این استان رکورددار شتاب ابتلا به کرونا در کشور است

کدخبر: ۴۰۴۵۸۰
رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: آمارها نشان می دهد ایلام دارای تندترین شیب و رتبه اول ابتلا به کرونا در کشور است.
این استان رکورددار شتاب ابتلا به کرونا در کشور است

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، دکتر محمد کریمیان روز شنبه در نشست ستاد استانی کرونا ایلام اظهار داشت: روند بستری و بدحالی بیماران در استان افزایشی است و بطور قطع با ادامه چنین روندی آمار فوتی ها نیز افزایش می یابد.

وی افزود: طی ۲۴ ساعت گذشته ۱۹۹ ابتلا جدید کرونا در استان شناسایی شده و مجموع مبتلایان به ۳۱ هزار و ۶ نفر افزایش یافته و مجموع بهبود یافتگان نیز ۲۷ هزار و ۴۳۱ نفر است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام یادآور شد: ۳۳ بستری جدید نیز در مراکز درمانی بستری شدند و تعداد بستری ها به ۲۰۹ نفر افزایش یافته و همزمان مدت زمان بستری و بیماران بدحال نیز افزایش یافته است.

ویروس کرونا در ایران / وضعیت قرمز /

دکتر کریمیان تاکید کرد: یک فوتی ناشی از کرونا نیز در ۲۴ ساعت گذشته ثبت شده و مجموع فوتی ها تا این لحظه به ۶۸۳ نفر افزایش یافته است.

وی تصریح کرد: در پیک جدید ابتدا میزان مبتلایان سپس بستری ها و پس از آن فوتی ها افزایش می یابند که هشداری برای رعایت بیشتر پروتکل های بهداشتی است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام در خصوص وضعیت ابتلا شاغلان از ابتدا تا بیستم فروردین افزود: ۲۱۶ نفر از شاغلان استان به کرونا مبتلا شده اند که ۱۳ نفر در بخش بهداشت، ۱۶ نفر در بخش درمان و ۱۸۷ نفر نیز در ادارات، بانک ها و شرکت ها مبتلا شدند.

دکتر کریمیان تاکید کرد: با توجه به شتاب کرونا و بدحالی بیماران در استان شاهد فوتی های بیشتری در روزهای آینده خواهیم بود.

وی اظهار داشت: متوسط روزانه بستری در استان ۵۰ نفر است و موارد بستری در هر هفته یک و نیم برابر و میزان بستری ها در هفته سوم فروردین ۱۰ برابر شده است.

دکتر کریمیان اضافه کرد: شهرستان آبدانان در شرایط بسیار بدی قرار دارد و شهرستان های ایلام، ایوان و دهلران در رتبه های بعدی هستند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام به میزان ابتلا در کشور عراق اشاره کرد و گفت: پیک جدید کرونا در این کشور قوی تر و خطرناکتر همراه با فوتی بیشتر است و یکی از عوامل شیوع کرونای جهش یافته در استان خوزستان و ایلام مرز این دو شهر با عراق است.

وی اضافه کرد: انجام تست در مرز مهران دانشگاه علوم پزشکی ایلام را متحمل هزینه های بسیاری می کند و چنانچه مرز مهران مانند خوزستان به بخش خصوصی واگذار شود این هزینه ها کاهش می یابد.

به گفته وی، دره شهر و دهلران بدلیل تردد با استان خوزستان میزان ابتلا و بستری در حال افزایش است و پیش بینی می شود شهرستان های شمالی ایلام نیز در وضعیت حاد قرار گیرند.

تعداد بستری های ایلام در هفته سوم فروردین ۱۰ برابر شده است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام نیز در این نشست گفت: تعداد بستری های استان در هفته سوم فروردین نسبت به هفته آخر اسفند ۱۰ برابر شده است.

جمیل صادقی فر اظهار داشت: ۳۶ درصد مبتلایان کرونا در استان بیماری زمینه ای ندارند و بیماران ۲ سال تا سنین بالا در مراکز درمانی بستری هستند.

وی با بیان اینکه میانگین سن بستری ها در استان ۴۵ تا ۵۰ سال است، گفت: با ادامه روند افزایشی ابتلا و بستری ها، افزایش فوتی ها نیز قابل پیش بینی است.

معاون دانشگاه علوم پزشکی ایلام ادامه داد: برگزاری مراسم عزا و عروسی باید بشدت کنترل و اتوبوس های شرکت هایی مانند شرکت سیمان، پتروشیمی و نفت که با حداکثر ظرفیت در حال جابجایی کارکنان خود هستند، نیز رصد و کنترل شوند.

صادقی فر در خصوص باز بودن برخی اصناف در ایلام اضافه کرد: کافی شاپ ها و قهوه خانه ها با حضور جوانان تا ساعات بامداد باز و فعال هستند، برخی رستوران‌ها اقدام به مراسمات مختلف با حضور افراد می کنند.

وی ادامه داد: اغذیه فروشی ها برخلاف دستورالعمل‌ها اقدام به پذیرش مشتری می کنند و برخی استخرها و باشگاه های ورزشی، آرایشگاه های زنانه و مردانه همچنین نمایشگاه های اتومبیل و شهربازی و پارک ها فعال هستند.

صادقی فر تصریح کرد: با توجه به تعطیلات چند هفته ای مطب ها و مراکز درمانی شلوغ و مملو از مراجعان شهرستانی هستند و وضعیت تهویه در مراکز گروه شغلی یک بسیار نامناسب است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام اضافه کرد: اعمال محدودیت ها در هسته مرکز شهر مناسب تر از محلات و مناطق حاشیه ای است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید