این غذاها را آخر شب نخورید

کدخبر: ۴۱۵۱۶۸
اقتصادنیوز : برخلاف باورها، علیرغم گفته های کارشناسان در مورد نخوردن غذای آخر شب، با این وجود برخی از غذاها هستند که با خوردن آنها به سلامتی آسیب زیادی وارد خواهید کرد.
این غذاها را آخر شب  نخورید

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از نمناک،خوردن برخی از غذاها در آخر شب و بعد از ساعت 8 شب نه تنها سبب افزایش وزن می شود بلکه می تواند باعث کاهش کیفیت خواب گردد و الگوی خواب را به هم بریزد. برخی از افراد شام خود را قبل از ساعت 8 میل می کنند اما پس از شام و تا دیروقت تنقلات چرب میل کرده و به مرور دچار اضافه وزن می شوند، اگر آخر شب احساس گرسنگی نمودید و خواستید میان وعده بخورید، باید بدون تردید به سراغ غذایی سالم بروید و دور برخی غذاها و مواد غذایی را خط بکشید.  غذاهایی را که خوردن آنها پس از 8 شب ممنوع بوده و موجب برهم زدن تعادل خواب و اضافه وزن می شوند، را آورده ایم.

غذاهای سنگین

غذاهای سنگین زمان بیشتری برای هضم نیاز دارند. مصرف غذاهای چرب، پنیری و سرخ شده می تواند منجر به سوهاضمه و شب بیداری شود پس در اواخر روز از خوردن مواردی مانند چیزبرگر، سیب زمینی سرخ کرده، غذاهای سرخ شده و استیک ها پرهیز کنید.

 غذاهایی با محتوای آب زیاد

بیدار شدن از خواب برای رفتن به دستشویی واقعاً می تواند استراحت را مختل کند. مطمئناً، نوشیدن مقدار زیادی آب برای سلامتی اهمیت زیادی دارد اما برای خودداری از پر شدن مثانه در نیمه شب بهتر است از غذاهایی با محتوای آب زیاد. مثل کرفس، هندوانه و خیار خودداری کنید.

غذاهای حاوی کافئین پنهان

برچسب های مواد غذایی را بررسی کنید، بسیاری از غذاها حتی در مواردی که انتظار ندارید دارای کافئین هستند. چای و نوشابه معمولاً کافئین دارند مگر اینکه برچسب چیز دیگری را نشان دهد بعلاوه، برخی از بستنی ها و دسرها دارای اسپرسو، قهوه یا شکلات اند. شکلات با سایر مواد غذایی حاوی کافئین به عنوان محرک عمل می کند و خواب را دشوارتر می سازد. بهتر است به جای نوشیدنی های کافئین دار مانند قهوه و نوشابه و... از دمنوش های فاقد کافئین یا آب استفاده کنید.

 غذاهای فوق العاده قندی

شاید خوردن مواد غذایی شیرین بهترین راه برای آرامش گرفتن در هنگام شب باشد اما خوردن این خوراکی ها قبل از خواب موجب نوسان انسولین و نابودگر الگوی خواب است به همین دلیل باید از خوردن میان وعده های بیش از حد شیرین مثل غلات قندی، دسرها و آب نبات که باعث جهش قند خون می شود خودداری کنید.

گوشت های قرمز

گوشت از منابع غنی پروتئین است اما دیرهضم بوده و چربی بالایی نیز دارد و خوردن آن در هنگام شب، می تواند باعث نفخ یا درد معده شود زیرا بدنتان در ساعاتی که می خواهد استراحت کند، مجبور است این ماده غذایی را بشکند و هضم نماید. برای داشتن خواب راحت دور این ماده غذایی را خط بکشید زیرا مصرف آن نه تنها باعث مشکلات گوارشی بلکه موجب افزایش کلسترول و خطر سکته قلبی می شود.

 غذاهای غنی از تیرامین

متخصصان به منظور بهبود کیفیت خواب توصیه می کنند از مصرف غذاهای حاوی زیادی تیرامین در اواخر روز خود داری کنید. این اسید آمینه باعث ترشح یک ماده محرک طبیعی می شود که فعالیت مغز را تسهیل می کند و این می تواند منجر به مشکلات خواب شود. غذاهای غنی از تیرامین شامل گوجه فرنگی، سس سویا، بادمجان و پنیرمانده است.

غذاهای سرخ کرده

خوردن غذاهای سرخ شده قبل از خواب و بعد از ساعت 8 شب به دلیل داشتن چربی موجب کندی هضم و اختلال در خواب شبانه خواهد شد پس دور این ماده غذایی را خط بکشید.

 غذاهای تند

هر فردی که تجربه سوزش معده داشته باشد می داند مصرف غذاهای پرادویه در شب می تواند باعث مشکلاتی شود زیرا به طور طبیعی، درجه حرارت بدن باید کاهش یابد تا خواب راحتی داشته باشید اما فلفل تند می تواند درجه حرارت بدن را افزایش دهد. در حقیقت احساس گرما می تواند شما را برای مدت طولانی تری بیدار نگه دارد.

غذاهای اسیدی

جای تعجب نیست یکی دیگر از مواردی که خواب را مختل می کند ریفلاکس اسیدی است. خوراکی هایی مانند آب مرکبات، پیاز خام، سس گوجه فرنگی و پیتزا با بدتر کردن سوزش معده می توانند خواب را مختل کنند.

 غذاهای نفاخ

غذاهایی که هضم آنها دشوار و حاوی فیبر زیادی هستند ممکن است ایجاد نفخ و در نتیجه بی خوابی کنند. فشار و گرفتگی ناشی از میوه های خشک، لوبیا، کلم بروکلی، گل کلم و کلم بروکسل می تواند موجب شود دیرتر بخوابید. میوه ها و سبزیجات با فیبر بالا برای بدن مناسب هستند، اما نباید قبل از خواب خورده شوند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید