موضوعی که بایدن به اردوغان اطلاع داد

کدخبر: ۴۰۷۷۲۵
رئیس جمهور ایالات متحده در خلال گفتگوی تلفنی با همتای ترکیه‌ای قصد خود را برای به رسمیت شناختن نسل کشی ارامنه در جریان جنگ جهانی دوم اعلام کرد.
موضوعی که بایدن به اردوغان اطلاع داد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از مهر به نقل از الجزیره، «جو بایدن» رئیس جمهور ایالات متحده در گفتگوی تلفنی با «رجب طیب اردوغان» همتای ترکیه‌ای خود اعلام کرد که قصد دارد کشتار دسته جمعی ارامنه ساکن در امپراتوری عثمانی در خلال جنگ جهانی دوم را به منزله یک «نسل کشی» به رسمیت بشناسد.

خبرگزاری‌های رویترز و بلومبرگ روز جمعه در گزارشی به نقل از منابع آگاه از محتوای گفتگوی تلفنی رهبران دو کشور، به این موضوع اشاره کردند.

در همین ارتباط، جولینا پورتر، معاون سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده روز جمعه در گفتگو با خبرنگاران بدون اشاره به جزئیات بیشتر اعلام کرد که در مورد بحث نسل کشی در ارامنه، «فردا (شنبه) یک اعلامیه صادر خواهد شد».

بدین ترتیب، بایدن نخستین رئیس جمهور آمریکا است که کشتار ۱.۵ میلیون ارمنی در خلال جنگ جهانی دوم (۱۹۱۷-۱۹۱۵) در امپراتوری عثمانی را به منزله نسل کشی به رسمیت می‌شناسد.

این در حالی است که ترکیه با تأکید بر مرگ (و نه نسل کشی) ارامنه ساکن در امپراتوری عثمانی در جریان جنگ جهانی دوم، اتهام ارتکاب به هرگونه کشتار سیستماتیک و هماهنگ را که در زمره نسل کشی قرار می‌گیرد، به شدت رد می‌کند.

گفتنی است که به رسمیت شناختن نسل کشی ارامنه از سوی دولت آمریکا باعث تیرگی بیشتر روابط دوجانبه واشنگتن- آنکارا خواهد شد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید