نقش مهم ایران در تعیین چگونگی روابط آمریکا با چین

کدخبر: ۴۱۷۱۶۷
اقتصادنیوز : کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با خبرآنلاین، آینده روابط آمریکا و چین را با وجود تنش های اخیر در روابط دو کشور مورد بررسی قرار داد.
نقش مهم ایران در تعیین چگونگی روابط آمریکا با چین

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرآنلاین، علی بیگدلی در پاسخ به این سوال که آیا آمریکا نگاه خود را از خاورمیانه برداشته است و به سمت چین معطوف شده است گفت: برای اولین بار اوباما در یک سخنرانی در استرالیا اعلام کرد که ما دیگر با خاورمیانه کار نداریم و برای ما خیلی پرهزینه است و ما تمام توجه خود را به شرق اسیا معطوف کرده ایم. اما الان به نظر می رسد که به این نتیجه رسیده اند که خاورمیانه کماکان اهمیت زیادی برای سرمایه گذاری دارد. نه تنها برای امریکایی ها بلکه برای اروپایی ها هم همینطور است و به همین دلیل به دنبال ایجاد اشتی کنان با ایران هستند تا فضای خاورمیانه و خلیج فارس به سمت ارامشی برود که بستر سرمایه گذاری در این منطقه دوباره ایجاد شود. امریکا حتی بیشتر از روسیه با چینی ها اختلاف دارد اما از انجایی که دنیا دارد به سمت جذابیت های اقتصادی بیشتر حرکت می کند،‌ این به نظر می رسد که دو کشور می توانند و می خواهند که موقعیت اقتصادی خود را از بین نبرند.

بیگدلی در خصوص حواشی اخیر بر سر ویروس کرونا و همچنین اختلافات موجود در میان سیاستمداران آمریکا و همچنین آینده روابط پکن و واشنگتن گفت: به طور کلی بین جمهوری خواهان و چینی ها اختلافات شدیدی وجود دارد. نگاه منفی به چین در دولت ترامپ خیلی بیشتر شد و مساله کرونا هم به آن دامن زد. موضوع دیگر مساله کره شمالی بود که امریکا آن را دست پرورده چین می داند و پکن آن را علیه امریکا به کار می برد. به همین خاطر امریکایی ها می خواهند که چین کره شمالی را مهار کند. ابزار هایی که از نظر سیاسی در اختیار چین است، بیشتر از ابزار های اقتصادی در دست امریکاست. اما فکر نمی کنم این مساله روابط اقتصادی بین دو کشور را خیلی تحت تاثیر قرار دهد. امریکا با مسائل اقتصادی رو به رو ست و منابع اقتصادی این کشور محدودتر شده است. امریکا به دنبال بازارهای جدید است . یکی از دلایلی که بایدن تلاش می کند با پوتین مذاکره کند این است که بازار را به سمت روس ها باز کند تا وضعیت اقتصادی امریکا جان جدیدتری بوزد. در مورد چین هم از همین سیاست پیروی خواهد کرد. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید