از افراد همیشه آماده هستند تا زودتر از دیگران دفتر کار را ترک کنند و برخی از کارهای شان را به عهده همکاران خود بگذارند. آن ها همیشه یک داستان باورنکردنی برای توضیح درخواست خود دارند. به عنوان مثال، مجبورند فوراً محل کار را ترک کنند زیرا فردی در انتظارشان است یا به دلیل درد ناگهانی دندان مجبور به رفتن به دندانپزشکی می شوند و ...

18- فردی که بلند صحبت می کند

چه در یک محیط آزاد کار کنید یا یک اتاق، بلند صحبت کردن برخی از افراد منجر به حواس پرتی شما می شود. تصور کنید در حال تمرکز برای نوشتن یک ایمیل یا برقراری تماسی هستید و صدای بلند این افراد تمرکزتان را بهم می زند. این فرد از احساسات و تمرکز دیگران غافل است. چنین فردی می تواند رشته فکری شما را تسخیر و روزتان را خراب کند.

19- فرد کسل (بی دل و دماغ)

مطمئنا جملاتی اعم از " این کار من نیست "، "چرا باید این کار را بکنم؟" یا "من برای این کار ساخته نشده ام" را از زبان چنین افرادی شنیده اید. کارمندی با این خصوصیات هرگز کاری فراتر از حد معمول یا کمی بیشتر از آنچه از او خواسته می شود، انجام نخواهد داد. از دیگر معایب این افراد آن است که آنها با نارضایتی ابدی خود، سایر کارمندان را نیز بی انگیزه می کنند.

 20- فرد همه چیزگو

اکثر تیم ها دارای یک عضو هستند که فیلتر صحیح کلامی ندارد. او می خواهد همه جزئیات - از قطع رابطه، سفر و خرید - را با همه افراد به اشتراک بگذارد. این فرد در اتلاف وقت نقش مهمی دارد زیرا هر ثانیه و دقیقه شما را صرف خود خواهد کرد.

21- فرد همه چیز دان

این فرد قصد دارد به همه نشان دهد که همه چیز را می داند و به نوعی مدام وقت کشی می کند زیرا در حقیقت به هیچ یک از ادعاهای خود مسلط نیست. با این وجود، این افراد می خواهند مرجع مطمئن دیگران محسوب شوند. جالب اینجاست که نادیده گرفتن آن ها باعث متوقف کردن رفتارشان نمی شود.

بهترین راهکار

در نهایت شما باید بیش از حد بر روی کار های خود تمرکز کنید تا بتوانید از رفتار های این همکاران مزاحم در امان باشید. صرف نظر از صنعت یا فرهنگ اداری، یادگیری بهترین راهکار ها برای پیشگیری از رفتارهای تحریک کننده - درصورتی که نادیده گرفتن آن ها نتیجه ای نداشته باشد - یک مهارت حرفه ای در طول زندگی است که ارزش بسیاری دارد و راندمان کاری تان را بهبود خواهد بخشید.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید