رئیس‌جمهور آمریکا میزبان نشست تغییرات اقلیمی با حضور ۴۰ تن از رهبران جهان

کدخبر: ۴۰۷۴۵۹
وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد، ایالات متحده این نشست را نقطه آغازی برای تشکیل ائتلاف جهانی آب و هوایی و فرصتی برای مذاکرات با کشورهای کلیدی در این رابطه می‌داند.
رئیس‌جمهور آمریکا میزبان نشست تغییرات اقلیمی با حضور ۴۰ تن از رهبران جهان

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، خبرگزاری اسپوتنیک اعلام کرد، رهبران ۴۰ کشور سراسر جهان امروز (پنج‌شنبه) در نشست مجازی تغییرات اقلیمی که از سوی ایالات متحده برنامه‌ریزی شده است، شرکت می‌کنند.

رئیس‌جمهوری آمریکا چهارشنبه به خبرنگاران گفت: تایید می‌کنم که تمامی ۴۰ کشوری که نامشان چند هفته پیش طی اطلاعیه‌ای منتشر شد، در این نشست رهبران برای گفت‌وگو درباره تغییرات آب و هوایی شرکت می‌کنند.

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد، ایالات متحده این نشست  را نقطه آغازی برای تشکیل ائتلاف جهانی آب و هوایی و فرصتی برای مذاکرات با کشورهای کلیدی در این رابطه می‌داند.

در اطلاعیه وزارت خارجه آمریکا آمده است: این نشست نقطه عطفی مهم در مسیر کنفرانس تغییر آب و هوایی سازمان ملل متحد است که نوامبر امسال در گلاسکو برگزار می‌شود و به منظور افزایش فرصت‌ها برای نتایج معنادار در زمینه اقدام جهانی اقلیمی در گلاسکو برنامه‌ریزی شده است.

به دلیل مشکلات فنی، هیچ نشست رسمی دو جانبه‌ای در این اجلاس برگزار نخواهد شد. دلیل دیگر برای جلوگیری از جلسات دوجانبه اختلاف زمان بین کشورها است.

آمریکا  متعهد به قطع انتشار گازهای گلخانه‌ای شده است. انتظار می رود کاخ سفید کاهش ۵۰ درصدی انتشار گازهای گلخانه‌ای تا سال ۲۰۳۰ را اعلام کند. مقامات دولت از تأیید رسمی آن خودداری کرده‌اند ، اما روزنامه واشنگتن پست روز سه شنبه فاش کرد که بایدن روز پنجشنبه تعهد خود را برای این هدف اعلام خواهد کرد. این مرحله امکان دو برابر شدن کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای را که در اصل در توافق نامه آب و هوای پاریس آمده است ، فراهم می کند.

کارشناسان آمریکایی پیشنهاد کرده‌اند که ایالات متحده گام های تعیین کننده‌ای در زمینه تغییرات اقلیمی بردارد تا به تعهدات قبلی خود عمل کند و عدم پیشرفت در دولت ترامپ را جبران کند.

ولادیمیر پوتین ، رئیس جمهور روسیه گفته است که در این اجلاس شرکت خواهد کرد و رویکردهای کشورش در مورد تغییرات اقلیمی را توضیح خواهد داد.

پوتین روز چهارشنبه در سخنرانی خود در مجمع فدرال بر تعهد روسیه برای توسعه رویکردهای جدید در تولید انرژی و انطباق اقتصاد با چالش‌های تغییرات اقلیمی تأکید کرد.

دولت بایدن همچنین شادمانی خود را از اینکه شی جینپینگ، دعوت برای شرکت در این نشست را پذیرفته اعلام کرد . یکی از مقامات به خبرنگاران گفت: ما امیدواریم که رئیس جمهور شی به جلسه بیاید و در مورد اقدامات چین بیشتر توضیح دهد. واشنگتن و پکن در مورد تغییر آب و هوا موضع مشترک دارند. هر دو کشور این را یک بحران می دانند ، هر دو کشور اقدام در دهه ۲۰۲۰ را یک نیاز می‌بینند.

دولت چین روز چهارشنبه تأیید کرد که شی در اجلاس سخنرانی خواهد کرد. هوآ چونینگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفت: به دعوت رئیس جمهور آمریکا جو بایدن ، شی جینپینگ رئیس جمهور چین در قالب یک کنفرانس ویدیویی در اجلاس اقلیم شرکت خواهد کرد و در آنجا سخنرانی خواهد کرد."

توافق نامه آب و هوایی پاریس ، که در کنوانسیون چارچوب سازمان ملل متحد درباره تغییرات آب و هوایی در سال ۲۰۱۵ منعقد شده است ، شامل هدف بلند مدت محدود کردن متوسط ​​افزایش جهانی دما به ۲ درجه سانتیگراد است.

دولت ترامپ ۲۰۱۷ اعلام کرد که ایالات متحده ، یکی از بازیگران اصلی ، را از توافق خارج خواهد کرد ، اما مجبور شد تا سال ۲۰۱۹ صبر کند تا به طور رسمی این کار را انجام دهد. بایدن در اولین روز حضور خود در کاخ سفید اعلام کرد که ایالات متحده به این توافق خواهد پیوست و در ماه فوریه رسماً بازگشت.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید