عصبانیت اسرائیلی‌ها از اخبار گفتگوی عربستان و ایران/ افشای بخشی از همکاری ریاض و تل‌آویو

کدخبر: ۴۰۶۶۳۲
با وجود تکذیب خبر گفتگو میان ریاض و تهران، رسانه‌های رژیم صهیونیستی با عصبانیت و خشم به تلاش‌های صورت‌گرفته برای انجام این گفتگو پرداختند.
عصبانیت اسرائیلی‌ها از اخبار گفتگوی عربستان و ایران/ افشای بخشی از همکاری ریاض و تل‌آویو

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از تسنیم، پایگاه اطلاع‌رسانی دبکا فایل که به محافل اطلاعاتی رژیم صهیونیستی وابسته است، در راستای فشار بر ریاض بخشی از همکاری ریاض و تل‌آویو را افشا کرد.

این پایگاه عبری‌زبان در راستای این افشاگری اعتراف کرد که کماندوهای دریایی اسرائیل بنا به درخواست سعودی‌ها اقدام به قرار دادن مین بر سر راه کشتی ساویز کردند که در مقابل سواحل اریتره قرار داشت.

به‌نوشته دبکا فایل، سعودی‌ها تنها سه روز بعد از این اقدام که به‌خواست آنها انجام شد با ایرانی‌ها پای میز مذاکره نشستند.

به‌زعم این رسانه عبری‌زبان منابع آگاه نظامی و اطلاعاتی اسرائیل اعلام کردند ریاض و ابوظبی درخواست مشترک و ویژه‌ای را از بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل برای برچیدن این کشتی از دریای سرخ مطرح کردند، چرا که آن را یک تهدید و خطر ایرانی توصیف می‌‌کردند.

این رسانه افزود: اسرائیل هم این درخواست را بررسی کرد و تصمیم گرفت به درخواست سعودی ـ اماراتی پاسخ مثبت دهد چون این اقدام در راستای منافع اسرائیل در دریای سرخ هم قرار داشت، از این رو این عملیات (حمله تروریستی) انجام شد، با این حال محمد بن سلمان ولیعهد عربستان و محمد بن زاید ولیعهد ابوظبی هیچ‌یک به مسئولین اسرائیلی خبر نداده بودند که آنها در حال مذاکرات سرّی با ایرانی‌ها هستند.

این رسانه صهیونیستی ادامه داد: آنها به مسئولین عالی‌رتبه سیاسی و امنیتی اسرائیل از جمله بنیامین نتانیاهو در زمان گفتگو برای تقدیم درخواست تهاجم به کشتی ایرانی و تأکید بر اهمیت انجام این اقدام نگفته بودند که در سوی دیگر این معادله قصد مذاکره با طرف ایرانی را دارند و به‌دنبال آن هستند که می‌‌خواهند در بغداد از موضع قدرت با ایرانی‌ها وارد مذاکره شوند.

در ادامه این مطلب آمده است: بسیار دشوار است که تخمین زد در صورتی که اسرائیل پیش از انجام حمله به کشتی از این مسئله آگاه می‌‌شد چه واکنشی از خود نشان می‌‌داد و آیا این تهاجم را به انجام می‌‌رساند یا نه.

اما منطق می‌گوید اسرائیل در صورت اطلاع از این رفتار سعودی به‌طور حتم این اقدام خود را مشروط می‌‌کرد و به‌طور حتم سعودی‌ها را مجبور می‌‌کرد منافع اسرائیل را هم در این مذاکرات مدنظر قرار دهند.‎

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید