کرباسچی: مشکلات در انزوا حل نمی شود

کدخبر: ۴۰۸۱۶۵
دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی درباره نقش ناکارآمدی داخلی و تحریم ها در شرایط کشور گفت: نمی‌توانیم یک کشور منزوی در دنیا باشیم و مشکلات جاری را به خوبی حل و فصل کنیم ولی تلاش مدیران اجرایی و کارآمد کردن سیستم های اداری می تواند معضلات را حل کند.
کرباسچی: مشکلات در انزوا حل نمی شود

به گزارش  اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، «غلامحسین کرباسچی» یکشنبه شب در نشست مجازی حزب ندای ایرانیان با اشاره به عملکرد مجلس یازدهم گفت: هنوز برای قضاوت درباره عملکرد مجلس یازدهم زود است و نمایندگان آشنایی چندانی با ضروریات کار مجلس و فعالیتی که باید برای کشور انجام دهند ندارند.

وی اضافه کرد: آن ها ایده های انقلابی و ایده آلی در ذهن خود دارند اما اینکه این ایده ها تا چه اندازه قابلیت عملیاتی شدن در شرایط کنونی یا تبدیل شدن به قانون را دارا هستند تا به رفع مشکلات مردم کمک کنند، مشخص نیست. گرچه ما نسبت به همین عملکرد نزدیک به یکسال هم منتقد هستیم.

این فعال اصلاح طلب افزود: توقع این بود که با توجه به مشکلات در جهت رفع گرفتاری های کشور تلاش کنیم ولی نمایندگان با شرایط کشور آشنایی ندارند امیدوارم در آینده مقداری واقعی تر به مسائل بیاندیشند و اقدام کنند.

دبیر کل حزب کارگزاران سازندگی ادامه داد: عملکرد مجلس طی این مدت،  غیر از بررسی بودجه و رفت و برگشت های طولانی آن، بقیه به سخنرانی ها و بحث ها اختصاص یافته است و چندان تفاوت چشمگیری دیده نشده است.

کرباسچس ادامه داد: شاید برخی فکر می‌کنند که گره مشکلات کشور با از دور خارج شدن مسوولان کنونی و آمدن شخصیت هایی که مطابق سلیقه آنها هستند؛ باز خواهد شد.

دبیرکل حزب کارگزاران درباره نقش ناکارآمدی و تحریم ها در شرایط کشور گفت: در این مسئله درصد مشخص کردن کار سختی است و اگر بخواهیم واقعی محاسبه کنیم هردو تاثیرگذار است. نمی‌توانیم یک کشور منزوی در دنیا باشیم و مشکلات جاری را به خوبی حل و فصل کنیم ولی تلاش مدیران اجرایی، ابتکارات آن ها، پیگیری و کارآمد کردن سیستم های اداری می تواند خیلی از معضلات را حل کند.

وی با اشاره به اینکه معلوم نبودن تکلیف کشور در این شرایط موضوع مهمی است؛ گفت: اینکه ما در شرایط ناپایدار باشیم کار را سخت می کند. ما در شرایط جنگ و در دولت مهندس موسوی ۸ سال سخت ترین بمباران و تحریم ها را داشتیم ولی چون تکلیف کشور در آن دوره انقلاب روشن بود، دولت خیلی جدی برای همان شرایط انقباضی برنامه ریزی کرد. ولی در شرایطی کنونی که جنگی وجود ندارد توقعات مردم و حتی برخورد مسئولین به گونه‌ای است که این تعیین تکلیف چندان روشن نیست و این مشکلات را پررنگ تر می‌کند و نارضایتی ها بیشتر می شود.

کرباسچی با بیان اینکه نمی توانم بگویم چنددرصد ناکارآمدی یا چند درصد تحریم در شرایط کنونی مقصر است؛ تصریح کرد: حتماً ناکارآمدی ها تاثیر دارد و در همین شرایط تحریم اگر مدیریت ها کارآمد بودند و از خود توانایی بروز می‌دادند؛ یک سری از مشکلات حل می شد. برای مثال  برخی از روستاهای سیستان و بلوچستان هنوز مشکل آب خوردن یا مشکل بهداشتی دارند، یا در خوزستانی که هشت سال مردم این همه مشکلات جنگی را تحمل کردند و مرکز ثروت اصلی کشور به عنوان منابع زیرزمینی است روستاهایی وجود دارد که مشکل آب خوردن آن ها هنوز وجود دارد یا در کردستان و مناطق دیگر.

این فعال سیاسی خاطرنشان کرد: اینکه شرایط خوب اقتصادی کشور می‌تواند به سرمایه گذاری و رفع گرفتاری ها کمک کند مشخص است اما آن‌قدرها هم گرفتاری اقتصادی در کشور وجود ندارد که کسی در آن منطقه نتواند همت گمارد و پس از ۴۰ سال زخم‌های ماندگاری که سالها بر چهره گوشه و کنار کشور مانده و جراحات مزمنی بر این چهره زیبای ایران ما است، رفع کند.

وی یاداور شد: شاید مقداری توجه بیش از حد به مسائل خیلی کلان و حل مشکلات خارجی و گرفتاری های آن موجب  غفلت از آن ها شده است و همین ها در روحیه و افکار مردم و نشان دادن یک چهره مصمم و کارآمد از دستگاه اجرایی موثر است.

کرباسچی درباره انتقادات فائزه هاشمی به روند فعالیتهای حزب کارگزاران گفت: در یک جمع با تعداد زیادی از افراد ممکن است ایشان نظراتی داشته باشند که مورد تایید اکثریت نباشد.

وی افزود: در کارگزاران هم یک نفر یا یک جمع همه حرف‌ها را نمی‌زنند ما مجموعه ای در سراسر کشور هستیم که تحت نظر قانون احزاب در ۳۱ استان فعالیت داریم  وکسانی که عضو حزب هستند گزینش می شوند؛ اتفاقاً در کنگره اخیر هم خانم هاشمی حضور داشتند و  رای گرفتند و خود وی در این روند که مدعی غیر دموکراتیک بودن آن هستند شرکت کردند.

کرباسچی ادامه داد: ممکن است که گلایه هایی هم وجود داشته باشد که بعضی از آنها هم درست باشد اما در کار جمعی همه باید با هم تعامل کنیم و همه چیز مطابق با سلیقه یک شخص نیست.

وی درباره شایعات روابط رییس جمهوری و وزرا و اینکه حجت الاسلام روحانی سخت به وزرا وقت می دهد، گفت: در جلسات حزب درباره این مسائل صحبت نمی شود؛ آقای جهانگیری هم به عنوان یکی از اعضای حزب، به دلیل معذورات خاص به ویژه در دور دوم چندان در جلسات حزب حضور پیدا نمی کرد. این گلایه ها و مدیران را ما هم مثل شما شنیده ایم و این موضوعات به شخصیت و برنامه ریزی های افراد هم ارتباط دارد اما حضور میدانی و فیزیکی هم در دید مردم و هم در برنامه ریزی برای کشور نقش به سزایی دارد. 

دلبر کل حزب کارگزاران سازندگی درباره پایگاه حمایتی دولت روحانی در جبهه اصلاحات گفت: بخش عمده رای در سال 92 پاسخی به جو منفی حاصل از رد صلاحیت آیت الله هاشمی بود. به دلیل تلاشی که دولت در دور اول در رفع تحریم ها آثار آن کرد، اقبال مردم افزایش یافت.

این فعال اصلاح طلب خاطرنشان کرد: در جبهه اصلاحات بیش از آنکه با دولت همفکری سیاسی وجود داشته باشد بیشتر همراهی جهت اداره کشور و حل مشکلات مردم بود. دولت در دور اول و در حوزه های اقتصادی و روابط بین الملل واقعا موفق بود. هر دولتی پس از هشت سال اداره کشور نقایصی خواهد داشت و هرگروهی وقتی از دولتی حمایت می کند هم درباره دلایل شکست بگوید و هم پیروزی.

وی افزود: همراهی اصلاحات با آقای روحانی ابتدا به دلیل برخوردی بود که با آیت الله هاشمی شد و بعد به دلیل موفقیت دولت. جریان حامی دولت می توانست با نقادی و پایش از نقایص دولت کم کند. به دلیل اینکه ما یا ناقد مطلق هستیم و یا حامی مطلق پایش ها درباره عملکرد به نتیجه نمی رسد.

دبیرکل حزب کارگزاران درباره تناقضات و دوگانه های موجود درباره موضوعاتی چون FATF گفت: سیاسی شدن این موضوع بیشتر از نارسایی های این کنوانسیون ها موضوع را پیچیده کرده است، اگر دولت به گونه ای مسئله را با رقبا نرم تر مطرح و حل کند و جریان های سیاسی هم در این موضوع دخالت نمی کرد، به چالش دچار نمی شد.

وی یادآور شد: رابطه مالی باید با دنیا تنظیم شود و اگر شرایط لازم را نداشته باشیم نمی توانیم معامله کنیم؛ موضوعی که خود مخالفان هم به آن اذعان دارند. به نظر می رسد این موضوع به سمت حل شدن پیش می رود اما در مسائل کلان کشور نباید دعوای حیدر نعمتی ایجاد شود. 

کرباسچی  ادامه داد: گفتگوهای بین‌المللی را دنبال کردن، خوب است، اما بهتر از آن گفتگوهای داخلی است. رییس ‌جمهوری باید همت بگذارد تا با آن جناح‌هایی که در داخل با دولت زاویه دارند، اختلافاتشان را حل کنند.

کرباسچی درباره سواستفاده رسانه های خارجی از برخی رویدادهای داخل کشور گفت: بُلد کردن نقاط منفی اگر سبب رفع این نقاط منفی شود، چندان غیرمنطقی نیست. حاج احمد می گفتند یکی از برنامه های مرحوم امام (ره) گوش کردن به رسانه های خارجی به منظور پایش آن ها برای رفع نواقص اعلام شده در آن رسانه ها بود. باید به گونه‌ای عمل کرد تا عملکرد رسانه‌ای مخالفان ما، آیینه‌ای از مشکلات باشد که ما در راستای رفع آنان تلاش کنیم. بالاخره مشکلاتی وجود دارد باید رفع شود. عملکرد ما هم نباید به گونه‌ای باشد که این سوژه‌ها را ایجاد کنیم. 

فعال اصلاح طلب با اشاره به تشکیلات جبهه اصلاحات گفت: در فصل انتخابات برای پیشگیری از تفرقه در انتخابات و تبلیغات هم در جبهه اصولگرایی ایجاد شده و در جبهه اصلاحات هم بوده است. به دور قبلی این تجمع اشکالاتی وارد بود که تلاش شده است در این دور اشکالات کمتر شود و بعضی تغییراتی که در مدیریت این مجموعه شده است است مثلا حضور آقای نبوی که مورد احترام همه دوستان اصلاح طلب و حتی غیر اصلاح طلب هستند و سابقه مبارزاتی و قابل احترام دارند از قبل از انقلاب و بعد از انقلاب دارند، قابل توجه است. 

کرباسچی ادامه داد: کسب اخلاق پیروزی بسیار مهم است، البته اگر مردم به انتخابات در تشویق شوند و حضور فعال در این اکت سیاسی داشته باشند و فردی را انتخاب کنند که بتواند به مردم کمک کند و مشکلات را کم کند این نورالانور است اما اگر به هر دلیلی موفق نشوند این که بتوانند اخلاق شکست و پیروزی را در بین مجموعه اصلاح‌طلبان احیا و تقویت کنند و این رشد سیاسی جامعه را افزایش می دهد.

وی تصریح کرد: اینکه تصور شود فعالیت سیاسی فقط برای انتخابات و پیروزی است و پس از آن به این نتیجه برسیم که نه حزب و تشکیلات مفید است، چندان درست نیست.

کرباسچی درباره نهایی شدن گزینه های حزب کارگزاران گفت: تاکنون در این زمینه به قطعیت نرسیدیم و به نظرم تنها کسی که به صورت قطعی و با بیانیه اعلام کرده در انتخابات داوطلب خواهد بود، آقای تاجزاده است. در این فصل نامزدها زیاد است و هم اصولگرایان کاروانی از نامزدها دارند و هم اصلاح طلبان آرام آرام اعلام داوطلبی می کنند. هرکس باعث شود  فعالیت سیاسی در فضای سرد کنونی گرم شود؛ به نظر من مثبت است اما هنوز نامزد مشخصی اعلام نکردیم چون هم تصمیم افراد تثبیت نشده و هم شرایط جبهه اصلاحات و عبور از شورای نگهبان مشخص نیست و افراد را در حالت تردید نگه می دارد. 

وی افزود: تمام تلاش حزب کارگزاران این است که با جبهه اصلاحات هماهنگ باشد و در صورت مشخص شدن کاندیدای آن ها با مکانیسم تصویب شده همراه شود.

کرباسچی درباره احتمال حمایت این حزب از علی لاریجانی گفت: آقای لاریجانی از شخصیت های ارزشمند کشور است و برای توسعه نمی توان چنین شخصیت هایی را نادیده گرفت. ایشان تاکنون هیچ موضعی درباره حضور در انتخابات نداشته است و هیچ شخصیتی نمی تواند به تنهایی خود را کاندیدای منفرد بداند و رای هم بیاورد. در حزب بارها دراین زمینه بحث شده اما چون حزب عضو جبهه اصلاحات است، در این جبهه دنبال کاندیدای واحد هستیم.

وی افزود: من چندان به نامزد نیابتی معتقد نیستم و باید دید چه کسی می تواند برای شرایط کشور بهتر باشد از وی حمایت کنیم اگر از درون اصلاحات فردی بود که بهتر است اما من عیبی در استفاده از نیروهای برای اداره کشور در جهت توسعه نمی بینم اما تاکنون چنین بحثی در حزب مطرح نشده و در جبهه اصلاحات در پی نامزد واحد هستیم.

دبیرکل حزب کارگزاران درباره اختلافات خود با مصطفی تاج زاده هم گفت: من به احترام آقای نبوی، درباره آقای تاجزاده بحثی نمی کنم اما معتقدم که حضور ایشان در انتخابات و حتی تایید صلاحیت ایشان برای تعیین نفوذ دیدگاه ها با برکت خواهد بود. من خیلی از بحث های ایشان را حتی اگر اصل بحث درست باشد به لحاظ جایگاه و نحوه اعلام آن قبول ندارم.

کرباسچی درپاسخ به اینکه مهمترین خط مشی که برای رییس جمهوری باید در نظر گرفت چیست، گفت: همه تلاش رییس جمهوری پس از گرفتن رای باید معطوف به این باشد که زندگی عادی و روزمره معیشتی تمام هشتاد میلیون جمعیت کشور اداره شود. برای این تلاش خود رییس جمهوری و تلاش همکاران وی و نیز مسائل داخلی و خارجی مهم است.

وی گفت: بارها به دولت اصرار کردم که باید رییس جمهوری یا تشکیلات ریاست جمهوری در همه نقاط حضور و بازرسی  دائمی و جدی و نه نمایشی داشته باشند تا به مشکلات مردم و مدیریت کشور اشراف داشته باشند. اصلی ترین مسئله این است که هرکسی در مقام رییس جمهوری گرفتاری ها و معضلات مردم را کم کند. به همان مقدار که برای حل مسائل خارجی تلاش می کند ناکارآمدی های داخلی و تعارف با مدیران ناکارآمد را رفع کند و به دلیل مسائل جانبی از نواقص فردی چشم پوشی کند.

دبیر کل حزب کارگزاران سازندگی تلاش شبانه روزی، بالا بردن کارآمدی و حل مشکلات معیشتی مردم سه موضوعی عنوان کرد که می تواند رییس جمهوری را هم در دوره خدمت و هم پس از آن روسفید کند. اینکه از چه گروهی باشد و چه دیدگاهی داشته باشد، اصل نیست و کارآمدی مدیران نقص سیستم اجرایی ما است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید