کشف نوع جدیدی از ویروس کرونا

کدخبر: ۴۱۷۲۸۰
کووید ۱۹ با تمام عوارض ناگوار خود در سراسر دنیا، هنوز کاملا مهار نشده است و هر روز خبرهای تازه‌ای از آن به گوش می‌رسد.
کشف نوع جدیدی از ویروس کرونا

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرآنلاین، محققان با جهش سه‌گانه و عجیب ویروس کرونا مواجه شده‌اند و همچنین نوع دیگری از ویروس‌های کرونا را که از سگ به انسان منتقل می‌شود، مشاهده کرده‌اند.

جهش سه‌گانه ویروس کرونا

به‌تازگی کارشناسان بهداشت و سلامت با جهش جدیدی از ویروس کرونا مواجه شده‌اند که توانسته است حداقل ۴۹ نفر از ساکنان بریتانیا را که عمدتا در مناطق یوکشایر و هامبر زندگی می‌کنند آلوده کند.

سازمان بهداشت عمومی انگلستان از ماه آوریل گذشته تاکنون جهش VUI-۲۱MAY-۰۱ (AV.۱)، یکی از جهش‌های ویروس کرونا، را تحت نظر گرفته است.

این سویه جدید کوید۱۹، ترکیب عجیبی از «سه جهشی» است که در گونه‌های دیگر ویروس کرونا مشاهده شده است.

بنابه گفته این سازمان در حال حاضر شواهدی وجود ندارد که نشان دهد این جهش ویروسی می‌تواند موجب شدیدتر شدن بیماری کرونا ‌شود یا از اثربخشی واکسن‌های در دسترس فعلی بکاهد.

محققان سازمان جهانی بهداشت گفته‌اند مردم این مناطق نباید نگران این نوع جهش باشند. با این‌حال آنها با دقت تمام مراقب این جهش جدید ویروس کرونا هستند و دریافتند که این جهش جدید کرونا، در حال حاضر سرایت‌پذیری ویروس کرونا را شدیدتر از قبل نکرده است.

در ضمن پزشکان آزمایش‌ها و پیگیری‌های بیشتری برای شناسایی موارد جدید آلوده به این جهش جدید ویروس کرونا انجام می‌دهند.

کشف نوع جدیدی از ویروس کرونا

دانشمندان نوع جدیدی از ویروس کرونا را شناسایی کرده‌اند که از سگ‌ها به انسان منتقل می‌شود. این ویروس هشتمین ویروس از خانواده کروناهاست که دانشمندان قبلا آن را شناسایی کرده بودند و اکنون سروکله آن دوباره پیدا شده است.

این ویروس بیماری‌زا از سال ۲۰۱۸ شناخته شده است و هشتمین ویروس از خانواده کروناهاست که می‌تواند از سگ‌ها به انسان منتقل شود.  

چیزی که هنوز مشخص نشده این است که آیا این ویروس می‌تواند عالم‌گیری و خطری مانند کوید۱۹ در جامعه انسانی ایجاد کند.

البته محققانی که این نوع ویروس را شناسایی کردند می‌گویند، دلیلی نمی‌بینند این ویروس کرونای جدید مانند ویروس SARS-CoV-۲ (کوید۱۹)، عالم‌گیری دیگری را موجب شود. اما نمی‌توان درباره آن نگران هم نبود.این ویروس ۸ نفر مالزیایی از جمله، ۷ کودک را که کوچکترین‌شان پنج و نیم ماهه بوده، راهی بیمارستان کرده است. البته تمامی این بیماران پس از ۵ تا ۶ روز اکسیژن‌درمانی بهبود یافته و از بیمارستان مرخص شدند.

ویروس‌های کرونا در خانواده ویروس‌های شبیه ویروس‌های آنفلوآنزا هستند و مانند ویروس آنفلوآنزا، در چند نوع مختلف دیده می‌شوند.

زیر میکروسکوپ‌های قوی می‌توان به‌راحتی سنبله‌های روی ویروس کرونا را مشاهده کرد و زیر این سنبله‌های تاجی‌شکل لایه‌ای از غشاء وجود دارد. این غشاء را می‌توان با مواد ضدعفونی‌کننده و الکل از بین برد و به همین دلیل است که آب و صابون و الکل برای مقابله با ویروس کرونا موثر هستند.

محققان دانشگاه دوک و دانشگاه ایالتی اوهایو سال ۲۰۱۸، این نوع جدید از ویروس کرونا را CCoV-HuPn-۲۰۱۸ نامیده بودند.

دانشمندان بر این باورند که این ویروس، اولین بار از سگ‌ها به انسان منتقل شده است. درست مانند کوید۱۹ که از خفاش وارد بدن انسان شده است. همچنین همه می‌دانند که باقی ویروس‌های کرونا مانند سارس و مرس هم از حیوانات به انسان منتقل شده‌اند. سارس مانند کوید۱۹ از خفاش و مرس از شتر به انسان منتقل شده است.

این ویروس جدید کرونا می‌تواند از حیوانات خانگی به انسان منتقل شود و همچنین خطرناک باشد.دانشمندان می‌گویند شناخت بهتر این ویروس‌ها می‌تواند به ما در تشخیص بیماری‌های تنفسی پیش از اینکه همه‌گیر شوند، کمک کنند.محققان این ویروس جدید سگی را با استفاده از همان ابزارهای تشخیصی مولکولی شناسایی کوید۱۹ شناخته‌اند.

یکی از محققان دانشگاه دوک می‌گوید، «اینکه این ویروس چقدر شایع است و چقدر از سگ‌ها به انسان یا از انسان به انسان دیگر منتقل می‌شود، هنوز کاملا مشخص نیست.»

چیزی که در این میان از همه مهم‌تر است این است، انتقال ویروس‌های کرونا از حیوانات به انسان‌ها بیش از آنچه که تصور می‌کردیم رخ می‌دهد. از آنجایی‌که بیشتر آزمایش‌های تشخیصی بیمارستان‌ها فقط ویروس‌های کرونای انسانی را بررسی می‌کنند، ما شناسایی این ویروس‌های دیگر کرونا را از دست می‌دهیم.

محققان با بررسی ژنوم ویروس کرونای بیماران مالزیایی مطمئن شدند این ویروس همان ویروسی است که از سگ‌ها به انسان منتقل می‌شود. این ویروس که از خانواده ویروس‌های کروناست می‌تواند از سگ به انسان منتقل شده و موجب بیماری تنفسی در او شود.

منطقه ساراواک در مالزی مکانی استوایی است که از تنوع زیستی بالایی برخوردارست و می‌توان انواع ویروس‌های کرونا را در آنجا به‌وفور یافت. اما بیشتر این ویروس‌ها به دیگری سرایت نمی‌کنند و معمولا بدن اولین میزبان انسانی خود را ترک نمی‌کنند.

جهش‌های عجیب و جدید ویروس کرونا؛ جهش سه‌گانه و انتقال از سگ‌ها

با اینحال محققان می‌گویند، اگر می‌خواهید از خطر این ویروس‌ها بکاهیم بهتر است به تعامل انسان و حیوانات توجه بیشتری نشان دهیم و از ابزارهای تشخیصی برای شناسایی انواع ویروس‌های کرونا که به انسان منتقل می‌شوند استفاده کنیم و اجازه ندهیم این نوع بیماری‌ها گسترده شوند.

بنابه اعتقاد محققان، این عوامل بیماری‌زا، یک‌شبه همه‌گیر نمی‌شوند و معمولا سال‌ها می‌گذرد تا ویروسی بتواند خود را با سیستم ایمنی بدن انسان سازگار و او را بیمار کند و در نهایت آنقدر قوی شود که از انسانی به انسان دیگر منتقل شود.

این محققان قصد دارند، ویروس کرونای CCoV-HuPn-۲۰۱۸ را با دقت بررسی کنند تا ببینند چقدر می‌تواند برای انسان مضر باشد. هنوز مشخص نیست که آیا این ویروس از انسان به انسانی دیگر منتقل می‌شود و اینکه سیستم ایمنی بدن چقدر می‌تواند با آن مبارزه کند. در واقع هنوز شواهد محکمی وجود ندارد که نشان دهد این ویروس می‌تواند بزرگسالان را به‌شدت بیمار کند.

در واقع از بیماران مالزیایی فقط یک نفر بزرگسال بود و هنوز نمی‌توان شانس بیماری‌زایی این ویروس را تشخیص داد.

وقتی ویروسی ساختار ژنتیکی خود را آنقدر تغییر می‌دهد که بتواند از بدن حیوان وارد بدن انسان شود، ترکیبی از عوامل دیگر میزان تکثیر و گسترش آن را تعیین می‌کنند. این ویروس اول باید وارد بدن انسان شود و سپس روی سطح سلول‌ها، چیزی را تشخیص داده که بتواند به آن بچسبد. البته ویروس کرونا می‌تواند این کار را انجام دهد. در ضمن نیمی از ژنتیک ویروس کرونای سگی شبیه کوید۱۹ است. با اینحال هنوز ویروس کرونای سگی به اندازه کوید۱۹ خطرناک نشده است.

ویروس کرونای سگی موجب بیماری‌هایی در روده و معده سگ‌ها می‌شود و در انسان بیماری‌های تنفسی ایجاد می‌کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید