از واکسن ایرانی چه خبر؟

کدخبر: ۴۰۳۲۲۴
با بدقولی استرازانکا و تاخیر در برنامه واکسیناسیون ایران، چشم مردم بار دیگر به زمان توزیع واکسن کرونای ایرانی دوخته شد.
 از واکسن ایرانی چه خبر؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرآنلاین، سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت امروز اعلام کرد: در ۲۴ ساعت گذشته بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۱ هزار و ۶۸۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۵۷۲ نفر از آنها بستری شدند. متاسفانه ۱۶۱ بیمار کوید۱۹ هم در یک روز گذشته جان خود را از دست دادند.

با احتساب این آمار تعداد مبتلایان و قربانیان کرونا در ایران به یک میلیون و ۹۳۲ هزار و ۷۴ نفر و۶۳ هزار و ۱۶۰ نفر رسید.

لاری تاکید کرد:  در حال حاضر ۴۷ شهرستان قرمز و ۱۲۶ شهرستان نارنجی هستند و بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا مسافرت "از" و "به" شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی، ممنوع است. 

به گفته وی، همچنین ۲۴۷ شهرستان در وضعیت زرد و ۲۸ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: مطمئنا تا کنون سفرهای نوروزی تاثیر افزایشی خود را بر گسترش شیوع بیماری در کشور به طور کامل بر جای نگذاشتند و مطمئنا بسیاری از افراد آلوده به کرونا که فاقد علائم بیماری هستند با حضور در جامعه در حال تکثیر و انتقال بیماری به دیگران هستند.

لاری تاکید کرد: از کلیه افرادی که در ایام نوروز به سفر رفتند خواهشمندیم حداقل تا ۵ روز پس از بازگشت از سفر از هرگونه حضور در مهمانی و پذیرش مهمان در منزل به طور جد خودداری کنند، زیرا این کار به منزله انتشار احتمالی ویروس به دیگران خواهد بود. 

رنگ بندی‌های جدید با توجه به کرونای جهش یافته

در روزی که گذشت سعید نمکی روز یکشنبه در دوازدهمین اجلاس مجازی روسای دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی سراسر کشور اظهار داشت: خیز جدید بیماری با خیزهای قبلی، متفاوت است. یکی دو روز قبل به معاون محترم درمان تاکید کردم که فعلا اعمال غیر اورژانسی لغو شود تا با مشکل کمبود تخت های بیمارستانی در کشور روبرو نشویم چون رفتار ویروس جهش یافته یا ویروس قبلی متفاوت است. 

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: در شرایط کنونی حتما باید تعداد مراکز منتخب ۱۶ ساعته فعال تر شود و گسترش پیدا کند و در این مراکز، داروهای سرپایی آنتی وایرال به ویژه در مراحل اولیه بیماری، تست های تشخیصی و تیم های مراقبتی برای افراد در تماس با بیماران حضور داشته باشند تا مراجعات بیمارستانی کنترل شود.

وی گفت: در آینده نزدیک شاهد تغییر متغیرهای رنگ بندی های شهرهای کشور و در نظر گرفتن مولفه های تاثیرگذار مانند ویروس جهش یافته خواهیم بود و محدودیت ها متناسب با رنگ بندی های جدید، ابلاغ خواهد شد. انتظار ما این است که روسای و همکاران ما در دانشگاه ها، همچنان بر روی پروتکل ها ایستادگی و مقاومت کنند. 

در ادامه احتمال وضع محدودیت‌های جدید با توجه به رنگ‌بندی‌های جدید شهرهای کرونایی کانون بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی اعلام کرد: تا اطلاع ثانوی ساعات فعالیت بانک‌ها برای پذیرش مشتریان، از ۸ صبح الی ۱۴ بعد از ظهر و در روزهای پنج شنبه ۸ صبح تا ۱۲:۳۰ خواهد بود. 

این کانون اطلاعیه‌ای در خصوص ساعت کار شعب و نحوه حضور کارکنان بانک‌ها در شهرهای آبی، زرد، نارنجی و قرمز اطلاعیه‌ای صادر کرد که در آن گفته شده است:  مطابق یا مفاد نامه شماره ۹۹/۱۸۲۵-ک ه مورخ ۹۹/۹/۱۳، تا اطلاع ثانوی ساعات فعالیت بانک‌ها برای پذیرش مشتریان از ۸ صبح الی ۱۴ بعد از ظهر و در روزهای پنج شنبه تا ۱۲:۳۰ خواهد بود.

علاوه بر این حضور کارکنان بانک‌ها در شهرها با هشدار قرمز بمیزان ۵۰ درصد است و ۵۰درصد بقیه کارکنان می‌توانند با توجه به نظر مدیران محترم مناطق بنحویکه ارائه خدمات شعب متوقف یا با خدشه روبرو نگردد به صورت نوبتی از طریق دورکاری ادامه یابد.

بنابر این اطلاعیه در سایر شهرها با هشدارهایی با رنگ‌های زرد و آبی ارائه خدمات بانکی با حضور صدردرصدی کارکنان خواهد بود.

طبیعتاً رعایت پروتکل‌های بهداشتی (استفاده از لوازم التحریر اختصاصی، مواد ضدعفونی‌کننده، رعایت فاصله مکانی بین افراد و ...) و توصیه و پیشنهاد به مراجعین برای انجام امور بانکی آینده با استفاده از تجهیزات الکترونیکی مورد عنایت همکاران بانکی و به ویژه مدیران شعب خواهد بود.

امروز منصور غلامی، وزیر علوم هم با بیان اینکه در سال جدید برنامه آموزشی دانشگاه‌ها بر اساس تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا ادامه می‌یابد، اعلام کرد که کلاس‌های عملی و آزمایشگاه‌ها در شهرهای آبی و زرد به صورت حضوری برگزار می‌شوند. همچنین با رعایت پروتکل‌های بهداشتی دانشجویان در اتاق‌های تک نفره خوابگاه‌ها اسکان می‌یابند.

واکسن کرونای ایرانی کی توزیع می‌شود؟

با بدقولی استرازانکا و تاخیر در برنامه واکسیناسیون ایران، چشم مردم بار دیگر به زمان توزیع واکسن کرونای ایرانی دوخته شد. سیدحیدر محمدی، مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو در این باره گفت: مطالعات بالینی این واکسن تا خردادماه طول خواهد کشید. بلافاصله پس از تایید فاز سوم مطالعات بالینی، واکسن کوو برکت به صورت عمومی توزیع می شود. 

مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو درباره تولید واکسن انستیتو پاستور که با همکاری کوبا ساخته می شود اظهار داشت: توزیع واکسن مشترک این موسسه و کوبا که "سوبرنا" نام دارد در صورت تایید فاز ۳ مطالعات بالینی با ۲.۵ میلیون تولید به صورت عمومی در خردادماه توزیع خواهد شد.

وی درباره تولید واکسن اسپوتنیک در داخل کشور گفت: این واکسن هم در خرداد و تیر به صورت قراردادی تولید می شود.

حیدری درباره واکسن مشترک مجموعه میلاد نور و موسسه رازی خاطر نشان کرد: این واکسن هم اواخر تابستان وارد چرخه توزیع می شود. عملا از آخر خرداد و اوایل تیر اگر مشکلی پیش نیاید تولید و توزیع و واکسیناسیون انبوه به صورت گسترده تر انجام و موجب رفع نگرانی ها خواهد شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید