زیر سوال رفتن آمریکا با گزارش جدید پنتاگون

کدخبر: ۴۱۶۷۹۲
در گزارش سالانه وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) به کنگره، تعداد تلفات و مجروحان غیرنظامی ناشی از اقدامات نظامی ایالات متحده در سراسر جهان بیش از ۱۰۰ مورد گزارش شده است. اما محققان و گروه‌های حقوق بشری به ویژه ایروارز، عفو بین‌الملل و ناظران سازمان ملل متحد در افغانستان میزان تلفات واقعی را بسیار بالاتر از آن اعلام کرده‌اند.
زیر سوال رفتن آمریکا با گزارش جدید پنتاگون

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، محققان و گروه‌های حقوق بشری به ویژه ایروارز، عفو بین‌الملل و ناظران سازمان ملل متحد در افغانستان میزان کشته‌ها و مجروحان غیرنظامی ناشی از اقدامات نظامی ایالات متحده در سراسر جهان را بسیار بالاتر از آنچه پنتاگون مدعی است، گزارش داده‌اند.

در گزارش سالانه وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) به کنگره، تعداد تلفات و مجروحان غیرنظامی ناشی از اقدامات نظامی ایالات متحده در سراسر جهان بیش از ۱۰۰ مورد گزارش شده است. اما محققان و گروه‌های حقوق بشری به ویژه ایروارز، عفو بین‌الملل و ناظران سازمان ملل متحد در افغانستان میزان تلفات واقعی را بسیار بالاتر از آن اعلام کرده‌اند. طبق آمار آنها، غیرنظامیان کشته شده به دست آمریکا در ۲۰۲۰ تقریبا پنج برابر بیشتر از اقرار پنتاگون است.

 تنها برای سال ۲۰۲۰ وزارت دفاع آمریکا گفته است که نیروهایش در افغانستان، سومالی و عراق جان ۲۳ غیرنظامی را گرفته و ۱۰ تن دیگر را مجروح کرده‌اند. ۶۵ مورد دیگر مرگ و میر و ۲۲ مورد مجروح دیگر هم برای سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹ گزارش شد که عمدتا در سوریه و یمن بود.  

در مقابل، حداقل تخمین عمومی از تلفات غیرنظامیان ناشی از اقدامات نیروهای آمریکایی طی سال ۲۰۲۰ در پنج کشور درگیر ۱۰۲ کشته بوده که تقریباً ۵ برابر بیشتر از آنچه وزارت دفاع اعلام می‌کند، می‌شود.

خصوصا به نظر می‌رسد تلفات اقدامات نظامی آمریکا در افغانستان رسما پایین‌تر اعلام شده است. در حالیکه پنتاگون تنها ۲۰ مورد مرگ و پنج زخمی از اقدامات خودش در سال گذشته اعلام می‌کند، یوناما (آژانس سرشناس سازمان ملل متحد در افغانستان) میگوید نیروهای بین‌المللی دست‌کم جان ۸۹ غیر نظامی را گرفته و ۳۱ تن دیگر را زخمی کردند. پرسنل ایالات متحده حجم انبوهی از نیروهای خارجی را تشکیل می‌دهند.

وزارت دفاع آمریکا درباره سومالی هم تنها یک مورد تلفات غیرنظامی ناشی از تحرکات ایالات متحده در سال گذشته اعلام کرد. این در حالیست که ایروارز و دیگران می‌گویند حداقل غیرنظامیان کشته شده در آنجا هفت تن است.

 در عراق و سوریه هم گرچه نیروهای آمریکایی تنها یک کشته اعلام کرده‌اند اما گزارش‌های محلی از کشته شدن دست‌کم شش غیرنظامی از طریق اقدامات آمریکا حکایت دارند. تنها در مورد یمن اتفاق نظر وجود دارد که سازمان‌های ناظر و پنتاگون گفته‌اند احتمالا تلفات غیرنظامی ناشی از اقدامات آمریکا طی این سال وجود نداشته است.

سند ۲۱ صفحه‌ای پنتاگون که ۲۸ مه تحت عنوان "گزارش سالانه درباره تلفات غیرنظامی در ارتباط با عملیات‌های نظامی ایالات متحده در ۲۰۲۰" منتشر شد، از سال ۲۰۱۸ براساس قوانین آمریکا الزامی شده است.

این گزارش تازه از کاهش چشمگیر عملیات‌های نظامی آمریکا در سال‌های ریاست جمهوری دونالد ترامپ حکایت دارد. براساس برآورد ایروارز، حدود ۱۰۰۰حمله آمریکا در چهار کشور جنگ‌زده در طول ۲۰۲۰ وجود داشته که از حدود ۳۵۰۰ حمله سال پیشین آن و اوج ۱۳ هزار اقدام نظامی آمریکا حین ۲۰۱۶ کاهش نشان می‌دهد. کشته‌شدگان غیرنظامی اعلام شده از ۱۳۲ مورد سال ۲۰۱۹ به ۲۳ مورد در ۲۰۲۰ رسیده است.

 اکثر تلفات غیرنظامی که پنتاگون برای ۲۰۲۰ اعلام کرده، در افغانستان بوده است و این در حالیست که مدت بیشتری از سال آتش‌بس مهمی میان نیروهای آمریکایی و طالبان برقرار بوده است. براساس گزارش جدید پنتاگون، ۲۰ غیرنظامی کشته و پنج تن در هفت عملیات نظامی آمریکا به ویژه حملات هوایی آسیب دیده‌اند.

با این حال، هیات سازمان ملل در افغانستان (یوناما) که از سال ۲۰۰۹ اطلاعات گسترده‌ای را در مورد آسیب‌ها به غیرنظامیان از سوی همه طرف‌های درگیر جنگ ثبت کرده است، تلفات را بسیار بیشتر اعلام کرد. براساس گزارش سالانه آن برای ۲۰۲۰ که اوایل امسال منتشر شد، یوناما ۱۲۰ مورد تلفات غیرنظامی را به نیروهای نظامی بین‌المللی نسبت داده است که شامل ۸۹ کشته و ۳۱ زخمی می‌شود.

در حالی که این تلفات فقط یک درصد از کل تلفات غیرنظامیان در یک سال افغانستان را نشان می‌داد، با توجه به کشته شدن بیشتر غیرنظامیان توسط طالبان و نیروهای افغان، نگران‌کننده‌ترین مسئله کم اهمیت شمردن تاثیر وزارت دفاع آمریکا بر غیرنظامیان بود و یوناما چهار و نیم برابر مرگ و میر بیشتر در مقایسه با مواردی که رسماً توسط پنتاگون پذیرفته شده و بر اثر اقدامات ایالات متحده بوده، اعلام کرده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید