آلمان طرح ساخت پهپاد نظامی اروپا را تصویب کرد

کدخبر: ۴۰۶۲۸۴
کمیته بودجه مجلس آلمان قرارداد سه میلیارد یورویی ساخت پهپاد نظامی اروپایی را در چارچوب همکاری با فرانسه، ایتالیا و اسپانیا در کارخانه های ایرباس، داسو و لئوناردو تصویب کرد.
آلمان طرح ساخت پهپاد نظامی اروپا را تصویب کرد

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایرنا، به گفته چند مقام نظامی آلمان، ارتش این کشور از سال ۲۰۳۰ میلادی ۲۱ فروند پهپاد نظامی را به همراه ۱۲ ایستگاه فرماندهی زمینی و چهار دستگاه شبیه ساز تحویل خواهد گرفت.

رویترز گزارش داد، قرار است این پهپادها در نهایت جانشین پهپادهای ساخت صنایع هوافضای اسرائیل شود که ارتش آلمان از آنها به صورت اجاره ای در افغانستان و مالی استفاده می کند.

با اینکه پهپاد اروپایی به صورت فنی توانایی حمل سلاح دارد، اما چنین کاربردی منوط به موافقت مجلس آلمان خواهد بود که در دسامبر گذشته با طرح مسلح کردن پهپادهای کنونی که به صورت اجاره ای در اختیار ارتش این کشور قرار دارد، مخالفت کرد.

این پهپادها با درازای بیش از ۱۵ متر، طول ۳۰ متری ۲ بال، حسگرهایی مانند چند رادار و دوربین های فرو سرخ، توانایی پرواز مداوم به مدت بیش از ۲۴ ساعت را در ارتفاع حدود ۱۳ هزار متری برای نظارت بر اوضاع زمین خواهد داشت.

آلمان دومین تأمین کننده نیروهای ناتو در افغانستان پس از ایالات متحده است. در کل حدود ۱۰ هزار نظامی به شکل رسمی در افغانستان حضور دارند که شامل ۲۵۰۰ آمریکایی است.

با اعلام تاریخ خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان در 11 سپتامبر (20 شهریور) سال جاری، آلمان از احتمال خروج زودتر نیروهای مسلح خود از این کشور خبر داد. در حالی که رئیس جمهوری آمریکا تاریخ خروج نظامیان این کشور از افغانستان را ۱۱ سپتامبر اعلام کرده، دولت آلمان می خواهد ۱۱۰۰ نظامی اش در صورت امکان تا اواسط ماه اوت (اواخر مرداد) این کشور را ترک کنند.

 در راستای این تصمیم «هایکو ماس» وزیر امور خارجه آلمان به افغانستان اطمینان داد که پشتیبانی در بخش غیرنظامی پس از خروج نیز ادامه خواهد یافت و افزود: ما تقریباً هر سال نیم میلیارد یورو برای حمایت از بازسازی در افغانستان هزینه می کنیم و این روند ادامه خواهد یافت.

ناتو روز چهارشنبه تصمیم گرفت تا دو هفته دیگر روند خروج از افغانستان را آغاز کند. 

حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ که القاعده عامل آنها شناخته شد، در یک واکنش سریع به حمله نیروهای تحت سرکردگی آمریکا به افغانستان منجر شد. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید