بیماری که جان کودکان را تهدید می کند

کدخبر: ۴۰۹۰۶۱
در یک مطالعه چند دهه‌ای در مورد بزرگسالان جوان ساکن انگلستان، میزان بالاتری از علائم بیماری روانی در بین افرادی که در دوران کودکی و نوجوانی در معرض سطح بالاتری از آلاینده‌های هوا ناشی از ترافیک، به ویژه اکسیدهای ازت، قرار داشتند، یافت شده است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از مهر، بر اساس مطالعه محققان دانشگاه دوک انگلستان، فاکتور آلودگی هوا نسبت به سابقه خانوادگی بیماری روانی، فاکتور کم خطرتری است، اما برابر با سرب است.

این یافته حاصل مطالعه گروهی متشکل از ۲۰۰۰ دوقلو متولدشده در سالهای ۱۹۹۴-۱۹۹۵ در انگلیس و ولز است که تا بزرگسالی تحت نظر بودند.

مطالعات قبلی ارتباط بین آلودگی هوا و خطر ابتلاء به اختلالات روانی خاص، از جمله افسردگی و اضطراب را شناسایی کرده بود، اما این مطالعه تغییرات در سلامت روان را بررسی می‌کند که شامل تمام انواع بی نظمی و پریشانی روانشناختی مرتبط با قرار گرفتن در معرض آلاینده‌های مرتبط با ترافیک است.

این یافته‌ها نشان می‌دهد که هرچه بیشتر فرد در کودکی و نوجوانی در معرض اکسیدهای نیتروژن قرار بگیرد، احتمال بروز علائم بیماری روانی، در ۱۸ سالگی بیشتر است.

«آرون روبن»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: «ارتباط بین قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا و بروز علائم بیماری روانی در بزرگسالی کم است. اما از آنجا که وجود آلاینده‌ها در سراسر جهان گسترده است، از اینرو آلاینده‌های هوا می‌توانند تأثیر قابل توجهی در بار جهانی بیماری‌های روانشناختی داشته باشند.»

طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی درحال حاضر از هر ۱۰ نفر در جهان ۹ نفر در معرض میزان بالا آلاینده‌های ناشی از دود اگزوز اتومبیل‌ها، اشتعال سوخت‌های فسیلی نیروگاه‌ها و بسیاری از فرایندهای صنعتی قرار دارند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید