استاد آواز کاشان بر اثر ابتلا به کرونا درگذشت

کدخبر: ۴۰۸۳۳۸
سید احمد حلی هنرمند موسیقی سنتی رادیو و تلویزیون بر اثر ابتلا به کرونا در سن ۶۹ سالگی در کاشان از دنیا رفت.
استاد آواز کاشان بر اثر ابتلا به کرونا درگذشت

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایسنا، محمد مشهدی نوش‌آبادی اظهار کرد: استاد سید احمد حلی، گوهری نایاب بود که متواضعانه در انزوای زاهدانه خود قناعت پیشه‌ کرده بود و مثل بسیاری از اهل هنر، کسی جز شاگردان و هنرمندان، قدر وی را نمی دانستند. 

وی افزود: استاد حلی در ۶ اردیبهشت سال ۱۳۳۱ در کاشان به دنیا آمد. پدرش حاج سیدحسین حلی در شهربانی مشغول به کار بود که فرزندش را در کودکی به تقلید نوحه‌هایی از مداحان معروف کاشان تشویق می‌کرد، اما مایه آواز و علاقه‌مندی به آن را از فامیل مادری به ارث برده بود.

عضو هیئت علمی دانشگاه کاشان، گفت: پدربزرگ مادری‌اش مرحوم "آسید محمد مروج" معروف به "آسید محمد مسئله‌گو" معمم بود و دایی‌هایش "حاج سید ابراهیم" و "حاج سید جواد مروج" نیز مداح بودند و سید احمد در گرایش به هنر آواز، بیشتر تحت تاثیر دایی‌های خود بود. 

این پژوهشگر حوزه هنر تصریح کرد: در آن دوران در کاشان به دلیل فضای مذهبی شرایط آموزش موسیقی نبود. استاد حلی که به صدای ایرج علاقه داشت، از وی تقلید آواز می‌کرد و در سال ۱۳۴۷  که در بازار فرش تهران مشغول به کار شد، در آنجا کم‌کم آواز را در نزد "استادمحمد قراملکی" و "استاد حجازی" آموخت. 

مشهدی نوش‌آبادی گفت: بعد از انقلاب که هنرمندان موسیقی از رادیو و تلویزیون رفته بودند و خلأ موسیقی سنتی و آواز در رسانه ملی حس می‌شد، استاد حلی توسط "حسین صبح دل" برای خواندن آواز مذهبی به رادیو دعوت شد و در آنجا نزد "استاد صالح عظیمی" که پس از انقلاب به رادیو دعوت شده بود، شاگردی کرد و در آواز تحت تأثیر وی قرار گرفت.

وی افزود: استاد حلی از سال ۱۳۶۱همکاری خود با صدا وسیما را آغاز کرد و از سال ۶۴ تا ۷۰ تمام‌وقت با این سازمان همکاری داشت. آن روزها آواز زیر نظر گروه معارف و بدون ساز انجام می‌گرفت و قبل از اذان صبح و ظهر پخش می‌شد. برنامه دیگری نیز به نام "با محرمان خلوت انس" بعد از قصه شب رادیو پخش می‌شد.

این پژوهشگر حوزه هنر، اظهار کرد: برنامه‌های سحر خوانی ماه رمضان را حتی زمانی که به کاشان آمد نیز برای تلویزیون تهیه می‌کرد. برنامه دیگر که توسط گروه آقای صبحدل اجرا می‌شد برنامه ای با عنوان "مثنوی" بود و شامل آرم، دکلمه و آواز بود که به‌جای برنامه گل‌های رنگارنگ پخش می‌شد.

مشهدی نوش آبادی افزود: مقدمات استخدام رسمی وی در سازمان صدا و سیما فراهم بود، اما در سال ۱۳۷۰ به کاشان آمد و به آموزش جوانان این منطقه پرداخت و به مدت یک سال، روزهای آخر هفته‌ به کاشان می‌آمد. استاد حلی، پس‌از اینکه دچار بیماری دیابت شد، برای پایان دادن به نگرانی‌های مادر، به همراه خانواده به کاشان بازگشت.

این مدرس دانشگاه تصریح کرد: استاد حلی در کاشان به تربیت شاگردان زیادی پرداخت و از آن ها حمایت کرد. برخی از آن‌ها مانند محمد معتمدی در حوزه موسیقی به شهرت بیشتری رسیدند.

وی گفت: همکاری استاد حلی با صدا وسیما در زمینه آواز و آهنگ سازی تا سال ۱۳۸۰ همچنان ادامه داشت، اما به دلیل بیماری و زحمت زیاد تهیه برنامه، این همکاری قطع شد و سرانجام پس از ابتلا به کرونا و به دنبال آن تشدید بیماری‌ کلیوی، پنجم اردیبهشت ۱۴۰۰ جان به جان آفرین تسلیم کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید