خبر مهم درباره زمان واکسیناسیون عمومی با واکسن کووایران برکت

کدخبر: ۴۰۷۶۹۳
مدیر گروه تحقیقات تولید واکسن کووایران برکت درباره جزئیات ساخت و تزریق عمومی واکسن کووایران برکت توضیحاتی داد.
خبر مهم درباره زمان واکسیناسیون عمومی با واکسن کووایران برکت

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از  باشگاه خبرنگاران جوان، حسن جلیلی مدیر گروه تحقیقات تولید واکسن کووایران برکت در برنامه بدون تعارف اظهار کرد: ساخت واکسن کرونا در ستاد اجرایی فرمان امام اواخر اسفند سال ۹۸، چند هفته پس از شیوع بیماری کرونا در کشور شروع شد.

او با بیان اینکه در زمینه مطالعه بالینی ما در حال حاضر در فاز دوم هستیم، گفت: واکسن به ۲۰۰ نفر از ۲۸۰ نفری که می‌بایست وارد فاز دوم مطالعه می‌شدند، تزریق شده است.

جلیلی ادامه داد: امیدواریم در صورتی که نتایج مورد رضایت وزارت بهداشت قرار بگیرد مجوز آغاز فاز سوم صادر شود.

مدیر گروه تحقیقات تولید واکسن کووایران برکت با بیان اینکه در این صورت نیمه اول اردیبهشت ماه فاز سوم را آغاز خواهیم کردکه در این مرحله ۲۰ هزار نفر از ۶ استان کشور وارد مطالعه می‌شوند، افزود: در نهایت اگر همه نتایج رضایت بخش باشد مجوز اورژانسی صادر می‌شود و واکسیناسیون عمومی در کشور آغاز خواهد شد.

او با بیان اینکه فکر می‌کنم خرداد ماه واکسیناسیون عمومی با واکسن کووایران برکت آغاز خواهد شد، گفت: در همه افرادی که تاکنون واکسن را دریافت کردند، عوارض آنچنانی مشاهده نشده است و از ۴ گرید عوارض فقط عوارض گرید یک در داوطلبان مشاهده شد.

جلیلی گفت: تمام افرادی که دو دوز واکسن را در فاصله‌ی ۱۴ دریافت کردند میزان آنتی بادی در بدنشان افزایش پیدا کرده بود و در مقابل کرونا ایمن شده بودند.

مدیر گروه تحقیقات تولید واکسن کووایران برکت با بیان اینکه عوارضی که بیشتر گزارش شد، درد محل تزریق، تب خفیف، بدن درد، احساس ضعف بود و عده قابل توجهی هم هیچ عارضه‌ای را گزارش نکردند، گفت: ما تا خرداد ماه در فاز نیمه صنعتی توانایی تولید قریب به سه میلیون دوز واکسن کرونا را در ماه داریم.

او با بیان اینکه در فاز صنعتی در تابستان توانایی تولید ۱۸ تا ۲۰ میلیون دوز واکسن در ماه را خواهیم داشت، تصریح کرد: با این ظرفیت تولید، ۳ تا ۴ ماه زمان می‌برد تا کل کشور واکسینه شوند.

جلیلی گفت: اینکه همه دنیا درحال واکسینه شدن هستند چیز درستی نیست و بسیاری از واکسیناسیون را آغاز نکردند و بسیاری هم درصد کمی از افراد خود را واکسینه کردند.

او بیان کرد: یک قانون در مورد واکسن کرونا وجود داشت و آن هم این بود که اگر پذیرید جمعیتی چند هزار نفری را در مطالعه واکسن‌های دیگر کشور‌ها قرار دهید شما در اولویت دریافت آن واکسن‌ها هستید.

جلیلی با بیان اینکه ما در مطالعه فاز سوم بالینی هیچ واکسنی مشارکت نکردیم چرا که قانون است که ایرانی‌ها نمی‌توانند در استفاده از دارویی که هنوز ارگان‌های نظارتی بین المللی آن را تأیید نکرده اند، مشارکت کنند.

او افزود: همه کشور‌هایی که صاحب واکسن هستند، مطالعه تحقیقاتی خود را بر روی واکسن سارس و... در سال‌های قبل آغاز کرده بودند، بنابراین از لحاظ تحقیقات واکسن کشور‌های دیگر جلوتر بودند و یکی از دلایلی که واکسن‌های دیگر در دنیا زودتر به مرحله تزریق رسید این بود.

مدیر گروه تحقیقات تولید واکسن کووایران برکت بیان کرد: این پیش بینی صورت می‌گرفت که اگر کشور‌های دیگر به واکسن دسترسی پیدا کنند و ما هیچ کاری انجام ندیم، سال ۲۰۲۴ واکسن کرونا به کشور ما خواهد رسید و راه چاره این بود که ما نیز در این عرصه قدم برداریم.

او با بیان اینکه هسته‌ی پژوهشی‌ای تشکیل شد و تقریبا ۲۰ نفر از محققان داخلی دور هم جمع شدند، گفت: از روز اول تصمیم گرفتیم اگر قرار است واکسنی توسعه پیدا کند در کوتاه‌ترین زمان ممکن کل جمعیت را واکسینه کنیم.

جلیلی افزود: محققان ما در کارخانه سایت تولید فقط شهادت حضرت زهرا (س) و روز عاشورا تعطیل بودند و در همه روز‌ها مشغول به کار هستند.

او بیان کرد: در روز اولی که ریاست ستاد این موضوع را مطرح کردند من از جمله افرادی بودم که مسیر را خیلی سخت می‌دیدیم و فکر می‌کردم غیر محتمل است.

جلیلی با بیان اینکه شایعاتی مبنی بر مهاجرت من از پروژه واکسن مطرح شد که همگی کذب بود، گفت: روز‌هایی شایعه شده بود چند نفر از داوطلبان تزریق کننده بعد از دریافت واکسن جان خود را از دست دادند و مخفیانه از محل تزریق واکسن خارج شدند که همگی این صحبت‌ها شایعه است.

او با بیان اینکه بعد از واکسیناسیون عمومی نیز همچنان در خدمت مردم ایران هستیم، گفت: مردم بسیار زیاد از واکسن ایرانی حمایت می‌کنند و درخواست‌ها برای تزریق واکسن خیلی زیاد است که در این بین اساتید دانشگاه، کادر درمان و... مشتاق‌تر هستند.

جلیلی گفت: فرزندان برومند ایران همه تلاش خود را خواهند کرد که در کوتاه‌ترین زمان ممکن واکسنی با کیفیت به مردم ایران تحویل دهند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید