دعوت سعید جلیلی از همتی برای مناظره

کدخبر: ۴۱۷۱۴۱
اقتصادنیوز : قاضی زاده هاشمی گفت: ما در طرح دولت سلام، برنامه های خود را نوشته ایم و می توانم به موضوعاتی نظیر بدهکاری ها و مالیات ها و.. بپردازم. اما مسئله اصلی ما ساز و کار های سیستمی استضعاف گر است. اگر می خواهیم با فساد مبارزه کنیم، باید به سراغ اصلاح ساختارها برویم.
دعوت سعید جلیلی از همتی برای مناظره

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرآنلاین، امیرحسین قاضی زاده هاشمی در نقد سخنان دیگران گفت:

من گفت و گوی دوستان را که گوش می کردم فکر می کردم که مردم چه انتظاری از کاندیداها دارند؟ احتمالا این انتظار را دارند که وقتی در مشکلات غرق هستند، بگوییم که چه برنامه هایی داریم. انحراف بحث از موضوعات اقتصادی نشان می دهد که دوستان برنامه ای ندارند و با دوقطبی سازی های کاذب، می خواهند بی برنامگی خود را نشان بدهند.

ما در طرح دولت سلام، برنامه های خود را نوشته ایم  و می توانم به موضوعاتی نظیر بدهکاری ها و مالیات ها و.. بپردازم. اما مسئله اصلی ما ساز و کار های سیستمی استضعاف گر است. اگر می خواهیم با فساد مبارزه کنیم، باید به سراغ اصلاح ساختارها برویم.

توزیع منابع بانکی برای مردم چطور است؟ بزرگترین رانت کشور، وام های بانکی است. چرا که نرخ سود تسهیلات، زیر نرخ تورم است. این انگیزه را به افراد می دهیم تا بدهی های خود را صاف نکنند چرا که هرچه منابع را در نزد خود نگه دارند، ارزش پول شان بیشتر می شود. 65 درصد منابع بانکی به دهک اول داده شده است. اگر منطقه ای تقسیم بکنیم، 70 درصد به تهران داده شده و 20 درصد آن به 25 استان دیگر داده شده است. با این تقسیم بندی، مشخص است که اوضاع بشاگرد و خوزستان به این ترتیب است.

همین است که خانه 500 میلیونی 5 میلیارد شده است و مردم می روند در ترکیه آپارتمان می خرند. اگر می خواهیم مشکلات حل بشود، باید به سراغ اصلاح ساختارها برویم. وگرنه فرقی نمی کند که یک مدیر اصولگرا به جای یک مدیر اصلاح طلب بر روی کار بیاید یا برعکس.

دعوت سعید جلیلی از همتی برای مناظره

سعید جلیلی، نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری درباره اداره امور اقتصادی در دولت خود گفت:

اگر می خواهیم ۴ سال آینده کشور را فقط اداره نکنیم و جهش بدهیم باید برنامه جدی برای اقتصاد کشور داشته باشیم. دنبال بهانه نگردیم. این چگونه ممکن است. چند موضوع اصلی را باید مدنظر قرار دهیم. گفته می‌شود ارزش پول ملی؟ ارزش پول ملی چه زمانی ایجاد می شود؟ وقتی که تولید و جهش تولید داشته باشید. جهش تولید چه وقت است وقتی است که صادرات داشته باشد. جهش صادرات چه زمانی است وقتی است که بتوانید تعاملات گسترده و سازنده با جهان داشته باشید و معطل چند کشور نمانید.

 این که درباره تبادل خارجی صحبت می شود یکی از سوالات ما این است که اگر شما بلد هستید بگویید چرا صادرات ما به ۲۸ کشور اروپایی نصف صادرات به افغانستان است؟ بنابراین باید در این زمینه ها برنامه جدی داشت.

[دعوت سعید جلیلی از همتی برای مناظره/ قاضی زاده: بزرگترین رانت کشور، وام های بانکی است]

 اگر صحبت از این می‌کنیم که کشور نیاز دارد، توزیع فقر نباشد و تولید ثروت باشد باید شما برنامه جدی برای ارز آوری داشته باشید. این ارزآوری چگونه ممکن است؟ زمانی است که برای تمام دستگاه‌ها ماموریت تعریف کنید که باید برای ارزآوری کشور این هدف را محقق کنید. این نیست که وزارت نفت بگوید اگر من نفت فروختم باشد اگر نباشد بانک مرکزی بگوید ندارد بقیه دستگاه‌ها هم تعطیل شود. بعد هم بگویند هر وقت FATF تصویب شد ما کار می‌کنیم. وزارتخانه‌های کشاورزی، صنعت،‌آموزش عالی و خارجه شما همه باید کار کنند برای این که ارزآوری داشته باشید.

برای این کار تعریف کردیم که چگونه می‌شود این کار را انجام داد که همه دستگاه‌های شما بتوانند وظیفه داشته باشند. ما فقط در ۴ بخش معدن، کشاوری، نفت و گاز و برق، بررسی کردیم که می‌توان بر این اساس درآمد ارزی کشور را جهش داد نه این که بهانه آورد که FATF نبود نتوانستم حل کنم. طبق برنامه بر این اساس فکر می‌کنیم اگر ظرفیت‌های کشور بسیج شود شما دو برابر درآمد نفتی کشور حتی زمانی که تحریم نیست می توانید از بخش معدن، کشاورزی،‌ نفت و گاز و برق درآمد داشته باشید.

 اگر امروز جوانان می‌خواهند این کار انجام شود باید بتوانید برای دستگاه ها ماموریت تعریف کنید که آنها بر اساس اشتغال ماموریت داشته باشند هر دستگاهی بخش صنعت و معدن و حتی در علوم انسانی شغل ایجاد کنید نه این که کارمند اضافه کنید. 

 در بخش پتروپالایشگاه، در بخش طرح های پتروشیمی ، نفت و گاز و بهینه سازی مصرف انرژی چه میزان می توان جهش در اشتغال ایجاد کرد. در بخش کشاورزی، شیلات، تولیدات زراعی، باغی و دامی در هر کدام می توانید برنامه ای برای جهش داشته باشید.فرصت کم است؛ من از آقای همتی می‌خواهم بعد از این مناظره در شبکه اینترنتی بیایند تا با یکدیگر بر سر اینکه می‌شود یا نمی‌شود، مناظره کنیم.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید