کیهان: ایران از اسرائیل انتقام گرفت

کدخبر: ۴۱۴۹۵۸
روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی نوشت که جمهوری اسلامی سالهاست که درگیر یک جنگ در سایه زمینی دریایی و هوایی با اسرائیل است. بدیهی است که این دور اخیر حمله حماس به اسرائیل، موجی از شادمانی را در میان مقامات ایرانی ایجاد کرد.
کیهان: ایران از اسرائیل انتقام گرفت

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از روزنامه کیهان، روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی نوشت که جمهوری اسلامی سالهاست که درگیر یک جنگ در سایه زمینی دریایی و هوایی با اسرائیل است. بدیهی است که این دور اخیر حمله حماس به اسرائیل، موجی از شادمانی را در میان مقامات ایرانی ایجاد کرد.

 تمام رسانه‌های جمهوری اسلامی و مفسران سیاسی آنها با غرور و افتخار بیان کردند که جمهوری اسلامی است که دارد سلاح و آموزش نظامی به جنگجویان فلسطینی می‌رساند تا اسرائیلی را داغان کند. جمهوری اسلامی، دهه‌های متوالی است که پشتیبان راسخ و محکم حماس است.

جمهوری اسلامی انواع کمک‌های مالی تسلیحاتی و تکنولوژی ساخت سلاح و مهمات را به حماس رسانده تا این گروه مسلح در ساخت زرادخانه راکت‌های پیشرفته‌ای که بتواند تا قلب اسرائیل را نشانه برود خودکفا بشود. البته در مورد نبرد اخیر اسرائیل - حماس، دستگاه‌های اطلاعاتی اسرائیل ارزیابی‌شان این است که حماس خودش مستقلا تصمیم به جنگ گرفته است.
اسرائیل چند فقره خرابکاری علیه تاسیسات هسته‌ای ایران انجام داده است. مقامات ایران گفتند این اقدامات را بی‌پاسخ نخواهند گذاشت و اسرائیل را تنبیه خواهند کرد. بخت با مقامات ایران یار شد. هزاران موشکی که رژیم به دست مقامات جنگ طلب غزه رسانده بودند، به سمت شهرهای اسرائیل پرتاب شد. انتقامی که ایرانی‌ها از آن صحبت می‌کردند در غزه صورت عینی به خود گرفت.

قیس قریشی تحلیلگر سیاسی که به وزارت خارجه ایران مشاوره می‌دهد در توییتر نوشت: «جنگ غزه، اسرائیل را از خواب غفلت بیدار کرد و به او فهماند که جنگ با ایران، یعنی شخم زده شدن اسرائیل».
مئیر جاودانفر تحلیلگر سیاسی در تل‌آویو می‌گوید: «مقامات ایران معتقدند توانمندی‌های نظامی که حماس آن را در جنگ تازه غزه به نمایش گذاشت، هم از لحاظ کیفیت و هم از لحاظ بُرد موشک‌ها اسرائیل را به فکر فرو می‌برد و به او اجازه ندهد که باز هم به غزه حمله کند. ایران حملات موشکی به اسرائیل را استقرار مجدد نیروی بازدارندگی می‌نامد و آن را یک ضرب شصت به اسرائیل می‌داند تا به او بفهماند که در امان نخواهد بود.

«لیور حایات» سخنگوی وزارت خارجه اسرائیل گفته که هیچ سند اطلاعاتی بدست نیامده است که ثابت کند ایران در بحران اخیر دست داشته است.

جمهوری اسلامی هیچوقت جزئیات راه‌ها و نحوه ارسال سلاح به پیکارگران فلسطینی را اعلام نمی‌کند. افراد مطلع می‌گویند این تهران است که برای حماس و جهاد اسلامی سلاح می‌فرستد. جهاد اسلامی یک گروه دیگر مسلح فلسطینی در نوار غزه است. ایران تکنولوژی و طراحی و آموزش ساخت زرادخانه راکت‌های پیشرفته‌ای که بردشان مناسب با هدف قرار دادن شهرهای اسرائیلی باشد را در اختیار گروه‌های حاضر در نوار غزه قرار داده است

«فابین هینتز» کارشناس متخصص در مسائل نظامی ایران در این باره شرح می‌دهد: «راکت‌هایی که به سمت شهرهای اسرائیل شلیک شد را پیشتر، ایران قطعات کلیدی‌اش را به غزه فرستاده و نحوه کاربردشان را هم به فلسطینی‌ها آموزش داده است. امروز فلسطینیان خودشان مواد اولیه لازم برای ساخت این تسلیحات را در داخل تولید می‌کنند و به مهارت لازم برای این مهم رسیده‌اند. این جنگجویان از متخصصان ایرانی یاد گرفته‌اند که چطور از لوله‌های آب برای ساخت این تجهیزات و تسلیحات استفاده کنند و چطور گلوله‌های عمل نکرده را برای ساخت و تکمیل توپخانه‌شان به خدمت بگیرند»

منتها مسئله این است که نوار غزه تحت محاصره زمینی - هوایی- دریایی است و کار ارسال سلاح و مهمات و راکت‌های ساخت ایران به این سرزمین بسیار کار سختی است. نقطه عطف این کار، قیام بهار عربی سال 2011 بود. بعد از ظهور آن قیام در جهان عرب، در یک فاصله زمانی کوتاه این فرصت بدست ایران افتاد تا از طریق تونل‌های زیرزمینی که غزه را به مصر وصل می‌کرد برای گروه‌های فلسطینی سلاح سنگین و اجزاء و قطعات لازم برای ساخت موشک بفرستد.

تندروها و محافظه‌کاران در ایران خشونت و درگیری در اسرائیل را هم که میان شهروندان یهود و عرب اسرائیل درگرفت، جشن گرفتند و آن را به حساب انتقام از اقدامات تروریستی اسرائیل می‌گذاشتند. مهدی نجاتی 43 ساله و مدیر یک پروژه صنعتی در تهران در اطاقی در کلاب هاوس می‌گوید: با هر موشکی که به اسرائیل شلیک می‌شود، بخشی از انتقام اقدامات تروریستی اسرائیل مثل ترور فخری‌زاده را می‌گیریم.

مئیر جاودانفر در این باره شرح می‌دهد: مقامات ایرانی خوشحالند که دارد جای پای ایران در بالای سر اسرائیل محکم‌تر می‌شود. اما اسرائیل مثل گذشته همچون یک سد محکم ایستاده و اجازه نفوذ رژیم به داخل غزه را نخواهد داد. همین پشتیبانی ایدئولوژیک و نظامی جمهوری اسلامی از جنگجویان غزه است که در کنار سایر عوامل ریشه‌ای تا به امروز اجازه نداده صلح پایدار در منطقه برقرار بشود. او می‌افزاید «مقابله با جمهوری اسلامی، فقط یکی از چالش‌های اسرائیل در غزه است. چالش عظیم‌تر در بیت‌المقدس است که اسرائیل می‌تواند با اتخاذ سیاست‌های هوشمندانه‌تری آن را حل و فصلش کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید