سلیمی نمین: انتخابات دو مرحله ای است با ترکیب سه ضلعی لاریجانی، رئیسی و پزشکیان

کدخبر: ۴۱۴۶۸۲
عباس سلیمی نمین از چهره‌های سیاسی اصولگرا بر این باور است لاریجانی نیروهای میانه رو، رئیسی نیروهای اصولگرا و پزشکیان، نیروهای اصلاح‌طلب را نمایندگی خواهند کرد.
سلیمی نمین: انتخابات دو مرحله ای است با ترکیب سه ضلعی لاریجانی، رئیسی و پزشکیان

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرآنلاین، چند ساعت مانده به اعلام نتایج نهایی بررسی صلاحیت کاندیدا، بحث بر سر تایید یا رد کاندیداها داغ است، همه منتظر نظر نهایی شورای نگهبان هستند تا به این گمانه‌زنی‌ها پایان داده و کاندیداهای اصلی را معرفی کند.

عباس سلیمی نمین از چهره های سیاسی اصولگرا، ائتلاف اصولگرایان را دور از ذهن نمی‌داند و ضمن بیان اما و اگرهایی تاکید دارد که اگر تعداد قابل توجهی از کاندیداها تاییدصلاحیت شوند طبیعتا در میان آنها باید افرادی باشند که به خاطر مصالح جمع و گروه کنار بکشند.

سلیمی نمین رقابت های انتخاباتی را بین لاریجانی، رئیسی و احتمال زیاد پزشکیان می‌داند و می‌گوید: البته مردم نام برخی همچون پزشکیان را شنیده اند اما شناختی نسبت به وی ندارند. 

او از تصمیم لحظه آخری مردمی می‌گوید که رأی و تصمیمشان بسیار مهم است و حتی می‌تواند همه پیش بینی ها را برهم بزند. سلیمی نمین اشاره می‌کند: قشری از مردم می‌توانند در دقیقه‌های آخر تصمیمی بگیرند که تمام تصورات ذهنی را تغییر بدهد.

مشروح مصاحبه عباس سلیمی نمین از چهره های سیاسی اصولگرا را می‌خوانید؛

******

*آقای سلیمی نمین! در این دوره شاهد کاندیداتوری چهره های زیادی از جریان اصولگرا بودیم، پیش بینی می کنید چه تعداد از این افراد از فیلتر نظارتی رد شوند؟

بنده در این باره پیش‌بینی خاصی ندارم. فکر می‌کنم طبیعی است این میزان کاندیدا نمی‌تواند موجب یک انتخاب هوشمندانه شود از این رو تعداد کاندیداها باید به گونه ای باشد که مطالعه و تحقیق مردم ممکن شود. حال تشخیص اینکه چه تعداد از کاندیداها دارای شرایط لازم هستند که قانون مشخص کرده و چه تعدادی دارای شرایط لازم نیستند، با بنده نیست بلکه با شورای نگهبان است.

در واقع باید منتظر بمانیم تا شورای نگهبان چه افرادی را دارای شرایط و چه افرادی را هم دارای شرایط نمی‌بیند. بنابراین در این باره نمی‌توان اظهارنظر دقیقی داشت اما می‌توان پیش بینی کرد تعدادی از کاندیداها شرایط لازم را احراز نخواهند کرد و تعداد کاندیداهای نهایی کاهش می‌یابد به بیان دیگر نمی‌توان پیش بینی دقیقی در این باره داشت؛ متاسفانه برخی رقم ‌هایی را مطرح می‌کنند که از نگاه بنده براساس حدسیات خودشان است.

احتمال ائتلاف اصولگرایان وجود دارد اگر...

*احتمال ائتلاف بین اصولگرایان وجود دارد؟ از کاندیداهای نظامی گرفته تا غیرنظامی که وارد عرصه انتخابات شده‌اند..

یقینا احتمال ائتلاف بین اصولگرایان وجود دارد یعنی اگر تعداد قابل توجهی از کاندیداها تاییدصلاحیت شوند طبیعتا در میان آنها باید افرادی باشند که به خاطر مصالح جمع و گروه کنار بکشند.

سلیمی نمین: لاریجانی نماینده میانه‌روها در انتخابات 1400 ست

سه قطبی لاریجانی، رئیسی و پزشکیان را شاهدیم

*دوگانه یا سه گانه رقابتی را بین چه کسانی می‌دانید؟

بر این باورم که یک کاندیدا از جناح اصولگرا، یک کاندیدا از جناح اصلاح‌طلب و یک کاندیدا از سوی نیروهای میانی خواهیم داشت؛ آقای لاریجانی نیروهای میانه رو، آقای رئیسی نیروهای اصولگرا و از بین آقای جهانگیری و پزشکیان، نیروهای اصلاح‌طلب را نمایندگی خواهند کرد.

پزشکیان احتمالا کاندیدای اصلاح‌طلبان است

*جهانگیری یا پزشکیان، کدام یک از آنها را به عنوان کاندیدای اصلاح‌طلب محتمل تر می‌دانید؟

آقای پزشکیان محتمل تر است چون کارنامه منفی آقای جهانگیری را ندارد و یقینا امتیازات دیگری هم دارد که آن امتیازات می‌تواند او را بیش از آقای جهانگیری، به عنوان کاندیدای اصلی جریان اصلاح‌طلب مطرح کند. علاوه بر این، آقای شریعتمداری نمی‌تواند نامزد اصلی باشد چون هم مسائل خانوادگی آقای شریعتمداری، او را به چالش خواهد کشید به ویژه اینکه خبرهایی شنیده شده (اطلاع ندارم تا چه حد صحت دارد) مبنی بر اینکه داماد وی در ستاد انتخاباتی‌اش مشغول به کار شده است و گویا مرخصی گرفته است. در مجموع اگر این موضوع هم صحت نداشته باشد آقای شریعتمداری از جمله کسانی است که از کارنامه این دولت، لطمه جدی می‌بیند.

شریعتمداری نمی‌تواند کاندیدای اصلاح طلبان باشد

عملکرد آقای شریعتمداری در وزارت صنایع بسیار بد بود  تا جایی که رئیس جمهور مجبور شد او را برکنار کند تا استیضاح نشود اما متاسفانه به جای اینکه کنار گذاشته شود به دلیل عقبه اصلاح‌طلبی‌ و سهمیه آقای خاتمی بودن، از کابینه گذاشته نشد بنابراین آقای شریعتمداری نمی‌تواند کاندیدای اصلی اصلاح‌طلبان باشد گرچه عنصر اصلاح‌طلبی است که اصلاح‌طلبان، آن را بسیار قبول دارند.

کاندیداهای نظامی قابل تأملی در انتخابات نخواهیم داشت

*احتمال اینکه کاندیداهای نظامی در عرصه انتخابات باقی بمانند وجود دارد یا اینکه به نفع رئیسی یا لاریجانی یا کاندیداهای دیگر کنار کنار بروند؟

در این باره باید بعد از اعلام نظر شورای نگهبان اظهارنظر کرد. فکر نمی‌کنم تعداد قابل توجهی کاندیدا داشته باشیم حتی به دو نفر هم برسند که حالا بخواهند مطرح باشند. ما کاندیداهای نظامی قابل تأملی در انتخابات نخواهیم داشت.

کاندیداهای نظامی گرایشات مختلفی دارند آقای دهقان گرایش اصلاح‌طلبی دارد، آقای سعید محمد هم گرایش اصولگرایی دارد در نتیجه این کاندیداها هم به گونه‌ای نیستند که تمایل به جریانی داشته باشند. اینکه چه تصمیمی اتخاذ خواهند کرد اطلاعی ندارم اما تعدادشان اندک خواهد بود ضمن اینکه چون گرایش‌های مختلف دارند این گونه نیست که با یکدیگر جمع شوند و یک ائتلافی را تشکیل دهند  و یا به نفع کسی اعلام موضع کنند.

انتخابات دو مرحله ای است با ترکیب سه ضلعی لاریجانی، رئیسی و پزشکیان

*پیش بینی می‌کنید انتخابات دو مرحله‌ای شود؟

احتمال قابل توجهی دارد که انتخابات دو مرحله‌ای شود اما اگر ترکیبی که مطرح کردم حضور داشته باشند یعنی انتخابات سه ضلعی باشد به گونه‌ای که آقای لاریجانی، آقای رئیسی و پزشکیان یا جهانگیری و یا برخی از اصولگرایان و اصلاح‌طلبانی که به نفع کسی کنار نخواهد حضور داشته باشند. اگر این انتخابات با این ترکیبی که اشاره کردم برگزار شود احتمال زیادی وجود دارد که به مرحله دوم برود.

رفتار انتخاباتی مردم ایران را نمی‌توان پیش بینی کرد

*در این انتخابات سه ضلعی، پیروزی اصولگرایان را قطعی می‌دانید یا از نگاه شما ممکن است بازی انتخابات به گونه‌ای دیگر رقم بخورد؟ به دلیل افزایش مشارکت یا تحت تاثیر مناظرات انتخاباتی...

انتخابات ایران هیچ گاه قابل پیش بینی نبوده است و مردم تا آخرین لحظات، نامزدها را رصد می‌کنند و درنهایت تصمیم می‌گیرند که به چه کسی رأی بدهند.

مردم تا آخرین روز و دقیقه به دنبال شناخت کاندیداها هستند

*پس می‌گویید نظر دقیقه نودی مردم در این دوره از انتخابات اثرگذار است و اعمال خواهد شد؟

بحث دقیقه نودی بودن نیست؛ استفاده از فرصت شناخت کاندیداها است متاسفانه قشر قابل توجهی از جامعه ما، مسائل سیاسی را به طور مستمر دنبال نمی‌کنند از این رو شناخت آنها نسبت به نامزدها عمدتا در دوران انتخابات است عمق پیدا می‌کند؛ ممکن است قبلا اسم فردی را شنیده باشند مثلا اسم آقای پزشکیان را شنیده‌اند اما نسبت به او شناختی ندارند. در دوران رقابت‌های انتخاباتی که همه محافل اجتماعی و سیاسی روی انتخابات متمرکز می‌شوند و فضای انتخاباتی، جامعه را در بر می‌گیرد مردم وقت می‌گذارند، مناظرات، فیلم‌های تبلیغاتی و بحث‌های فضای مجازی را دنبال می‌کنند. طبیعتا برای جبران فقدان آگاهی خودشان تلاش می‌کنند تا آخرین روز و حتی تا آخرین ساعات از این فرصت استفاده کنند برای اینکه تا حدودی شناختشان عمیق شود گرچه به نظرم فرصتی که قانون در اختیار آنها قرار می‌دهد چندان فرصت کافی نیست.

برای کسانی که اهل سیاست هستند کافی است اما برای آنهایی که زندگی روزمره‌شان را دنبال می‌کنند و چندان که باید به مسائل سیاسی و اجتماعی در طول سال نمی‌پردازند زمان کمی است. آنها می‌توانند در دقیقه‌های آخری تصمیمی بگیرند که تمام تصورات ذهنی را تغییر بدهد. بنابراین آن چه که در حال حاضر براساس نظرسنجی‌ها وجود دارد الزاما تا پایان انتخابات پایدار باقی نمی‌ماند؛ به بیانی دیگر می‌تواند پایدار باقی بماند و یا دستخوش تغییر شود با تصمیمی که عده‌ای در دقایق آخر اتخاذ می‌کنند.

جنس کاندیداها در افزایش مشارکت موثر است

*جنس کاندیداهایی که مطرح هستند و یا دو گانه، سه گانه‌ای که مطرح است تا چه حد می‌تواند در افزایش مشارکت تاثیرگذار باشند؟

یقینا تاثیر بسزایی خواهند داشت اگر کاندیداها به طور منطقی رقابت کنند، تلاش کنند که از طریق اثبات خودشان، جامعه را به منطق قوی‌شان جلب کنند نه از طریق تخریب دیگران. الحمدلله در حال حاضر نامزدها(غیر از موارد اندکی) تخریب‌گرانه عمل نکرده‌اند حال ممکن است در مناظرات صحنه دیگری را شاهد باشیم اما اطرافیان این نامزدها بسیار به تخریب پرداخته‌اند. اگر کاندیداهای اصلی بتوانند اطرافیان خود را کنترل کنند تا فضای انتخاباتی، فضای عاقلانه و مبتنی بر فکر باشد طبیعتا ما از انتخابات بهره چشمگیری خواهیم برد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید