جزئیات دیدار پرحاشیه بایدن و پوتین

کدخبر: ۴۱۹۶۲۷
جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا گفت: تلاش خواهیم کرد تا مشخص کنیم کجاها منافع مشترک داریم، کجاها می‌توانیم همکاری کنیم و کجاها نمی‌توانیم با یکدیگر همکاری داشته باشیم. امیدوارم بتوانیم به یک چهارچوب قابل پیش‌بینی و منطقی دست یابیم.
جزئیات دیدار پرحاشیه بایدن و پوتین

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، رئیس جمهوری آمریکا در دیدار با همتای روس خود اعلام کرد: تلاش می‌کنم مشخص کنم مسکو و واشنگتن کجاها منافع مشترک دارند و می‌توانند همکاری کنند.

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا گفت: تلاش خواهیم کرد تا مشخص کنیم کجاها منافع مشترک داریم، کجاها می‌توانیم همکاری کنیم و کجاها نمی‌توانیم با یکدیگر همکاری داشته باشیم. امیدوارم بتوانیم به یک چهارچوب قابل پیش‌بینی و منطقی دست یابیم.

وی به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه تاکید کرد: نشست رو در رو سودمند است و همان طور که بیرون از نشست هم گفتم، فکر می‌کنم که همیشه بهتر است تا رو در رو صحبت کنیم.

بایدن همچنین روسیه و آمریکا را به عنوان "دو قدرت بزرگ" توصیف کرد؛ اظهاراتی که بیانگر ارتقای جایگاه مسکو همزمان با تلاش باید برای ایجاد روابطی با ثبات‌تر با روسیه است.

در گذشته آمریکا تلاش کرده بود تا نقش جهانی مسکو را کم اهمیت جلوه دهد. باراک اوباما، رئیس جمهوری سابق آمریکا یکبار پس حمله روسیه به اوکراین، مسکو را به عنوان یک "قدرت منطقه‌ای" توصیف کرده بود.

خبرنگاران آمریکایی که قادر به ورود به این نشست در دقایق اولیه بودند گفتند که سه سوال از بایدن و پوتین پرسیدند؛ یک از سوالات پرسیده شده از پوتین این بود که آیا او از الکسی ناوالنی، رهبر اپوزیسیون روسیه می‌ترسد؟ سوال دیگر از پوتین این بود که اگر اوکراین به ناتو بپیوندد چه کار خواهد کرد؟ و سوال دیگر که از بایدن پرسیده شد این بود که آیا به پوتین اعتماد دارد یا خیر؟

ظاهرا هنگامی که این سوالات پرسیده می‌شدند، بایدن سرش را به نشانه تایید تکان می‌داد و به یادداشت‌هایش نگاه می‌کرد. اما مقامات آمریکایی فورا تاکید کردند که این تکان سر بایدن در پاسخ به هیچ یک از این سوالات نبوده است.  

ولادیمیر پوتین نیز از بایدن به خاطر این "ابتکارعمل برای دیدار" تشکر کرد.

وی گفت: به خوبی می‌دانم که سفر طولانی داشته‌اید و کارهای بسیار زیادی برای انجام دادن دارید. روابط آمریکا-روسیه موضوعات بسیاری دارند که این نشست در سطح مقامات عالی رتبه را ایجاب می‌کند و امیدوارم نشستمان مثمرثمر واقع شود.

اگرچه بایدن در زمان صحبت‌های پوتین به وی لبخند زد اما عمدتا چهره این دو رهبر به گونه‌ای است که انگار هیچ احساسی در آن دیده نمی‌شود. آنها حتی به ندرت در چشمان یکدیگر نگاه می کنند.  

رهبران روسیه و آمریکا در هنگام ورود به ویلا لا گرانژ در ژنو ابتدا در مقابل دوربین خبرنگاران دست‌های یکدیگر را فشرده و عکس گرفتند. پوتین از بایدن برای پیشنهاد این دیدار رو در رو تشکر کرد. بایدن نیز این دیدار را سودمند ارزیابی و ابراز امیدواری کرد چارچوب منطقی و عملی برای زمانی که منافع آمریکا و روسیه متفاوت است، ایجاد شود.

کرملین اعلام کرده که مذاکرات در سه بخش  یک بخش کوچک و دو بخش توسعه یافته با زمان استراحت انجام می‌شود.

هیئت روسی شامل دستیار رئیس جمهور یوری اوشاکوف، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه، سخنگوی ریاست جمهوری روسیه دیمیتری پسکوف، سفیر روسیه در ایالات متحده آناتولی آنتونوف، رئیس ستاد نیروهای مسلح روسیه والری گراسیموف و تعدادی از مقامات ارشد روسیه است.

براساس گزارش سی ان ان، آنتونی بلینکن ، وزیر امور خارجه آمریکا ، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی ، ویکتوریا نولاند، معاون وزیر امور خارجه ، اریک گرینس، مشاور عالی شورای امنیت ملی آمریکا در امور روسیه و جان سالیوان سفیر ایالات متحده در روسیه تیم بایدن را در  نشست تشکیل می‌دهند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید