این علائم یعنی آلزایمر در شما شروع شده است

کدخبر: ۴۱۷۰۲۱
اقتصادنیوز : هرچند زوال عقل درمانی ندارد اما تشخیص به موقع می‌تواند برای مدیریت و کنترل بهتر این بیماری کمک زیادی کند. در این مطلب خواهیم گفت علائمی که نشان می‌دهند فردی در حال ابتلا به آلزایمر است، چه هستند.
این علائم یعنی آلزایمر در شما شروع شده است

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از بهداشت نیوز، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، زوال عقل را عبارتی عمومی برای توضیح اختلال در توانایی ِ به خاطر آوردن، فکر کردن و یا تصمیم‌گیری می‌داند که در امور روزمره فرد اشکال ایجاد می‌کنند. تخمین زده شده پنج میلیون فرد بزرگسال با زوال عقل زندگی می‌کنند. هرچند زوال عقل درمانی ندارد اما تشخیص به موقع می‌تواند برای مدیریت و کنترل بهتر این بیماری کمک زیادی بکند. در این مطلب خواهیم گفت علائمی که نشان می‌دهند فردی در حال ابتلا به آلزایمر است چه هستند.

حافظه‌تان در حدی ضعیف شده که انجام کارهای روزمره را مختل کرده است

هرچند فراموش کردن یک شماره تلفن مسئله‌ی بزرگی نیست اما یکی از علامت‌های اصلی آلزایمر، فراموش کردن اطلاعاتی است که اخیراً آن‌ها را یاد گرفته‌اید. اگر کسی سؤال‌هایی را بارها و مکرراً تکرار کند یا به یادآوری‌های مداوم نیاز داشته باشد، می‌توان آن را علامت زوال عقل دانست.

برای پیگیری برنامه‌ها مدام دچار مشکل می‌شوید

معمولاً مشکلی برای پیگیری برنامه‌ها یا مثلاً به خاطر داشتن پرداخت صورتحساب‌ها نداشته‌اید؛ اما ناگهان این کارهای معمول روزمره برایتان سخت و چالش‌برانگیز شده‌اند. این می‌تواند علامت بارزی از زوال عقل باشد.

توانایی انتخاب یا تصمیم‌گیری‌تان افت کرده است

به نظرتان می‌رسد قدرت تصمیم‌گیری سابق را ندارید یا انگار توانایی‌تان برای قیاس یا انتخاب کردن افت کرده است؟ این می‌تواند نشان‌دهنده‌ی زوال عقل باشد. نتیجه‌ی چنین افتی را می‌توانید به صورت انتخاب‌های بد یا بی‌توجهی به سر و وضعتان ببینید.

زمان‌ها، مکان‌ها و آدم‌ها را اشتباهی می‌گیرید

افرادی که زوال عقل دارند اغلب زمان‌ها و اسم‌ها و حتی فصل‌ها را اشتباهی می‌گیرند و با هم قاطی می‌کنند.

در درک تصاویری که می‌بینید مشکل پیدا کرده‌اید

مشکلات بینایی نیز از علائم ابتدایی زوال عقل هستند که می‌توانند بر تعادل فرد و توانایی خواندن او نیز اثر بگذارند.

در حرف زدن یا نوشتن دچار مشکل شده‌اید

افرادی که زوال عقل دارند معمولاً با لغات نیز مشکل پیدا می‌کنند و به سختی می‌توانند اسم یک شیء خاصی را به یاد بیاورند و ادا کنند یا اسم آن‌ها را اشتباهی می‌گویند.

وسایل را جاهای اشتباهی می‌گذارید یا نمی‌توانید راهی را که آمده‌اید برگردید

یک علامت معمول دیگر از زوال عقل این است که فرد برای یادآوری اینکه چیزی را کجا گذاشته است مشکل دارد یا نمی‌تواند راهی را که آمده است برگردد.

در انجام کارهای معمولی و آشنا دچار مشکل شده‌اید

زندگی پُرمشغله‌ی امروزی آن‌قدر حواسمان را پرت کرده است که گاهی ناخواسته یک سری از کارهای عادی روزانه خود را فراموش می‌کنیم، مثلاً یادمان می‌رود به گل‌ها آب بدهیم. اما اگر انجام کارهای معمولی روزمره که سال‌هاست برایتان آشناست اکنون برایتان سخت شده می‌تواند نشانه‌ای از آلزایمر باشد.

دانشمندان می‌گویند ما می‌توانیم با اصلاح ریسک فاکتورهای زوال عقل، احتمال ابتلا به این بیماری را تقریباً تا یک‌سوم کاهش دهیم. کارشناسان اتفاق‌نظر دارند هر چیزی که برای قلب خوب است برای مغز نیز مفید است

خلق‌وخویتان عوض شده است

طبیعی است گاهی اخلاقمان مثل همیشه نباشد؛ اما نوسانات خلقی شدید و چشمگیر که هیچ دلیلی نمی‌توان برای آن‌ها پیدا کرد می‌توانند نشان‌دهنده‌ی شروع زوال عقل باشند.

شخصیتتان تغییراتی کرده است

بله، همه تغییر می‌کنند اما یک تغییر ناگهانی و عجیب در شخصیت می‌تواند علامت آلزایمر باشد.

احساس سردرگمی و آشفتگی دارید

ایجاد زوال عقل می‌تواند موجب بروز احساس گیجی و سرگشتگی و بهت‌زدگی شود.

شکاک شده‌اید

این هم علامت دیگری از زوال عقل!

گوشه‌گیر شده‌اید

یک الگوی رفتاری معمول در زوال عقل، کناره‌گیری از دیگران و دوری از ارتباط با آن‌هاست.

ترسو شده‌اید

ترسی که با احساس آشفتگی یا کج‌خیالی تغذیه می‌شود یا با دیگر علائم گفته شده همراه است می‌تواند علامت شروع آلزایمر باشد.

فشارخونتان بالاست

زوال عقل عروقی که در اثر فشارخون بالا ایجاد می‌شود زمانی روی می‌دهد که یک سری از سکته‌های مغزی کوچک و جزئی به مرور زمان در مغز رخ می‌دهند.

ریسک فاکتورهای زوال عقل چیست؟

یک ریسک فاکتور چیزی است که احتمال ابتلا به عارضه‌ای را بیشتر می‌کند. برخی از ریسک فاکتورهای زوال عقل را به سختی می‌توان تغییر داد یا اصلاً غیرممکن است. این ریسک فاکتورها شامل موارد زیر می‌شوند:

. سن: هر چه سنتان بیشتر باشد احتمال اینکه دچار زوال عقل شوید هم بیشتر است. اما زوال عقل، بخشی طبیعی از سالخوردگی نیست.

. ژن: به طور کلی، ژن‌ها به تنهایی سبب زوال عقل نمی‌شوند، اما برخی از فاکتورهای ژنتیکی در انواعی از زوال عقل که شیوع کمتری دارند نقش بازی می‌کنند. زوال عقل معمولاً به دلیل ترکیبی از عوامل ژنتیکی و عوامل محیطی مانند سیگار کشیدن و ورزش نکردن ایجاد می‌شود.

دیگر ریسک فاکتورهای مهم شامل موارد زیر می‌شوند:

. پایین‌تر بودن میزان تحصیلات

. نقص شنوایی

. افسردگی درمان نشده

. تنهایی یا کناره‌گیری از اجتماع

. بیشتر ساعات روز را نشستن

دانشمندان می‌گویند ما می‌توانیم با اصلاح ریسک فاکتورهای زوال عقل، احتمال ابتلا به این بیماری را تقریباً تا یک‌سوم کاهش دهیم. کارشناسان اتفاق‌نظر دارند هر چیزی که برای قلب خوب است برای مغز نیز مفید است. یعنی شما می‌توانید با اصول زیر، احتمال ابتلا به زوال عقل را کمتر کنید:

. رژیم غذایی سالم و متعادلی داشته باشید.

. وزنتان را در حد سالمی حفظ کنید.

. مرتباً ورزش کنید.

. الکل مصرف نکنید.

. سیگار نکشید.

. فشارخونتان را در سطح سالمی نگه دارید.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید