گزارش تحلیلی اقتصادنیوز از آمار اخیر بحران کووید 19

کاهش ابتلا به کرونا در هفته آخر اردیبهشت/خطر در کمین است!

کدخبر: ۴۱۳۸۰۷
اقتصادنیوز: بررسی آماری متغیر های کرونایی در کشور نشان از کاهش ابتلاو شیوع این بیماری در کشور داشته اما نسبت جانباخاتگان همچنان در مسیر افزایش قرار دارد
کاهش ابتلا به کرونا در هفته آخر اردیبهشت/خطر در کمین است!

به گزارش اقتصادنیوز ، در آخرین هفته اردیبهشت ماه سال جاری سه اتفاق مهم به ثبت رسید که در مهمترین آنها شاهد افت 20.3 درصدی میزان ابتلا بودیم. 

آنچه که شیوع بیماری کرونا در کشور را از منظر دقیق‌تری بررسی می کند نسبت ابتلا به تست‌ها درهر مقطع زمانی است . نوسانات این متغیر نشان می‌دهد که آیا کاهش شیوع به صورت واقعی در کشور اتفاق افتاده یا خیر؟

رکورد کاهش تست های هفتگی کرونا در ایران

شمار مبتلایان در هفته آخر کرونایی در کشور برابر با 83  هزار و 730 نفر بوده که 20.3 درصد نسبت به هفته قبل کاهش پیدا کرده است.  درهمین خصوص افت شدید ابتلا در این هفته در درجه بندی بیشترین افتهای هفتگی کرونا در ایران رده پنجم را داشته است. این افت پس از رکوردهای بی سابقه ابتلای هفتگی کمی عجیب به نظر می رسد.

با این وجود بررسی آمار هفتگی این متغیر از ابتدا تاکنون نشان می دهد هنوز آمار های ثبت شده ابتلا در این مقطع در رده نهم پر ابتلاترین هفته های کرونایی در ایران قرار دارد.

اما آیا می تواند این کاهش درآمارهای ابتلا در نتیجه تغییرات در شمار تست‌های روزانه کرونایی بوده باشد؟

کرونا

رکورد افت تستهای هفتگی کرونا در 8 ماه اخیر

شمار تست‌های هفتگی کرونا در هفته های اخیر روندی صعودی داشته و به مرز 1 میلیون نفر نزدیک تر می شود. در هفته سوم اردیبهشت بیشترین آمار از تست های کرونایی در کشور ثبت شده که برابر با 960 هزار و 811 نفر بوده است. اما در هفته آخر این ماه این متغیر روندی کاهشی گرفته و در نهایت با 2.83 درصد کاهش به 933 هزار و 665 مورد تنزل پیدا کرد.

بنابراین می توان بخشی از کاهش های ثبت شده در آمارهای ابتلای روزانه در ایران را در نتیجه این کاهش آماری در مراحل تست گیری در این هفته دانست. 

اما آنچه که شیوع را به شکل مهمتری به تصویر می کشد نسبت ابتلا در هر مقطع به تستهای گرفته شده در همان مقطع است. این متغیر در هفته اخیر با 2 واحد کاهش نسبت به هفته قبل برابر با 9 درصد محاسبه شده است. 

این نسبت اکنون درسطح آمارهای ثبت شده در تابستان سال گذشته بوده و این افت کم سابقه در سطوح بالای آماری ابتلا و تست کرونایی کمی عجیب به نظر می رسد.

کرونا

کاهش فوتی های کرونا در ایران

در ادامه رفتار کاهشی متغیر های کرونایی در ایران شمار جانباختگان  در این هفته نیز روندی نزولی داشته و در نهایت با نزدیک به 20 درصد کاهش نسبت به هفته قبل به هزار و 761 نفر رسید. اما به نسبت ابتلا کاهش این متغیر سطح کمی داشته است.

به عبارت دیگر در این هفته 2.1 درصد از مبتلایان کرونایی جان خود را بر سر ابتلا به این بیماری از دست داده اند که از این متغیر در دو هفته گذشته بیشتر بوده است.

ضمن آن که بررسی شمار جانباختگان هفتگی در ایران نشان می دهد در حالی که 65 هفته از ثبت آماری بیماری کرونا در کشورمی گذرد، آخرین هفته اردیبهشت در میان سیاه ترین هفته های کرونایی کشور هنوز در رده پانزدهم قرار دارد. 

درنهایت آمار و ارقام وزارت بهداشت در این تاریخ نشاندهنده آن است که نخست بخشی از کاهش های آماری ابتلا در ایران ناشی از افت تست‌های روزانه در ایران بوده است که البته این میزان افت در تستهای هفتگی کشور کم سابقه بوده است. در ثانی هنوز شدت مرگ و میر در ایران با ثبت ارقام بالای ابتلا در حد خطرناکی قرار داشته و مسیری صعودی را در قاب هفتگی از خود برجای گذاشته است. بنابراین باوجود کاهش های رقم خورده در هفته اخیر هنوز هم در وضعیت نگران کننده ای از لحاظ این بیماری قرار دارد.

کرونا

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید