یک اتفاق بزرگ در پیوند عضو؛ انتقال هوایی قلب برای پیوند

کدخبر: ۴۱۱۹۲۸
اقتصاد نیوز: برای دومین با در ایران عمل برداشت عضو در یک شهر و انتقال هوایی آن به شهر دیگر برای پیوند به یک بیمار با موفقیت انجام شد.
یک اتفاق بزرگ در پیوند عضو؛ انتقال هوایی قلب برای پیوند

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از مهر مهدی شادنوش رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری ها وزارت بهداشت، اشاره به رتبه نخست ایران در اهدای عضو در خاورمیانه، به تشریح جزئیات دومین انتقال هوایی قلب پیوندی در سال ۱۴۰۰ پرداخت.

 شادنوش گفت: این اهدا با ایثار و فداکاری خانواده سید عبدالوحید هاشمی کمانگر ٤٠ ساله که به علت تصادف، مرگ مغزی شده بود صورت گرفت.

وی ادامه داد: عمل برداشت عضو در بیمارستان شهید رهنمون یزد انجام و قلب اهدایی از طریق انتقال هوایی به بیمارستان شهید رجایی تهران منتقل شد.

شادنوش ادامه داد: با همکاری تیم‌های پیوند و واحدهای فراهم آوری دانشگاه‌های علوم پزشکی یزد و ایران، فرد گیرنده و دهنده قلب شناسایی و با کمک سازمان اورژانس کشور و هوانیروز قلب اهدایی با جت به تهران انتقال داده شد.

وی افزود: این عضو در بیمارستان شهید رجایی با موفقیت به بیمار ۱۳ ساله پیوند شده و حیات دوباره به او بخشید.

رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌ها وزارت بهداشت گفت: با این اقدام خداپسندانه و رضایت خانواده پیوند قلب این عزیز در بیمارستان شهید رجایی تهران و کبد و کلیه‌ها از یزد به شیراز منتقل شدند تا نجات بخش جان دیگر هموطنانمان باشند.

شادنوش با اشاره به اینکه ایران در خصوص اهدای عضو در خاورمیانه رتبه نخست را دارد، افزود: در کنار ظرفیت‌های تخصص و دانش پیوند، توجه به لزوم افزایش باورهای اهدای عضو در جامعه ضروری است، باور به این موضوع که مرگ ما می‌تواند در حیات دوباره بخشیدن به شخص دیگر نقش پر رنگی داشته باشد. بنابراین چنانچه مسیر فرهنگ‌سازی تداوم داشته باشد تلاش‌های ما به بار خواهد نشست.

 
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید