آغاز خروج نظامیان آمریکا و ناتو از افغانستان

کدخبر: ۴۰۹۳۵۰
رسانه های خارجی از آغاز رسمی خروج نظامیان آمریکایی و ناتو از افغانستان از امروز شنبه خبر دادند.
آغاز خروج نظامیان آمریکا و ناتو از افغانستان

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از مهر، روند خروج کامل نیروهای آمریکایی و ناتو از خاک افغانستان بعد از ۲۰ سال تهاجم نظامی علیه این کشور از امروز آغاز شده و قرار است تا پایان فصل تابستان تکمیل شود.

آسوشیتدپرس گزارش داد، رئیس جمهور آمریکا تاریخ اول می را به عنوان شروع رسمی خروج باقی مانده نیروهای آمریکایی از افغانستان که شامل حدود ۲۵۰۰-۳۵۰۰ نظامی آمریکایی و حدود هفت هزار نظامی ناتومی شود، تعیین کرده است.

برآورده شده که آمریکا بیش از دو تریلیون دلار را در دو دهه گذشته در افغانستان هزینه کرده است؛ برآوردی که از طریق پروژه هزینه‌های جنگ نزد «دانشگاه براون» که به مستند سازی هزینه‌های پنهان درگیری‌های نظامی آمریکا می‌پردازد، حاصل شده است.

مقام های وزارت دفاع و دیپلماتهای آمریکا به آسوشیتدپرس گفته اند، این فرآیند خروج شامل تعطیل کردن پایگاه‌های کوچکتر در سال گذشته میلادی نیز بوده است. آنها تاکید کردند، از زمان اعلام ضرب‌الاجل از سوی بایدن در اواسط آوریل، تنها حدود ۶۰ پرسنل نظامی خاک افغانستان را ترک کرده‌اند.

سال گذشته میلادی تنها سالی بود که نظامیان آمریکایی و ناتو در افغانستان متحمل تلفات نشدند. وزارت دفاع آمریکا می گوید که از سال ۲۰۰۱ دو هزار و ۴۴۲ نظامی آمریکایی در این کشور کشته شده و ۲۰ هزار و ۶۶۶ تن دیگر نیز زخمی شده‌اند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید