بایدن، یک رابطه مرده را زنده می‌کند

کدخبر: ۴۱۹۰۱۰
به نظر می رسد روابط فراآتلانتیک با خروج ترامپ از کاخ سفید و روی کار آمدن بایدن در حال ترمیم و احیا شدن است.
بایدن، یک رابطه مرده را زنده می‌کند

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرآنلاین، سید جلال ساداتیان در یادداشتی نوشت: اولین سفر اروپایی بایدن برای حضور در اجلاس جی ۷ در حالی صورت گرفت که کرونا در این مدت به اقتصاد بسیاری از این کشورها خسارت زد و آن را دچار مشکلات زیادی کرد. برای جلوگیری از بحران های آتی و بهبود روند کنونی، کشورهای صنعتی گروه هفت علاقمند بودند تا اجلاسی را به صورت حضوری در کورنوال انگلستان برگزار کنند.

جو بایدن یک روز قبل تر از برگزاری این اجلاس به انگلستان سفر کرد تا برنامه دیدارهای خود را آغاز کند. اما عمده مسائلی که در این اجلاس مطرح شد بحث محیط زیست و دغدغه ها نسبت به آن بود تا کشورهای صنعتی بتوانند سیاست های اقتصاد سبز را دنبال کنند.

مساله مهم دیگر مقابله به همه گیری ویروس کرونا بود که در این راستا کشورهای گروه هفت وعده دادند تا یک میلیارد دز واکسن کرونا به کشورهای فقیر تعلق پیدا کند. مقداری که از نظر سازمان جهانی بهداشت مقدار کافی نبوده و حداقل باید ۲ میلیارد دز در اختیار کشورهای فقیر قرار گیرد. البته ایالات متحده در همین ابتدای امر وعده توزیع ۵۰۰ میلیون دز واکسن را بدون اینکه انتظاری از کشورهای دریافت کننده داشته باشد داده است و  در همین راستا اعلام کرده که آن را در اختیار ۹۲ کشور قرار خواهد داد.

مساله ای که همه کشورها در اجلاس بر آن تاکید داشتند این بود که تا زمانی که جهان امن نشود، کشورهای صنعتی نیز نمی توانند از امنیت برخوردار شوند. از همین رو بنا بر این شد که تا پایان سال و یا ابتدای سال آینده با ویروس کرونا به گونه ای مقابله شود تا از جهش بیشتر آن جلوگیری شود.

یکی از نکات بسیار مهم که البته اعلام نشده ولی در بطن این اجلاس وجود دارد مساله مقابله با نفوذ جهانی چین است که نگرانی هایی را برای هفت کشور صنعتی پدید آورده است. مخصوصا طرح یک کمربند ـ یک جاده چین که پکن تمرکز زیادی را بر روی آن دارد تا از کشورهای مختلف عبور کرده و به اروپا دسترسی پیدا کند. ضمن اینکه باید در نظر داشت که حجم معاملاتی سالانه ایالات متحده آمریکا که ۲۲هزار میلیارد است با چین فاصله چندانی ندارد که رقم آن حدودا ۱۶ هزار میلیارد بوده و این در حالی است که در خصوص اتحادیه اروپا این رقم ۱۲هزار میلیارد بوده که در مقایسه با چین کمتر است. همین مساله نگرانی های زیادی را به وجود آورده که چین به کدام مسیر خواهد رفت و راه مقابله با آن چیست.

به نظر می رسد روابط فراآتلانتیک با خروج ترامپ از کاخ سفید و روی کار آمدن بایدن در حال ترمیم و احیا شدن است. بایدن نشان داد که رویکردش با رئیس جمهور قبلی متفاوت است و توافقی آب و هوایی پاریس را که پیش تر ترامپ باعث لغو آن شد، در بدو ورود به کاخ سفید احیا کرد. همچنین ترامپ فشارهای زیادی را بر کشورهای اروپایی وارد می کرد تا آنها را مجبور به افزایش بودجه دفاعی در ناتو کند، مساله که به نظر می رسد بایدن بر روی آن تاکیدی ندارد.

در اجلاس جی هفت همچنین گفتگوهایی در خصوص تحولات منطقه خاورمیانه نیز صورت گرفت اما همانطور که می دانیم آمریکا از زمان دولت باراک اوباما نگاه ویژه ای به شرق پیدا کرده است و مقابله با نفوذ چین به عنوان یک اولویت مهم در نظر گرفته می شود. این اژدهای خفته امروز بیدار شده و کاملا بیرون آمده و در این بین آمریکا به همراه دیگر کشورهای غربی آن را تهدیدی امنیتی علیه منافع خود تلقی می کنند و به دنبال راه چاره ای برای مقابله با آن هستند. در استراتژی های کلان آمریکا همانطور که قبلا نیز اعلام شده بود خروج از کشورهای منطقه در دستور کار بود و با روی کار آمدن بایدن شاهد خروج نظامیان این کشور از عراق و افغانستان هستیم و کشورهای منطقه از جمله عربستان در حال تغییر رویکردهای خود در منطقه هستند. این مساله بیانگر فضایی به سمت آرامش در منطقه است تا فرصتی برای آمریکایی ها به منظور بارنگری در سیاست های کلان واشنگتن و تعیین مسیرهای آینده باشد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید