تعیین تکلیف نهایی استخدام معلمان حق التدریس و نهضتی

کدخبر: ۴۰۷۱۰۰
اقتصادنیوز :‌وزیر آموزش و پرورش با اشاره به تعیین تکلیف استخدام گروه های چهارگانه معلمان حق التدریس، نهضت سوادآموزی، مربیان پیش دبستانی و معلمان خرید خدمتی گفت: وضعیت تمام معلمانی که تا قبل از سال ۹۲ با ما همکاری کردند را روشن کردیم و در بهار همین امسال نهایی خواهد شد و دیگر تعهدی نسبت به گذشته نخواهیم داشت.
تعیین تکلیف نهایی استخدام معلمان حق التدریس و نهضتی

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، محسن حاجی میرزایی با اشاره به آخرین وضعیت ساماندهی نیروی انسانی و تعیین تکلیف استخدام گروه های چهارگانه معلمان حق التدریس، نهضت سوادآموزی، مربیان پیش دبستانی و معلمان خرید خدمتی اظهار کرد: در حال رسیدن به آرامش نسبی در مجموعه بزرگ آموزش و پرورش هستیم. وقتی تعهداتی برای استخدام ایجاد می شود باید سروسامان پیدا کند.

وی افزود: طبق قانون وضعیت تمام معلمانی که تا قبل از سال ۹۲ با ما همکاری کردند را روشن کردیم و در بهار همین امسال نهایی خواهد شد و دیگر تعهدی نسبت به گذشته نخواهیم داشت.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: درباره معلمان در چهار گروه یاد شده که از سال ۹۲ به این سو با آموزش و پرورش همکاری می کنند مسیر جذب، دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی است که از دو طریق آزمون سراسری و آزمون استخدامی طبق ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان، همه ساله میتوانند متناسب با ظرفیت تخصیصی، نیرو جذب کنند.

حاجی میرزایی با بیان اینکه به سمت جذب نیروی تربیت یافته، توانمند و دقیق نزدیک می شویم اظهار کرد: مصوبه ای در سال گذشته در زمینه نیروی انسانی از شورای عالی انقلاب فرهنگی گرفته شده و بر اساس آن، در حال حاضر بر روی ضوابط معلمی در دبیرخانه شورای عالی آموزش و پرورش کار می شود و به این ترتیب معتقدیم وضعیت نیروی انسانی آرامش و قرارِ بهتری خواهد گرفت و نیروهایی که با ما همکاری می کنند با اطمینان خاطر بیشتری می توانند به همکاری شان ادامه دهند و امنیت شغلی بیشتری داشته باشند.

وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: در مصوبه آمده است که ضوابط صلاحیت معلمی باید توسط آموزش و پرورش تهیه و به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش برسد و در هیئت وزیران مطرح شود. همچنین در مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی آمده است که دانشگاه های فرهنگیان و شهید رجایی می توانند از ظرفیت سایر دانشگاه ها استفاده کنند. اکنون از فارغ التحصیلان دانشگاه های دیگر در قالب ماده ۲۸ اساسنامه استفاده می کنیم اما استفاده از سایر ظرفیت دانشگاه ها در دست بررسی است.

وی همچنین با اشاره به تامین، تخصیص و مصرف منابع مالی در آموزش و پرورش گفت: نسبت منابع ما در سال ۱۴۰۰ در مقایسه با گذشته افزایش یافته و سهم بودجه آموزش  و پرورش از بودجه عمومی از ۱۰.۳ به بالای ۱۳ رسیده است و نشان می دهد وضعیت بودجه نسبت به گذشته وضعیت مناسب تری است. در حوزه تخصیص نیز سال گذشته بیش از ۱۴۰ درصد منابع دریافت کردیم که رقم بی سابقه ای بود تا بتوانیم مطالبات همکاران را بپردازیم. در حوزه تخصیص همه شهرستان ها را از نظر شاحص های کیفی و آموزشی رده بندی کردیم و تمرکز ما بر مناطق کمتر برخوردار است تا عدالت بیشتری برقرار شود.

حاجی میرزایی درباره جلسه هفته گذشته شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره کنکور سراسری نیز توضیحاتی ارائه و عنوان کرد: موضوع جلسه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، کنکور بود و پیشنهاد دبیرخانه شورای عالی آموزش و پرورش این بود که ۶۰ درصد نمره قبولی در کنکور را به سوابق تحصیلی و ۴۰ درصد را به آزمون اختصاص دهند. در این باره مباحثی مطرح شد اما نوبت به تصمیم گیری نرسید زیرا ابعاد گوناگونی داشت. تصمیم گیری در این باره به جلسات آتی موکول شد.

وزیر آموزش و پرورش افزود: نظام تعلیم و تربیت یک دوره ۱۲ ساله است که هدفش آماده کردن افراد برای دانشگاه نیست بلکه آماده کردن انسان ها برای زندگی کردن، فکر کردن، پرسشگری، توان خلاق برای حل مسائل داشتن و عنصر مفیدی برای جامعه بودن است؛ صرف نظر از اینکه بخواهد یا نخواهد به دانشگاه برود. باید به این صلاحیت ها اهمیت بیشتری دهیم. 

وی در برنامه نگاه هفته وزارت آموزش و پرورش، تصریح کرد: البته برای اینکه نگرانی در میان داوطلبان ایجاد نشود باید گفت که این تصمیم هرچه باشد برای سال ۱۴۰۲ خواهد بود و متوجه این کنکور و کنکور سال آتی نخواهد شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید