خالق" زن خاطره ساز دهه 60" درگذشت

کدخبر: ۴۰۳۷۶۲
اقتصاد نیوز:سوگاکو هاشیدا نویسنده ژاپنی خالق اوشین بر اثر ابتلا به سرطان درگذشت. اوشین شخصیت اصلی یک سریال پرطرفدار ژاپنی برای ایرانیان در دهه 60 بود. عنوان این سریال سالهای دور از خانه بود.
خالق" زن خاطره ساز دهه 60" درگذشت

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از هندوستان تایمز، سوگاکو هاشیدا نویسنده ژاپنی شناخته شده که بیشتر برای خلق سریال مشهور «اوشین» شناخته می‌شود در سن ۹۵ سالگی و به علت سرطان لنفوم درگذشت.

هاشیدا که از اوایل امسال تحت درمان قرار گرفته بود روز یکشنبه در خانه اش واقع در آتامی در شرق توکیو جان خود را از دست می‌دهد. پینکو ایزومی که در بیشتر سریال‌های هاشیدا از جمله «اوشین» نقش آفرینی کرده است خبر درگذشت وی را اعلام کرد.

هاشیدا در سال ۱۹۲۵ در طی اسعمار ژاپن بر کره به دنیا آمد. او در اواخر دهه ۱۹۳۰ میلادی به ژاپن نقل مکان می‌کند و اوساکا سکونت میگزیند. او پیش از اینکه به یک نویسنده مستقل تبدیل شود و سریال‌های درام را خلق کند، در سال ۱۹۴۹ به یک استودیو فیلمسازی ملحق شد. «اوشین» که در ایران با نام «سال‌های دور از خانه» شناخته می‌شود از آثار شناخته شده اوست که در سال‌های ۱۹۸۳ و ۱۹۸۴ از تلویزیون عمومی NHK پخش می‌شد. اوشین شخصیت اصلی این داستان خانمی است که اوشین تانوکورا نام دارد و در سنین پیری خاطرات زندگی سختش از زمان کودکی تا بزرگسالی را تعریف می‌کند.

اعمال برخی سانسورها در دیالوگ بازیگران سریال سال‌های دور از خانه باعث شکل‌گیری شایعاتی دربارهٔ روسپی بودن اوشین در نسخهٔ اصلی شد. اما مریم شیرزاد، دوبلُر نقش اول این سریال، پس از تأیید وجود برخی تغییرها، از جمله عوض‌شدن نام برخی مکان‌ها در طی دوبله (جهت سازگارتر شدن با فرهنگ ایران)، اضافه کرد آدم‌ها و احساساتشان تغییری نکردند و «خط اصلی» و «بافت کلیِ» سریال دست‌نخوده باقی ماند

«اوشین» در بیش از ۶۰ کشور جهان نمایش داده شد و تحسین‌هایی را به همراه داشت. دیگر سریال محبوب او «عبور از آن» بود. سریالی خانوادگی که نمایش آن از سال ۱۹۹۰ آغاز شد و تا ۵۰۰ قسمت به طول انجامید.

گفتنی طبق درخواست خودش مراسم تدفینی برای او برگزار نخواهد شد. هاشیدا سال گذشته نشان افتخار فرهنگ ژاپن را دریافت کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید