وزیر دفاع اوکراین: برای پس گرفتن مناطق‌مان مصمم هستیم

کدخبر: ۴۰۴۶۵۶
آندره تاران روز شنبه در سخنانی که در پایگاه اینترنتی وزارت دفاع اوکراین منتشر شد، اطلاعاتی مبنی بر اینکه اوکراین قصد آغاز عملیات نظامی در منطقه دونباس را دارد، ادعایی برای ایجاد رعب و وحشت خواند.
وزیر دفاع اوکراین: برای پس گرفتن مناطق‌مان مصمم هستیم

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، وزیر دفاع اوکراین با بیان اینکه کی‌یف قصد جنگ افروزی ندارد، گفت: مصمم به بازپس گرفتن مناطق خود از راه‌های صلح آمیز هستیم.

آندره تاران روز شنبه در سخنانی که در پایگاه اینترنتی وزارت دفاع اوکراین منتشر شد، اطلاعاتی مبنی بر اینکه اوکراین قصد آغاز عملیات نظامی در منطقه دونباس را دارد، ادعایی برای ایجاد رعب و وحشت خواند.  

منطقه شبه جزیره کریمه در سال ۲۰۱۴ پس از برگزاری همه پرسی عمومی در این منطقه که اکثر ساکنان آن به استقلال از اوکراین رای دادند با امضای موافقت نامه‌ای به روسیه ملحق شد.

مناقشه در منطقه دونباس شامل استان‌های دونتسک و لوگانسک در شرق اوکراین نیز پس از تغییر حکومت در کی‌یف و روی کار آمدن دولت غرب گرا در این کشور آغاز شد و بر اثر جنگ داخلی در این منطقه تا حدود ۱۴ هزار نفر اکثرا ساکنان محلی کشته شدند.  

وزیر دفاع اوکراین اظهار داشت: متشنج کردن منطقه دونباس و متهم کردن اوکراین برای نقض حقوق روس تبارها در این منطقه می‌تواند شرایط را برای تهاجم روسیه به اوکراین مهیا کند.

تاران خاطر نشان کرد که تهاجم نظامی روسیه به اوکراین فقط در صورتی تحقق خواهد یافت که تصمیم سیاسی در این مورد در عالی ترین سطح در کرملین گرفته شود.  

وی با بیان اینکه حکومت اوکراین صلح طلب است، اضافه کرد: اوکراین در برابر روسیه می‌ایستد و نیروهای مسلح اوکراین از مرزهای کشور خود دفاع می‌کنند.  

وزیر دفاع اوکراین مدعی شد که مناقشه‌ای که روسیه ایجاد کرده است فقط از راه‌های سیاسی می‌توان از بین برد. اوکراین مصمم به توسل به راه‌های متمدنانه برای بازپس گرفتن مناطق اشغالی خود است.

تاران بر همکاری بیشتر اوکراین با سازمان پیمان آتلانتیک شمالی تاکید و بیان کرد: موقعیت شریک که اوکراین از ناتو دریافت کرده است امکان می‌دهد که نیروهای مسلح اوکراین در سال جاری در چند برنامه و رزمایش مشارکت فعال داشته باشند.  

تنش‌ها در دونباس بین جدایی طلبان و دولت اوکراین از یکشنبه گذشته اوج گرفته است.

دیروز ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین بر ضرورت برقراری صلح و آرامش در منطقه مناقشه دونباس در جنوب شرق این کشور تاکید کرد.

به گزارش ایرنا، زلنسکی پس از بازدید از خطوط حائل در منطقه دونباس روز جمعه در شبکه اجتماعی فیس بوک نوشت: تیراندازی‌ها در خط مقدم جبهه به یک مساله خطرناک روزمره تبدیل شده است.

وی افزود: پس از چند ماه رعایت کامل آتش بس،  بار دیگر با ضرورت برقراری دوباره آرامش مواجه شده‌ایم.

رئیس جمهوری اوکراین در ادامه مطلب خود خطاب به مردم این کشور نوشت: هر کس که توانایی دارد باید به منطقه دونباس بیاید. در اینجا سرنوشت کشور تعیین می‌شود.  

زلنسکی خاطر نشان کرد: سربازان اوکراینی باید بدانند که خدمت آنها استقلال و صلح در کشور را تقویت می‌کند.  

وی در توصیف وضع خطوط حائل با جدایی طلبان روس تبار نوشت: اخیرا تک تیراندازان دشمن فعالتر شده‌اند و بطور منظم مواضع نیروهای ما را هدف قرار می‌دهند.

رئیس جمهوری اوکراین با اشاره به تغییر خطوط حائل و کنترل مناطق بیشتری توسط نظامیان اوکراینی اظهار داشت: از زیرساخت‌ها هیچ چیز باقی نمانده است و اقدامات زیادی در پیش داریم.

ادوارد باسورین سخنگوی وزارت دفاع جمهوری خودخوانده دونتسک در گفت و گو با شبکه روسیه۲۴ از گلوله باران برخی نواحی شهر دونتسک و نیز مناطقی واقع در نزدیکی این شهر با سلاح‌های سنگین از جمله خمپاره انداز ۱۲۰ میلی متری توسط نیروهای اوکراینی خبر داد که بر اثر آن دست کم یک نفر کشته و دو نفر از ساکنان محلی نیز زخمی شده‌اند.  

دیمیتری کوزاک معاون دفتر رییس جمهوری روسیه اعلام کرد که مسکو با توجه به ابعاد مناقشه مسلحانه در منطقه دونباس، به دفاع از اتباع خود در این منطقه خواهد پرداخت.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید