سخنرانی بایدن در آغاز نشست جی7: کمبود واکسن کرونا باید رفع شود

کدخبر: ۴۱۸۳۸۸
اقتصادنیوز:رئیس جمهور آمریکا که به جهت شرکت در اجلاس گروه هفت به انگلیس سفر کرده در سخنرانی پیش از برگزاری این اجلاس تاکید کرد، کشورهای همپیمان باید نیروهایشان را برای مقابله با همه گیری بیماری، گرایش جهان، حمایت از تجارت آزاد و مقابله با چالشهای چین و روسیه متحد سازند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرآنلاین ، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا که در جریان این سفر به جهت رسیدگی به مساله کمبود واکسن کروناویروس در سطح جهان تحت فشار قرار گرفته، اعلام کرد آمریکا ۵۰۰ میلیون دوز دیگر از این واکسن را خریده و برای استفاده از سوی حدود ۱۰۰ کشور با سطح درآمد پایین و متوسط در طی سال آینده میلادی اهدا خواهد کرد.

بایدن در سخنرانی خود گفت: مساله درباره مسئولیت پذیری و وظیفه انسانی برای نجات هر میزان از جان انسانها که بتوانیم، است. وقتی ما شاهد آسیب دیدن و رنج کشیدن مردم در هر جایی از جهان هستیم به دنبال این میرویم که هر طور بتوانیم کمک کنیم.

رهبران کشورهای ثروتمند گروه هفت در حالی از امروز اجلاس این گروه را آغاز می‌کنند که متعهد به کمک به کاستن از شکاف در قبال کمبود واکسن کروناویروس در جهان شده‌اند.  بایدن گفت، گروه هفت یک استراتژی جهانی کلی تر برای مهار همه گیری بیماری اعلام می‌کند.

وی اظهار کرد: آمریکایی‌ها تراژدی‌های این همه گیری را می‌دانند در حالی که متحمل بیش از ۶۰۰ هزار مورد مرگ در اثر این بیماری شده‌اند و این تعداد بیشتر از کشته های آمریکا در جنگ جهانی اول، جنگ جهانی دوم، جنگ ویتنام و حملات ۱۱ سپتامبر در مجموع است.

بایدن تاکید کرد: آمریکا این نیم میلیارد دوز واکسن را بدون قید و شرط ارائه خواهد کرد. ما این کار را برای نجات جان انسانها و پایان این همه گیری می کنیم.

بر اساس اعلام بایدن و شرکت فایزر، ۲۰۰ میلیون دوز اول این واکسن‌ها تا پایان سال جاری میلادی و ۳۰۰ میلیون دوز دیگر تا ماه ژوئن سال آینده میلادی توزیع خواهد شد.

بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس نیز که کشورش میزبان گروه هفت و پذیرای ریاست دوره ای آن است گفت، ضروری است که از فرصت برای اقدام متحد علیه همه گیری استفاده کنیم.

او خاطر نشان کرد: جهان به این نشست نیاز دارد. ما باید صادق باشیم. نظم و همبستگی بین المللی شدیدا در اثر ویروس کرونا متزلزل شده است. کشورها در تلاش‌های مستاصل برای تجهیزات محافظت شخصی و نهایتا واکسن رو به تاکتیک‌های آسیب رسان به کشورهای دیگر آورده‌اند. حالا زمان است که آن روزها را پشت سر بگذاریم.

وی افزود: زمان آن است که بزرگترین دموکراسی‌های جهان که پیشرفته‌ترین تکنولوژی‌ها را دارند مسئولیت‌هایشان را گردن بگیرند و جهان را واکسینه کنند زیرا تا زمانی که همه محافظت نشده باشند، هیچ کس از سطح محافظت مناسبی برخوردار نیست.

بایدن و جانسون همچنین در نخستین دیدارشان از زمان رسیدن بایدن به ریاست جمهوری آمریکا احیای "منشور آتلانتیک" را اعلام کردند؛ منشوری که یک اعلامیه همکاری مطرح شده از سوی وینستون چرچیل و فرانکلین دی روزولت رهبران اسبق این دو کشور در زمان جنگ جانی دوم است.

انتظار می‌رود که مساله چین و چالش‌های ایدئولوژیکی مربوط به ظهور این کشور جزو مسائل اصلی پیش روی رهبران گروه هفت در این اجلاس باشد.

همچنین انتظار می‌رود بایدن تلاش کند کشورهای همپیمان را به پیوستن به واشنگتن در اتخاذ موضعی سرسختانه‌تر علیه پکن در قبال اقداماتش در سین کیانگ، هنگ کنگ و دریای چین جنوبی متقاعد کند.

بایدن و جانسون در بیانیه مشترک روز پنجشنبه خود متعهد به حمایت از تحقیقات بیشتر درباره منشا ویروس کووید-۱۹ از جمله در چین شدند.

همچنین بر اساس گزارش‌ها انتظار می‌رود که اجلاس گروه هفت شاهد راه اندازی یک گزینه جایگزین سبز به جهت رقابت با ابتکار عمل "کمربند و جاده" چین با هدف حمایت از توسعه پایدار در کشورهای در حال توسعه باشد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید