هشدار تند آمریکا به طالبان

کدخبر: ۴۱۳۲۳۲
نماینده ویژه آمریکا در صلح افغانستان خواستار مشارکت همه طرف‌های افغان در مذاکرات صلح و پایبندی به توافق شد و هشدار داد طالبان در صورت ادامه خشونت، منزوی و تحریم خواهد شد.
 هشدار تند آمریکا به طالبان

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از  ایرنا، زلمای خلیلزاد روز سه‌شنبه در کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا افزود: ما وارد یک مرحله جدیدی از شراکت آمریکا- افغانستان می‌شویم که اهداف آن عبارتند از : خروج ایمن در بهترین شرایط ممکن، ارتقای یک راه حل سیاسی و مخالفت با تحمیل زور بر دولت، جلوگیری از تبدیل افغانستان به خطر تروریسم، ارتقای همکاری منطقه‌ای شامل توسعه اتصال، تجارت و اقتصاد به ذهنیت صلح‌آمیز و دادن سهم به کشورهای منطقه.
وی ادامه داد: برای انجام این کار، ما در حال ساخت حمایت بین‌المللی برای یک توافق توام با حمایت وسیع در داخل افغانستان، تشویق اتحاد سران افغان در انظار عمومی، پایدار کردن حمایت نظامی، سیاسی و اقتصادی از دولت جمهوری اسلامی افغانستان، تشویق به توافق و آتش بس، همکاری با کشورهای منطقه علیه تروریسم و ارتقای اتصال و تجارت بین افغانستان و آسیاسی مرکزی و جنوبی هستیم.
نماینده آمریکا در امور صلح افغانستان اضافه کرد: طالبان می‌تواند از بودن به عنوان یک شورشی به تبدیل شدن به یک جنبش سیاسی به عنوان بخشی از افغانستان انتخاب کند. اگر آنها خشونت را انتخاب کنند، منزوی خواهند شد، تحت تحریم قرار می‌گیرند و آمریکا به حمایت از نیروهای امنیت ملی افغانستان ادامه خواهد داد.
خلیلزاد اظهار کرد: طرف‌های افغان باید هرچه زودتر زمانی را برای گفت‌وگو موافقت کنند. حمایت‌ها قوی است اما هر دو طرف افغان باید بخش خود را عملی سازند.
وی درباره نقش پاکستان هم اظهار کرد: پاکستان نقش مهمی برای ایفا دارد. ما آنها را تحت فشار قرار می‌دهیم تا از اهرم‌های قابل توجه خود برای کاهش خشونت طالبان و حمایت از توافق مذاکره شده، استفاده کنند. پاکستان هم باور دارد که جنگ طولانی مدت به نفع آنها نیست.
نماینده آمریکا در امور صلح افغانستان درباره خروج نیروهای آمریکایی از این کشور هم  تاکید کرد: عقب‌نشینی نیروها آغاز شده است بدون اینکه حادثه بزرگی از حملات علیه ناتو یا آمریکا صورت گرفته باشد. با حمایت کنگره، ما با تامین بودجه نیروهای امنیتی افغان، به آنها یاری خواهیم داد. 
خلیلزاد خاطرنشان کرد: ما به دفاع از دستاوردهای زنان و اقلیت‌ها از جمله مشارکت آنها در مذاکرات در حال انجام، ادامه خواهیم داد.
وی درباره حمله تروریستی اخیر به دبیرستان دخترانه سیدالشهدا در کابل هم با مکث برای اظهار نظر در این باره، گفت: به نظر م‌رسد داعش مسئول است اما در نهایت، این خشونت و هرج و مرج مداوم است که چنین حملاتی را ممکن می‌سازد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید