کرونای هندی چند برابر کشنده‌تر از کرونای انگلیسی

کدخبر: ۴۰۸۲۱۱
با توجه به شیوع کرونای جهش یافته ام.دی در هند و پاکستان، مسئولان مربوطه باید برای حفاظت مرزها جدی‌تر از گذشته عمل کنند.
کرونای هندی چند برابر کشنده‌تر از کرونای انگلیسی

به گزارش اقتصادنیوز، حسینعلی شهریاری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: اوضاع کرونا در مرکز استان سیستان و بلوچستان قرمز است و آماری که توسط ستاد ملی مبارزه با کرونا منتشر شده نشان می‌دهد که استان‌های سیستان و بلوچستان و ایلام کمترین رعایت پروتکل‌های بهداشتی را دارند؛ تقریباً در استان ما اوضاع عادی به نظر می‌رسد در حالی که خیلی از اماکن تعطیل هم شده اما پروتکل‌های بهداشتی اصلاً رعایت نمی‌شود.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی افزود: آمار ما نسبت به یکی دو ماه قبل به شدت بالا رفته و مرگ و میری که خیلی از روزها نبود اکنون اتفاق می‌افتد و از طرف دیگر حالا نگرانی ما به دلیل ویروس وحشی هندی است که در هند و پاکستان شیوع یافته؛ مرگ و میر و شیوع بیماری کرونا در سیستان و بلوچستان نسبت به بقیه استان‌ها شدتش آنقدر بالا نیست و یکی از دلایلی که باعث می‌شود مردم به طور جدی نگران نباشند و رعایت نکنند همین است.

وی ادامه داد: ویروس ام.دی یا همان کرونای هندی شدت شیوع و انتشارش خیلی بالاتر از ویروس جهش یافته انگلیسی و خطرناک‌تر هم بوده و همچنین سیستان و بلوچستان با پاکستان هم مرز است و از طرفی ارتباطات نسبی و سببی نیز در بلوچستان با پاکستانی‌ها داریم که باید گفت از نظر ژنتیکی مردم این دو قسمت تفاوت آنچنانی با یکدیگر ندارند و ژن مردم بلوچستان به پاکستان نزدیک است.

TyPwUVrWSZiQ

شهریاری با اشاره به اینکه انگلستان دو کشور بنگلادش و پاکستان را از بلوچستان ایران جدا کرد، توضیح داد: تمام قسمت‌های بلوچستان پیش از این به هم چسبیده بودند و ما هم‌اکنون 1200 کیلومتر مرز خشکی با پاکستان داریم و مرز هوایی و دریایی همینطور که باید توجه کرد مرز ما با پاکستان به معنی واقعی هیچ وقت بسته و قابل کنترل نبوده و ترددها همچنان نیز وجود دارد و ما نگران این هستیم که این ویروس ام.دی از طریق همین مرزها وارد سیستان و بلوچستان شود.

نماینده مردم زاهدان در مجلس تصریح کرد: متعاقب انتشار این ویروس در استان، در کل ایران نیز انتشار خواهد یافت و این موضوع مملکت را با مشکل جدی روبه‌رو خواهد کرد؛ این طور هم نیست که بتوان آن را در استان مهار کرد و اجازه نداد از استان خارج شود؛ به همین دلیل از مسئولان مربوطه خواهشمندیم که به شدت کنترل مرز را جدی بگیرند و تردد‌ها را به طور جدی کنترل کنند تا شیوع کرونای هندی در ایران اتفاق نیفتند و اگر اتفاق بیفتد و داخل ایران بیاید، قابل مهار نیست.

وی گفت: همانطور که شاهد هستید در هندوستان بیشتر از 300 هزار نفر تنها در یک روز مبتلا شده‌اند و مرگ‌های خیلی عجیبی از نظر تعداد نیز در حال رخ دادن است و به همین دلیل امیدواریم خیلی جدی مرز کنترل شود و فقط هم مرز هوایی نیست، ما مرز زمینی، هوایی و دریایی با پاکستان داریم و اصلاً امکان دارد این عزیزان از جای دیگر بیایند، از هند و پاکستان مستقیم نیایند بلکه برای مثال به دبی بروند و از آنجا وارد ایران شوند و اینها نیز باید مد نظر قرار گیرد.

شهریاری تأکید کرد: با تمام این تفاسیر هر نوع ویروس دیگری از کرونا هم وارد ایران شود، مهمترین مسئله رعایت پروتکل‌های بهداشتی است، فاصله‌گذاری، شستن مرتب دست‌ها و ... خیلی می‌توانند کمک کنند و حتی اگر واکسیناسیون هم انجام شود، مسئله‌ای که ما با آن روبرو هستیم این است که پروتکل‌ها حتماً باید رعایت شوند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید