عوارض جانبی واکسن کرونای شرکت فایزر

کدخبر: ۴۱۳۷۳۴
مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا رایج‌ترین عوارض جانبی تزریق واکسن شرکت فایزر را اعلام کرد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران به نقل از اکسپرس، شرکت فایزر، غول داروسازی آمریکا با همراهی شرکت داروسازی بیون تِک آلمان یکی از موثرترین واکسن‌های کرونا در جهان را تولید کرده اند. براساس یافته‌های محققان تزریق دو دوز از این واکسن می‌تواند بیش از ۹۰ درصد ایمنی در برابر کووید ۱۹ ایجاد کند.

پس از تایید این واکسن از سوی سازمان غذا و داروی آمریکا و اتحادیه اروپا، تزریق آن از سوی کشور‌های غربی با سرعت آغاز شد. با این حال، گذشت زمان نشان داد این واکسن بدون عوارض جانبی نیست. یافته‌های پژوهشگران حاکی از وجود طیف گسترده‌ای از عوارض جانبی برای واکسن فایزر – بیون تک است.

پیش‌تر شرکت فایزر اعلام کرده بود در آزمایش‌های مرحله سوم واکسن کرونا، ۷۷ درصد از افراد عوارض جانبی محدود و ملایمی از خود نشان داده بودند. آلبرت بورلا، مدیر اجرایی فایزر پیشبینی کرده است افراد پس از دریافت دو دوز واکسن کرونا احتمالاً نیازمند دریافت دوز سوم واکسن پس از ۱۲ ماه برای ایمنی کامل در برابر کووید ۱۹ هستند.

براساس اعلام سازمان غذا و داروی آمریکا رایج‌ترین عوارض جانبی واکسن فایزر پس از تزریق شامل موارد ذیل می‌شود:
۱- خستگی
۲- سردرد
۳- تب
۴- لرز
۵- درد عضلانی یا درد مفاصل
۶- حالت تهوع
۷- اسهال
۸- تورم غدد لنفاوی

شرکت فایزر پیش‌تر اعلام کرده بود در طول آزمایش واکسن کرونا، شرکت کنندگان به طور عمومی از سردرد و بی حالی رنج می‌بردند. این عوارض جانبی در نوجوانان و جوانان نیز یکسان گزارش شده است. نوجوانان همان دوز واکسنی را دریافت می‌کنند، که بزرگسالان دریافت کرده اند. عوارض جانبی در این گروه سنی بیشتر شامل درد بازو و نیز تب آنفلوآنزایی شکل، لرز، و درد می‌شود که نشان دهنده پاسخ سیستم ایمنی بدن به واکسن است.

از جنبه جنسیتی نیز، یافته‌های مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا نشان می‌دهد زنان بیشتر از مردان احتمال دارد عوارض جانبی واکسن کرونا را از خود نشان دهند.

عوارض جانبی واکسن کرونای شرکت فایزر

همچنین احتمال آنکه افراد پس از دریافت دوز دوم واکسن کرونای شرکت فایزر عوارض جانبی داشته باشند بیشتر از دوز نخست است. محققان می‌گویند در صورت بروز عوارض جانبی، این عوارض در زمان دریافت دوز دوم واکسن شدیدتر از دوز نخست خواهد بود.

یافته‌های متخصصان آمریکایی حاکی از آن است که یک نفر از هر ۱۰ نفری که واکسن شرکت فایزر را دریافت کرده است دچار درد مفاصل، اسهال  یا تب می‌شود.

گرچه بسیاری از عوارض جانبی واکسن کرونا شدید نیست، اما مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌های آمریکا اعلام کرده است در صورتی که افراد پس از دریافت دوز نخست واکسن دچار شوک آنافیلاکسی شدند، باید از تزریق دوز دوم آن اجتناب کنند. شوک آنافیلاکسی یک واکنش آلرژیک جدی است که می‌تواند باعث مرگ فرد شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید