مدارک ثبت نام کنندگان به شورای نگهبان ارسال شد/ در تبلیغات، برپایی تجمع و میتینگ نخواهیم داشت/ نامزدها از ظرفیت حداکثری رسانه ها استفاده کنند

کدخبر: ۴۱۲۵۶۰
رئیس ستاد انتخابات کشور گفت: مدارک ثبت نام کنندگان در انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری امروز به شورای نگهبان ارسال شد.
مدارک ثبت نام کنندگان به شورای نگهبان ارسال شد/ در تبلیغات، برپایی تجمع و میتینگ نخواهیم داشت/ نامزدها از ظرفیت حداکثری رسانه ها استفاده کنند

به گزارش اقتصادنیوز به نقل ازباشگاه خبرنگاران جوان، جمال عرف رئیس ستاد انتخابات کشور امشب ۲۵ اردیبهشت ماه با حضور در برنامه تیتر امشب شبکه خبر به تجزیه و تحلیل آماری داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری پرداخت.

عرف با اشاره به اینکه از تاریخ ۲۱ اردیبهشت به مدت پنج روز ثبت نام داشتیم گفت: در روز آخر تعداد بیشتری برای ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کردند، تا پایان روز چهارم ۳۰۴ نفر ثبت نام کرده بودند، اما امروز به تنهایی ۲۸۸ نفر ثبت نام کردند که در مجموع ۵۹۲ نفر برای ثبت نام مراجعه کردند.

وی با اشاره به اینکه امروز مدارک به شورای نگهبان ارسال شد، افزود: در دوره دوازدهم ۱ هزار و ۶۳۶ نفر برای ثبت نام اقدام کرده بودند و در دوره یازدهم ۶۸۶ نفر ثبت نام کردند لذا روند نسبتاً عقلایی و منطقی در این دوره صورت گرفته است.

عرف اظهار کرد: ماده ۳۵ قانون عملاً از اصل ۱۱۵ اقتباس شده است که بحث رجل سیاسی مذهبی مدیر و مدبر بودن مطرح است، به لحاظ جنسیت در این دوره ۹۳ درصد آقایان و ۷ درصد خانم‌ها شرکت کردند.

رئیس ستاد انتخابات کشور عنوان کرد: به لحاظ ترکیب سن کسانی که بالای ۴۰ سال سن داشتند جمعیت بیشتر را شامل می‌شود یعنی ۸۰ درصد را این محدوده سنی شامل می‌شود، به لحاظ سطح تحصیلات کارشناسی ارشد بیشترین فراوانی را دارد که ۲۱۶ نفر را شامل می‌شود، ۹۷ نفر دکترا داشتند.

وی با اشاره به اینکه به لحاظ شغلی بازنشستگان و فرهنگیان بالاترین آمار را داشتند گفت: به لحاظ سوابق ایثارگری ۳۶درصد، در این دوره کسانی بودند که سابقه ایثارگری داشتند، اما در دوره گذشته ۲۵ درصد بودند.

عرف با اشاره به اینکه کسانی که سابقه داوطلبی در ادوار گذشته داشتند ۸ درصد کسانی بودند که دارای سابقه داوطلبی بودند و ۹۲ درصد برای اولین بار اقدام به ثبت‌نام کردند افزود: در این دوره هم از جریان اصولگرا و هم در جریان اصلاح‌طلب افرادی آمدند.

عرف با اشاره به اینکه در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری از همه جریان‌های سیاسی ثبت نام کرده اند تصریح کرد: از جریان اعتدال مستقل هم نیز افرادی آمدند لذا به نظر بنده توزیع نسبی از همه علایق و سلایق سیاسی امروز خودشان را در عرصه اقدام برای داوطلبی عرضه کردند.

وی با اشاره به اینکه از فردا شورای نگهبان اقدام به بررسی خواهد کرد گفت: اگر در مدت ۵ روز بررسی‌ها در شورای نگهبان به پایان برسد، نتایج اعلام می‌شود در غیر این صورت پنج روز دیگر هم تمدید می‌شود، لذا ۶ خرداد اسامی نهایی اعلام خواهد شد و ما هم آگهی خواهیم کرد و از هفتم خرداد تحقیقات شروع می‌شود.

رئیس ستاد انتخابات کشور با اشاره به اینکه به دلیل فراگیری کرونا، در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری محدودیت‌هایی وجود دارد اظهار کرد: در تبلیغات، برپایی تجمع و میتینگ نخواهیم داشت و دستورالعمل‌ها بر اساس شرایط هر منطقه تنظیم خواهد شد، قرار بر این است که تجمعات به صورت حداقلی و تبلیغات رسانه‌ای به صورت حداکثری باشد.

عرف خاطرنشان کرد: پروتکل‌ها وقتی تنظیم شد و در ستاد ملی به تصویب رسید به منزله قانون است که باید همه آن را رعایت کنند، قاعدتاً در شهر‌هایی که در آن زمان شرایط قرمز داشته باشند قطعاً تجمعات نخواهیم داشت بنابراین به تناسب شرایط آن مقطع تصمیم گرفته خواهد شد.

وی ادامه داد: رسانه ملی برنامه‌های ویژه‌ای برای ارائه برنامه‌های نامزد‌ها خواهد داشت و فضای مجازی و سایر رسانه‌ها این امر را دنبال خواهند کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید