کدخدایی: پرونده داوطلبان به دقت بررسی شد

کدخبر: ۴۱۴۹۱۴
سخنگوی شورای نگهبان گفت: پرونده داوطلبان در شورای نگهبان به دقت مورد بررسی قرار گرفت.
 کدخدایی: پرونده داوطلبان به دقت بررسی شد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از  ایسنا،  عباسعلی کدخدایی در گفت وگو با بخش خبری ساعت ۲۱ ضمن بیان این مطلب اظهار کرد: ما برای داوطلبان ریاست جمهوری ناچاریم که اصل ۱۱۵ مانند ایرانی الاصل بودن را مورد توجه قرار دهیم اما ۴ اصل رجل سیاسی - مذهبی و مدیر و مدبر بودن نیز مورد توجه جدی قرار گرفت. 

کدخدایی ادامه داد: پرونده ۴۰ نفر داوطلب انتخابات ریاست جمهوری در شورای نگهبان به دقت بررسی شد و به همین علت ناچار شدیم که وقت را تمدید کنیم و  سوابق مدیریتی و برنامه‌های داوطلبان را در این دوره بیشتر مورد نظر قرار دادیم.

کدخدایی در مورد حضور همه سلایق در لیست منتشر شده نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری گفت: به طور طبیعی ملاک و معیار اعضای شورای نگهبان قانون اساسی است، اینگونه مسائل در طول رسیدگی‌ها به طور خودکار انجام می‌شود، یعنی ضرورتی ندارد شورای نگهبان نسبت به جناح‌ها و گروه‌های سیاسی بخواهد تصمیم گیری کند، چون از جهت قانونی نیز معیاری ندارد و ممکن است یک دوره‌ای از یک جناح افراد بیشتر باشند و  در دوره دیگر از جناح دیگری؛ این موضوع بستگی دارد به انطباق معیارهای قانونی که افراد ثبت نام کردند.

سخنگوی شورای نگهبان درباره دلایل عدم احراز صلاحیت برخی نامزدها گفت:  چون احراز شرایط است، فقط می‌توانیم بگوییم آقای الف یا ب  این شرایط را واجد نبودند و چیز بیشتری نمی‌توانیم بگوییم.

کدخدایی درباره نحوه رسیدگی به صلاحیت‌ها و استعلام از مراجع رسمی خاطرنشان کرد: گاهی اوقات از مراکز دیگر هم گزارش‌هایی ارسال می‌شود، ما برای دریافت گزارش منعی نداریم و باید از صحت گزارش‌ها اطمینان حاصل کنیم؛ چه گزارش‌هایی که مراجع رسمی ارسال می‌کنند و چه گزارش‌هایی که از سایر مراجع به دست ما می‌رسد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر حق اعتراض کسانی که صلاحیتشان احراز نشده است گفت:  اصولا در ریاست جمهوری بحث رد صلاحیت وجود ندارد و احراز صلاحیت است، طبق قانون، خود قانونگذار مرحله‌ای برای رسیدگی به اعتراض و شکایت و اینگونه مسائل لحاظ نکرده، در واقع وقتی ما اسامی را اعلام کردیم و وزارت کشور هم اطلاع رسانی می‌کند وارد موعد قانونی تبلیغات می‌شویم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید