اصل دعوای تامین اجتماعی و بازنشستگان

کدخبر: ۴۰۴۶۶۴
اقتصاد نیوز:24 ساعت گذشته برای بازنشستگان تامین اجتماعی پر استرس بود. همه محاسبات قبلی به هم خورد و توافقات عملی نشد.ماجرای صدور احکام مستمری برای بازنشستگان تامین اجتماعی چیست؟
اصل دعوای تامین اجتماعی و بازنشستگان

در مرداد ماه سال گذشته نخستین مرحله متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی انجام شد و در مهر ماه نیز سایر صندوق‌ها اقدام به همسان‌سازی حقوق بازنشستگان خود کردند و به نوعی فاصله و شکافی بین حقوق  بازنشستگان تأمین اجتماعی و سایر صندوق‌ها ایجاد شد این شکاف مجددا زمینه ساز اعتراض بازنشستگان تامین اجتماعی شد. پس از این قرار شد افزایش سنواتی حقوق بازنششستگان و میزان متناسب‌سازی مرحله دوم در فیش حقوقی فروردین بازنشستگان لحاظ و واریز خواهد شد.سازمان تامین اجتماعی قول داده بود تا بیستم فروردین احکام جدید را صادر کند اما روز 20 فروردین دوباره اعتراض بازنشستگان بلند شد.

اصل دعوای بازنشستگان و تامین اجتماعی

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی وعده داده بود با اجرای مرحله دوم همسان سازی،واریزی‌ که بابت حقوق بازنشستگان در فروردین ۱۴۰۰ انجام خواهد شد، نسبت به اسفند ماه ۹۸، رشد ۱۳۰ درصدی را خواهد داشت که این رشد شامل دو مرحله متناسب‌سازی و افزایش سنواتی خواهد بود.اما با صدور احکام معلوم شد نه وعده آغازین مدیرعامل یعنی «لحاظ شدن افزایش سنواتی حقوق بازنششستگان و میزان متناسب‌سازی مرحله دوم در فیش حقوقی فروردین» و نه وعده ثانی یعنی افزایش ۱۳۰ درصدی مستمری ۱۴۰۰ نسبت به اسفند ۹۸، رخ نداده است.

به گفته بازنشستگان در فیش‌های حقوقی فروردین به جای مبنا قرار گرفتن مستمری اسفند بازنشستگان (که شامل اضافات متناسب‌سازی اجرایی در مردادماه نیز هست) حقوق آنها در تیرماه و قبل از اجرای متناسب‌سازی، مبنای افزایش قرار گرفته است و خبری هم از افزایش متناسب‌سازی دور دوم نیست؛ درنتیجه برای حداقل‌بگیران، کل افزایش محدود شده به افزایش ۳۹ درصدی حقوق تیرماه و برای بازنشستگان سایر سطوح نیز حقوق تیرماه ۲۶ درصد به اضافه یک عدد ثابت افزایش یافته است. برای بازنشستگان سخت و زیان‌آور نیز اصلاحاتی انجام نشده و حقوق  آنها قبل از اجرایی شدنِ متناسب‌سازی مبنا قرار گرفته است.

بازنشسته

دلیل سازمان تامین اجتماعی برای این اتفاق

سازمان  تامین اجتماعی در واکنش به این اعتراضات اعلام کرده است:  وجود بعضی ایرادات نرم افزاری در محاسبات مستمری متناسب سازی شده در خصوص متوسط بگیران(غیرحداقل بگیران) موجب بروز چنین اتفاقی شده است. به همین دلیل تامین اجتماعی روز شنبه مجددا جلساتی با نمایندگان بازنشستگان برگزار کرده و طبق قول قبلی ظرف امروز توافق های جدید حاصل می شود.

تامین اجتماعی می گوید: به منظور جلوگیری از توقف در پرداخت مستمری‌ها، پرداخت فروردین برمبنای محاسبات فعلی استمرار می یابد اما پس از نهایی شدن مذاکرات و  رفع ایرادات نرم افزاری و اعمال اصلاحات پرداخت های جدید در پایان اردیبهشت انجام شود. بنابراین باید تا پایان وقت اداری امروز صبر کرد تا نتیجه روشن شود.

 

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید