تکرار ادعاهای ترامپ درباره نقش چین در شیوع کرونا و درخواست غرامت

کدخبر: ۴۱۶۹۸۹
رئیس‌جمهور آمریکا درباره اینکه آیا دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا در حال بررسی این دو گزینه به عنوان منشأهای احتمالی ویروس هستند یا خیر توضیحی ارائه نکرده است.
تکرار ادعاهای ترامپ درباره نقش چین در شیوع کرونا و درخواست غرامت

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، رئیس‌جمهور سابق آمریکا با تکرار ادعاهای پیشین درباره نقش چین در شیوع «کووید-۱۹» گفت این کشور باید به کشورهای دنیا ۱۰ تریلیون دلار غرامت پرداخت کند.

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا در بیانیه‌ای تصریح کرد چین باید بابت شیوع «کووید-۱۹» ۱۰ تریلیون دلار غرامت به کشورهای آسیب‌دیده از این بیماری همه‌گیر جهانی پرداخت کند.

ترامپ در این بیانیه ادعاهای اثبات‌نشده درباره اینکه منشأ شیوع ویروس کرونا از آزمایشگاه ووهان بوده را تکرار کرد.

او تصریح کرد: «حالا همه، حتی آن به اصطلاح "دشمن" هم می‌گوید که حرف رئیس‌جمهور ترامپ مبنی بر شیوع ویروس چینی از آزمایشگاه ووهان صحیح بوده است.»

منظور ترامپ از «ویروس چینی»، کرونا است. او در دوران حضورش در کاخ سفید نیز از همین عبارت برای اشاره به این ویروس و بیماری همه‌گیر جهانی ناشی از آن استفاده می‌کرد.

ترامپ به ایمیل‌هایی که جدیداً از دکتر «آنتونی فاوچی»، متخصص ارشد بیماری‌های عفونی و مشاور پزشکی دولت او و «جو بایدن» افشا شده نیز واکنش نشان داد.

‌‌آن طور که رسانه‌های آمریکا گزارش داده‌اند در یکی از این ایمیل‌ها یک مقام بهداشتی چین از فاوچی بابت اظهاراتش در رد احتمال آزمایشگاهی بودن ویروس کرونا تمجید کرده بود. فاوچی در آن زمان گفته بود که شواهد علمی کافی درباره اینکه کرونا از آزمایشگاه به بیرون درز کرده وجود ندارد.

ترامپ در واکنش به این موضوع نوشته است: «مکاتبات میان دکتر فاوچی و چین گویاتر از آن است که بتوان آن را نادیده گرفت. چین باید بابت مرگ و خرابکاری‌ که ایجاد کرده ۱۰ تریلیون دلار به آمریکا  و دنیا بدهد.»

بحث بر سر منشأ ویروس کرونا بعد از آن داغ شد که روزنامه «وال استریت ژورنال» در گزارشی چند هفته پیش مدعی شد داده‌های اطلاعاتی نشان می‌دهند سه نفر از کارکنان آزمایشگاه شهر ووهان چین درست پیش از شیوع ویروس کرونا، به‌شدت بیمار شده بودند. این روزنامه، بیمار شدن کارکنان این آزمایشگاه را تأییدی بر ادعای انتشار کووید-۱۹ از این آزمایشگاه دانست.

یک روز بعدتر، وزارت امور خارجه چین ادعای وال‌استریت‌ژورنال را رد کرد و آن را کاملاً «فاقد صحت» توصیف کرد.

«ژائو لیجیان» سخنگوی وزارت امور خارجه چین در واکنش به این ادعا گفت: «موسسه ویروس‌شناسی ووهان ۲۳ مارس امسال (سوم فروردین) بیانیه‌ای صادر کرد و در آن بیان داشت که تا ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ با هیچ موردی از عفونت ناشی ازابتلا به ویروس کرونای جدید مواجه نشده بود».

سخنگوی دستگاه دیپلماسی چین افزود: «این بیانیه می‌گوید، تا ۲۳ مارس ۲۰۲۱ (دیروز) هیچ‌کدام از کارکنان به این ویروس مبتلا نشده‌اند. بنابراین انتشار مطالبی درباره بیماری سه نفر از کارکنان موسسه ویروس شناسی چین کاملاً فاقد صحت است».

پیش‌تر نیز تیم تحقیقاتی اعزام شده از سوی سازمان جهانی بهداشت، پس از گذراندن چند هفته در چین و بررسی خاستگاه ویروس کرونا به این نتیجه رسیدند که انتشار این بیماری از آزمایشگاه شهر ووهان «به احتمال قریب به یقین بعید به نظر می‌رسد».

در همین ارتباط «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا روز ۵ خرداد گفت میان جامعه اطلاعاتی آمریکا درباره ۲ نظریه مربوط به شیوع ویروس کرونای جدید در دنیا اختلاف نظر وجود دارد. رئیس‌جمهور آمریکا در آن بیانیه به اینکه این دو نظریه، مشخصاً چه نظریه‌هایی هستند اشاره‌ای نکرد.

با این وجود، بایدن در این بیانیه تصریح کرده دستور داده درباره منشأ شیوع کرونا «از جمله اینکه این ویروس بر اثر تماس انسان با یک حیوان مبتلا ایجاد شده یا بر اثر یک تصادف آزمایشگاهی»، بررسی‌های لازم انجام شود. 

رئیس‌جمهور آمریکا درباره اینکه آیا دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا در حال بررسی این دو گزینه به عنوان منشأهای احتمالی ویروس هستند یا خیر توضیحی ارائه نکرده است.

رئیس‌جمهور آمریکا گفته گروهی از اعضای جامعه اطلاعاتی آمریکا به سمت یک سناریو گرایش دارند در حالی که گروه دیگر به یک نظریه دوم اعتقاد دارند. میزان اعتماد هر دو گروه به صحت این سناریوها «بین کم تا متوسط» است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید