پشت‌پای لیبرمن به نتانیاهو/ لیست بلند اتهامات بی‌بی

کدخبر: ۴۱۰۷۸۳
سقوط نتانیاهو و ناتوانی مخالفان او در تشکیل کابینه، هر دو بیانگر وجود گره‌هایی کور در تل‌آویو است.
پشت‌پای لیبرمن به نتانیاهو/ لیست بلند اتهامات بی‌بی

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از روزنامه جام جم، نخست‌وزیر رژیم اشغالگر قدس در مسیر تشکیل کابینه ائتلافی در تل‌آویو با در بسته مواجه شد. اکنون رقبای نتانیاهو این فرصت را پیدا کرده‌اند که شانس خود را برای تشکیل کابینه و جلوگیری از برگزاری پنجمین انتخابات سراسری در سرزمین‌های اشغالی در طول دو سال اخیر امتحان کنند.

سقوط نتانیاهو و ناتوانی مخالفان او در تشکیل کابینه، هر دو بیانگر وجود گره‌هایی کور در تل‌آویو است؛ گره‌های کوری که خبری از گشوده شدن آن‌ها در آینده نخواهد بود.

به نظر می‌رسد که پس از چهار انتخابات طی دو سال، تاریخ مصرف بنیامین نتانیاهو در تل‌آویو به پایان رسیده است! پس از آن‌که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی موفق نشد در مهلت ۲۸ روزه خود کابینه تشکیل دهد، روون ریولین، رئیس رژیم اشغالگر قدس رسما از یائیر لاپید، رهبر حزب لیبرال یش عتید خواست برای تشکیل کابینه تلاش کند.

گزینه دیگر ریولین این بود که فرد خاصی را مشخص نکند و از کل ۱۲۰ نماینده کنست، بخواهد تلاش کنند ائتلافی با حمایت حداقل ۶۱ نماینده را تشکیل دهند. چند ساعت پیش از آن اقدام، نفتالی بنت، رهبر حزب افراطی «یامینا» از تمام احزاب سیاسی خواست به «کابینه وسیع اضطراری» بپیوندند تا تل آویو عازم پنجمین انتخابات نشود.

او در دیدار با ریولین خواهان آن شده بود که خودش وظیفه تشکیل دولت را برعهده بگیرد. ریولین، اما نهایتا این وظیفه را به لاپید سپرد که پیش از بنت، با او دیدار کرده بود. براساس آنچه روزنامه ایندیپندنت گزارش داده است، احتمال می‌رود لاپید و نفتالی بنت بر سر تشریک نخست‌وزیری در طول عمر کابینه بعدی با یکدیگر به توافق برسند؛ یعنی مثلا قراری بگذارند که دو سال بنت نخست‌وزیر باشد و سپس لاپید.

رمزگشایی از مفهوم کابینه اضطراری

حتی اگر نفتالی بنت و یائیر لاپید بتوانند کابینه‌ای ائتلافی را تشکیل دهند، قطعا این به معنای گذار صهیونیست‌ها از بحران نخواهد بود. نفتالی بنت خود نیز اعتراف کرده که کابینه بعدی رژیم صهیونیستی، شکننده و بحران‌زده خواهد بود. نفتالی بنت در این خصوص تاکید کرده است: تشکیل دولت وسیع اضطراری امری است که برای همه آسان نخواهد بود و لزوما دولتی طبیعی نخواهد بود، اما برای آن‌که دوباره نخواهیم انتخابات برگزار کنیم، این کار ضروری است.

آنچه مسلم است این‌که طی هفته‌های آینده، دو گزینه بیشتر پیش‌روی رژیم اشغالگر قدس نخواهد بود: یکی شکل‌گیری یک کابینه ضعیف و آسیب‌پذیر که در نهایت سرنوشتی جز سقوط و فروپاشی برای آن متصور نیست. گزینه دوم عدم توانایی یائیر لاپید و دیگر مخالفان نتانیاهو در تشکیل کابینه ائتلافی است. در این صورت، برگزاری پنجمین انتخابات در سرزمین‌های اشغالی طی دو سال اخیر اجتناب‌ناپذیر خواهد بود. نکته قابل تامل این‌که مطابق نظرسنجی‌های صورت گرفته در سرزمین‌های اشغالی، برگزاری انتخابات دوباره، تاثیری در نتایج انتخابات نخواهد داشت و احزاب محافظه‌کار، لیبرال و چپگرا باید دوباره با یکدیگر وارد منازعه‌ای بی‌پایان (بر سر تشکیل کابینه) شوند.

لیست بلند اتهامات نتانیاهو

نتانیاهو اکنون با سیاهه‌ای از اتهامات خود در سرزمین‌های اشغالی روبه‌روست. در آخرین جلسه دادگاه، شهادت شاهدان شنیده شد. صد‌ها نفر از مخالفان نتانیاهو مقابل دادگاه تجمع کرده و علیه او شعار سر دادند. براساس گزارش شبکه دویچه‌وله، نتانیاهو متهم است که از شرکت مخابراتی بسک خواسته تا در وب‌سایت خبری این شرکت با نام والا مطالب مثبت درباره او بنویسد و در مقابل امتیازاتی از نتانیاهو بگیرد.

او همچنین به آرنون موزس صاحب امتیاز روزنامه یدیعوت آحارونوت پیشنهاد کرده که در مقابل گزارش‌دهی مثبت درباره دولت و نتانیاهو، رقبای این روزنامه را تضعیف کند. نتانیاهو همچنین متهم است که از دوستان میلیاردرش بالغ بر ۷۰۰ هزار شِکل (واحد پول اسرائیل معادل ۱۸۴ هزار یورو) هدایای گران‌قیمت از قبیل مشروبات الکلی، جواهرات و سیگار دریافت کرده و در مقابل به آن‌ها امتیازاتی داده است. نتانیاهو تمامی این اتهامات را رد کرده و آن‌ها را بازی سیاسی موش و گربه نامیده است. با این حال، پیش‌بینی می‌شود با توجه به اسناد متعددی که در اثبات این موارد وجود دارد، نتانیاهو حداقل به ۱۰ سال زندان محکوم شود.

اسرائیل، چه با نتانیاهو، چه بدون نتانیاهو آسیب‌پذیر است

ناصر قندیل، سردبیر نشریه البناء در خصوص تحولات سیاسی اخیر در سرزمین‌های اشغالی و ناکامی نتانیاهو در تشکیل کابینه به جام‌جم می‌گوید: آسیب‌پذیری صهیونیست‌ها و شکست آن در برابر مقاومت، معلول حضور یا عدم حضور نتانیاهو در تل‌آویو نیست.

ناکامی صهیونیست‌ها در مقابل مقاومت، یک پروسه و روند بوده و مقامات مختلف صهیونیست‌ها از احزاب و گروه‌های متفاوت، این شکست سنگین را به عناوین مختلف چشیده‌اند. واشنگتن و تل‌آویو در پروژه مشترک خود سال‌ها تلاش کردند محور مقاومت را به دایره نفوذ و تسلط خود بکشانند، ولی با گذشت زمان واشنگتن و تل‌آویو اسیر مقاومت شدند و شکستی خارجی برایشان رقم خورد و در ادامه شاهد شکست داخلی هستند. اکنون نتانیاهو در تشکیل کابینه ناکام مانده و در انتظار روز‌های سخت‌تری به دلیل محاکمه (بر سر پرونده فساد مالی و رشوه‌خواری و سوءاستفاده از قدرت) به سر می‌برد.

پشت‌پای لیبرمن به نتانیاهو

نتانیاهو نمی‌تواند خشم خود را از سقوط از قدرت، آن‌هم پس از حدود ۱۵ سال حضور مستمر در مسند نخست‌وزیر صهیونیست‌ها پنهان کند. نتانیاهو با حضور در تلویزیون به نفتالی بنت و شریک سیاسی‌اش، آیلت شاکد، سیاستمدار جنجالی و وزیر سابق دادگستری حمله کرد و گفت که آنان اسرائیل را به سوی تشکیل یک «کابینه چپگرای خطرناک» سوق می‌دهند.

اما در مقابل، آویگدور لیبرمن، یکی از شرکای اصلی سابق نتانیاهو و البته دشمن فعلی او نتوانسته است خرسندی خود را از سقوط نتانیاهو کتمان کند! وزر جنگ سابق رژیم اشغالگر قدس در بیانیه‌ای نوشته است: حذف نتانیاهو از قدرت و سپردن وظفه تشکیل کابینه به یائیر لاپید، اقدامی صحیح محسوب می‌شود! الان باید سریع کابینه را بدون نتانیاهو و حزبش شکل دهیم. در این خصوص نباید معطل کنیم. او (نتانیاهو) دیگر نباید راهی برای بازگشت به قدرت داشته باشد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید