کشف ربات های جاسوسی در آب های چین

کدخبر: ۴۰۵۸۳۵
تلویزیون چین در گزارشی اعلام کرد این کشور تاکنون در آب های خود چند صد ابزار و تجهیزات جاسوسی کشف و ضبط کرده است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا؛  چین از سال ۲۰۱۶ میلادی تاکنون به ۹۱ ماهیگیر ساکن شهرهای ساحلی این کشور به دلیل کشف انواع مختلفی از دستگاه های خارجی با عملکرد جاسوسی پاداش داده و از آنها تقدیر کرده است.

بر اساس این گزارش، ماهیگیران شهرهای مختلف در استان های «ژجیانگ» و «جیانگ سو» در شرق چین و همینطور استان «هاینان» در جنوب و منطقه خودمختار «گوانگشی ژوانگ» در این کشور گزارش هایی در رابطه با کشف دستگاه های جاسوسی خارجی به دولت ارائه کرده اند.

برای مثال، در یکی از این موارد یک ماهیگیر از استان «جیانگ سو» دستگاهی کشف کرده که شبیه قایقی با طول ۳ متر است  «تانگ جیان شنگ» کارشناس حوزه مهندسی صوتی زیرآب در مصاحبه با رسانه های خبری تاکید کرده است که این دستگاه جاسوسی شبیه قایق است اما بخشی در قسمت انتهایی آن وجود دارد که از ۶ پره متصل شده توسط یک سیم مرکزی تشکیل شده است؛ این دستگاه یک پروانه در پشت خود دارد که با قضاوت از روی شکل ظاهری آن می توان گفت که یک «ربات دریایی» است.

تانگ با اشاره به اینکه گلایدر کنترل جهت بسیار خوبی زیر آب دارد و پیشرفته ترین طراحی روی آن صورت گرفته است، تاکید کرد که این گلایدر نوع جدیدی از دستگاه ها و ابزارهای بدون سرنشین دریایی است که به کمک امواج، تامین نیرو می شود و از انرژی خورشیدی برای جمع آوری داده ها، ارتباطات و موقعیت یابی ضمن حرکت رو به جلو بهره می گیرد؛ این گلایدر تعداد بسیار زیادی حسگر و سنسور دارد که قابلیت اندازه گیری پارامترهای زیست محیطی اقیانوس ها را تامین می کند.

بر اساس این گزارش، این وسیله زیردریایی بدون سرنشین تجهیزات ساخت چین و یا مورد استفاده این کشور نیست و بنابراین، می توان تائید کرد که یک وسیله جاسوسی مخفی است که به صورت مخفیانه توسط یک کشور خارجی در آب های چین رها شده است این ابزار جاسوسی عملکردی پیشرفته و پرقدرت دارد و می تواند ماموریت های جمع آوری اطلاعات و شناسایی را انجام دهد.

گزارش می افزاید: این گلایدر که کشورهای خارجی در آب های چین انداخته اند می تواند اطلاعات مربوط به جریان های اقیانوسی، هیدرولوژی (آب شناسی)، دما، رطوبت، شوری، آلاینده ها و سایر اطلاعات را جمع آوری کند؛ این داده ها و اطلاعات اسرار حساس دولتی هستند و اقدام کشورهای خارجی در بکارگیری این ربات در آب های چین جاسوسی و سرقت محسوب می شود.

این داده ها به محض اینکه به شکل غیر قانونی جمع آوری و سرقت می شوند، فعالیت های کشتی های جنگی و زیردریایی ها، پرتاب موشک های زیر آبی، شناسایی و ارتباط سونارهای ضد زیر دریایی و اکتشافات در میدان های گازی و نفتی را تحت تاثیر قرار می دهند و تهدیدی جدی برای امنیت کشور، امنیت نظامی و امنیت آب های عمیق چین محسوب می شوند.

بر اساس این گزارش، آژانس های اطلاعاتی و جاسوسی خارجی، با استفاده از تکنولوژی و ابزارهای انسانی جهت انجام فعالیت های مربوط به جمع آوری اطلاعات در مناطق ساخلی چین، دریا را به یک میدان جنگی جدید تبدیل کرده اند.

بر اساس گزارش شبکه «CCTV»، ارگان های امنیت دولتی چین با جدیت به تقویت توسعه تکنولوژی پرداخته و عملیات های ویژه را اجرایی کرده و ابزارهای پیشرفته تکنولوژیکی را برای مهار ادامه دار سرقت فناوری به کار گرفته و موفق به کشف تعدادی ابزار و دستگاه مخفی سرقت اطلاعات در مناطقی مانند دریای چین جنوبی شده اند.

در ۲۱ آگوست سال ۲۰۲۰ میلادی بود که یک دستگاه مشکوک توسط ارگان های امنیت ملی چین در دریا و در ۳۰ مایل دریایی جنوب شرقی «سانیا» در استان «هاینان» شناسایی شد که یک دستگاه سرقت مخفی بود.

از سال ۲۰۱۶ میلادی تاکنون، تعدادی دستگاه متعلق به کشورهای خارجی در مناطق ساحلی چین کشف و ضبط شده اند و از ۹۱ ماهیگیر و پرسنل مرتبط با روند کشف این ابزارهای جاسوسی تقدیر شده است.

در ژانویه سال ۲۰۲۰ میلادی ۱۱ ماهیگیر از سوی دولت محلی استان «جیانگ سو» به دلیل کشف چندین دستگاه جاسوسی زیر آبی و تحویل آنها به مقامات امنیت ملی مورد تقدیر قرار گرفتند و به آنها پاداش داده شد.

برخی از این ابزارهای جاسوسی قابلیت جمع آوری اطلاعات مربوط به خصوصیات هیدرولوژیکی و نقشه برداری از بستر دریا را دارند؛ سایر ابزارها می توانند داده های صوتی کشورها را جمع آوری کنند که از این داده ها می توان برای اهداف نظامی و از جمله شناسایی تحرکات کشتی ها و زیردریایی ها و شناسایی سیستم هشدار سریع استفاده کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید