شایعترین علائم هشداردهنده دیابت

کدخبر: ۴۰۴۰۲۳
دیابت یکی از اختلال های ناشی از سبک زندگی است که می تواند سلامت تمامی اندام های بدن را به خطر اندازد.
شایعترین علائم هشداردهنده دیابت

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، دو نوع دیابت موسوم به دیابت نوع یک و دو شناخته شده است. نوع یک در اصل ماهیتی ژنتیکی دارد اما دیابت نوع دو، دیابتی است که ناشی از سبک زندگی اشتباه است.

نشریه آنلاین "هندوستان تایمز" در ادامه به برخی از فاکتورهای مرتبط با سبک زندگی که خطر ابتلا به دیابت را افزایش می دهند، اشاره کرده است:

- مصرف خوراکی های ناسالم

- عدم تحرک

- عدم مراجعه به پزشک برای چکاپ

- عدم کنترل وزن

همچنین نشانه های هشداردهنده ای وجود دارند که حاکی از لزوم کنترل قند خون پیش از افزایش بیمارگونه آن است که می توان به موارد زیر اشاره کرد:

- احساس تشنگی: اگر به رغم مصرف آب به طور مداوم احساس تشنگی می کنید، لازم است وضعیت قند خون خود را چک کنید. هنگامی که به دیابت مبتلا باشید، کلیه ها برای تنظیم گلوکز اضافی مجبور به فعالیت بیشتر می شوند. این گلوکز از طریق ادرار دفع می شود و همراه با آن، برخی از مواد معدنی بسیار ضروری نیز همراه با مایعاتِ بدن دفع می شوند که این فرآیند، کمبود آب بدن را به همراه دارد.

- تکرر ادرار: در واقع تکرر ادرار از دلایل کم شدن آب بدن است. همانطور که در بالا ذکر شد بدن نیاز دارد گلوکز مازاد را دفع کند و بنابراین افراد مبتلا به دیابت دچار تکرر ادرار می شوند و این وضعیت عامل از دست رفتن آب بدن است.

- احساس گرسنگی: بدن فرد مبتلا به دیابت قادر به هضم گلوکز مورد نیاز به منظور آزادسازی انرژی نیست. زمانیکه این گلوکز اضافی هضم نشود احساس می کنید از میزان انرژی کافی برخوردار نیستید و این امر ممکن است منجر به بروز احساس گرسنگی به دفعات در طول روز شود.

- خشکی پوست: قند خون بالا باعث می شود بافت های پوست بیشتر در معرض خشکی قرار بگیرند. از این رو ممکن است دچار خارش شوید و در معرض عفونت های پوستی قرار بگیرید.

- احساس گزگز در اندام ها: بیماری دیابت به عصب هایی که از مغز به اندام ها سیگنال ارسال می کنند، آسیب می رساند و به همین دلیل فرد دیابتی احساس بی حسی و گزگز را در برخی از اندام ها تجربه می کنید.

- تاخیر در بهبود زخم: دیابت روند بازسازی سلول را کند می سازد و از این رو روند بهبودی زخم و جراحت آهسته پیش می رود.

- بروز زخم های دیابتی: زخم های دیابتی بر اثر آسیب دیدگی عروق خونی ناشی از دیابت ایجاد می شوند.

- لاغر شدن: برخی از افراد مبتلا به دیابت کاهش وزن را تجربه می کنند زیرا انسولین ناکافی اجازه نمی دهد گلوکز انرژی مورد نیاز بدن را آزاد کند. از این رو، بدن شروع به سوزاندن چربی موجود می کند تا انرژی مورد نیاز خود را تامین کند. این شرایط موجب کاهش وزن می شود.

برخی از افراد بیشتر در معرض خطر ابتلا به دیابت قرار دارند. از جمله فاکتورهای خطرزا در بروز این بیماری می توان به موارد زیر اشاره کرد:

- افراد بالای ۴۵ سال که تحرک کافی ندارند

- افرادی که اضافه وزن دارند

- افرادی که اصلا ورزش نمی کنند

- افرادی که سابقه خانوادگی ابتلا به دیابت دارند

- افرادی که دچار مشکل فشار خون هستند

- افرادی که دچار مشکل کلسترول بالا هستند

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید