تامین اجتماعی ابلاغ کرد

خبر خوش به زنان باردار شاغل؛ مرخصی زایمان 9 ماه شد

کدخبر: ۴۱۵۲۲۲
بیمه‌شدگان زن در صورت تمایل می توانند از افزایش مرخصی زایمان از ۶ ماه به ۹ ماه بهره‌مند شوند.
خبر خوش به زنان باردار شاغل؛ مرخصی زایمان 9 ماه شد

مدیر عامل سازمان تأمین اجتماعی با صدور دستور اداری به شعب این سازمان در سراسر کشور اجرای مصوبه هیأت وزیران مبنی بر افزایش مرخصی زایمان از ۶ ماه به ۹ ماه را ابلاغ کرد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی سازمان تأمین اجتماعی، در دستور اداری صادر شده از سوی مصطفی سالاری آمده است: در اجرای مصوبه هیات وزیران مبنی بر پیش‌بینی بار مالی ناشی از افزایش مدت مرخصی زایمان در لوایح بودجه سنواتی و یا لحاظ کردن به عنوان دیون دولت، لازم است واحدهای اجرائی سازمان تأمین اجتماعی به چند نکته توجه کنند.

بیمه‌شدگان زن با ارائه درخواست در سامانه خدمات غیرحضوری و بارگذاری مدارک و مستندات مربوطه شامل تصویر شناسنامه مادر، گواهی ولادت یا شناسنامه فرزند و گواهی پزشک ذیربط، می‌توانند در صورت تمایل از افزایش مرخصی زایمان از ۶ ماه به ۹ ماه بهره‌مند شوند.

واحدهای اجرایی سازمان تأمین اجتماعی موظفند با رعایت تمام شرایط قانونی نسبت به صدور سند پرداخت کمک‌بارداری (مرخصی زایمان) موضوع این دستور اداری و ارسال آن به اداره کل امور مالی اقدام کنند.

معاونت برنامه‌ریزی، مالی و پشتیبانی سازمان تأمین اجتماعی موظف است هزینه‌های ناشی از اجرای مصوبه مذکور را هر ساله به منظور پیش‌بینی در لوایح بودجه سنواتی به سازمان برنامه و بودجه کشور اعلام و در صورت عدم پیش‌بینی و یا عدم تخصیص اعتبار، هزینه‌های مربوطه را به عنوان دیون دولت درصورت‌های مالی سازمان لحاظ کند.

هیات دولت در 22 اردیبهشت سازمان تأمین اجتماعی را موظف کرد نسبت به پرداخت حقوق و فوق العاده های مدت نه ماه تمام مربوط به مرخصی زایمان اقدام کند.هزینه‌های ناشی از اجرای این قانون نیز  هر ساله به منظور پیش‌بینی در لوایح بودجه سنواتی به سازمان برنامه و بودجه کشور اعلام شود. در صورت عدم پیش بینی یا عدم تخصیص اعتبار، هزینه های مذکور با رعایت قوانین و مقررات مربوط به عنوان دیون دولت به سازمان تأمین اجتماعی در صورت‌های مالی سازمان یاد شده لحاظ خواهد شد.

مدت استفاده از این مرخصی ۶ ماه بود، اما بعد از تصویب «قانون تنظیم جمعیت خانواده» در سال ۱۳۹۲ ، مدت آن به ۹ ماه افزایش یافت. در ابتدای امر، تنها برخی از نهادهای دولتی نسبت به اجرای این قانون اقدام نموده و شرکت‌های خصوصی وسازمان تامین اجتماعی تنها با شش ماه مرخصی زایمان موافقت می‌کردند که به مرور زمان وبا صدور آراء متعدد از سوی هیات عمومی دیوان عدالت اداری، همه دستگاه های دولتی و غیر دولتی موظف به اعطاء مرخصی ۹ ماهه شدند و سازمان تامین اجتماعی نیز مکلف گردید، حقوق و فوق‌العاده‌‌های ایام مرخصی زایمان زنان شاغل در  بخش‌های غیردولتی را به طور کامل به صورت ۹ ماه پرداخت کند.

 

 

 

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید