نتانیاهو در لبه پرتگاه قدرت

کدخبر: ۴۱۰۰۵۲
یک نشریه آمریکایی پیش‌بینی کرده که نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی قادر به تشکیل کابینه نخواهد بود و پس از ۱۵ سال مجبور به کناره‌گیری از قدرت می‌شود.
نتانیاهو در لبه پرتگاه قدرت

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، نشریه آمریکایی وال‌استریت ژورنال پیش بینی کرده که احتمالا «بنیامین نتانیاهو» قدرت ۱۵ ساله خود را از دست خواهد داد.

این نشریه با بیان آنکه نتانیاهو احتمالا قادر به تشکیل کابینه رژیم صهیونیستی نخواهد بود و بنابراین قدرت ۱۵ ساله خود را از دست می دهد، افزود: «پس از برگزاری انتخابات نیمه تمام دیگری در ماه مارس، نتانیاهو و دیگر رقیبانش قادر به تشکیل کابینه در سرزمین‌های اشغالی نشدند؛ اما اکثر قانونگذاران موافق با محول کردن ماموریت تشکیل کابینه به نتانیاهو بودند.»

وال استریت در ادامه نوشت: «نخست‌وزیر صهیونیست‌ها پس از چند هفته رایزنی پیشنهاد‌های مختلفی از جمله استعفای موقت از مقام خود را مطرح کرد. اما به نظر می‌رسد این پیشنهادات نیز کارساز نبود و احتمال دارد او قادر به تشکیل کابینه نباشد.»

اگر نتانیاهو نتواند کابینه‌ای تشکیل دهد باید بر عدم توانایی رقیبان خود در انجام این کار امیدوار باشد تا در این صورت پنجمین دور انتخابات در سرزمین‌های اشغالی نیز برگزار شود. در این حالت نتانیاهو که از ماه مه ۲۰۲۰ (اردیبهشت ۱۳۹۹) درگیر محاکمه پرونده فساد مالی و رشوه است، چندین ماه دیگر نیز در قدرت خواهد ماند.

«امانوئل نیون» تحلیلگر مسائل سیاسی در تل‌آویو، در این باره به این نشریه آمریکایی گفت: «نتانیاهو همچنان امیدوار است این روند ادامه داشته باشد و انتخابات پنجم، ششم، هفتم وحتی هشتم نیز برگزار شود.»

به گفته این تحلیلگر «احتمال دارد نتانیاهو به فکر پیشبرد لایحه درخواست انتخاب مستقیم نخست‌وزیر نیز بیافتد.»

وال استریت ژورنال در ادامه با بیان آنکه اگر نتانیاهو نتواند تا نیمه شب سه‌شنبه تشکیل کابینه دهد، دو راه پیش رو دارد و باید یا قانونگذاری را مسئول این اقدام کند یا آن را به کنست واگذار کند، افزود: «اکثر قانونگذاران کنست نیز تنها ۲۱ روز فرصت خواهد داشت درباره نامزد جدید به توافق برسند؛ در غیر اینصورت باید دور پنجم انتخابات برگزار شود.»

در انتها این نشریه نوشت: «چنانچه فردی از سوی نتانیاهو انتخاب شود، این فرد یائیر لاپید، رئیس حزب یش عتید، خواهد بود و او نیز ۲۸ روز فرصت دارد. لاپید و نفتالی بنت هفته‌های گذشته را به رایزنی برای تشکیل کابینه اختصاص دادند و تاکنون از قصد خود برای چرخشی کردن مقام نخست‌وزیر میان یکدیگر خبر داده‌اند.»

روز گذشته منابع خبری اعلام کردند نتانیاهو با یک روز تاخیر پنج وزیر کابینه خود را به دستور دادگاه دیوان عالی اعلام کرد. طبق دستور دادگاه عالی رژیم صهیونیستی مبنی بر اینکه وزارت‌های باقیمانده نباید خالی بمانند، نتانیاهو متعهد شده بود که اسامی باقی وزرا را حداکثر تا بعد از ظهر روز گذشته اعلام کند.

همچنین «گیدون سعار» رئیس حزب "امید جدید" پس از آنکه نتانیاهو به «نفتالی بنت» رئیس حزب یامینا اجازه داد تصدی نخست وزیری را در سال اول به دست بگیرد، از تصمیم احتمالی خود برای پیوستن به یک حزب جناح راست حامی بنیامین نتانیاهو خبر داد.

این در حالی است که «ایلیت شاکید» وزیر سابق دادگستری رژیم صهیونیستی، می‌گوید که نتانیاهو تنها به فکر قدرت و فردی دیکتاتور است و افزود: «مهم‌ترین مسئله درخصوص نتانیاهو در حال حاضر محاکمه است، تمامی رفتار‌های او با محوریت محاکمه است، او باید برود.»

فروردین ماه، بنیامین نتانیاهو با اینکه در حال محاکمه در دادگاه به اتهام فساد اقتصادی و کلاهبرداری بود، با رای اکثریت کنست (پارلمان) مجددا مسئول تشکیل کابینه جدید شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۳۱ فروردین

      اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از…

    کارگزاری مفید