با این روش در برابر کرونا و هر همه گیری مقاوم می شویم

کدخبر: ۴۲۰۴۷۵
اقتصادنیوز : دانشمندان دانشگاه نورث وسترن آمریکا موفق به کشف روشی شدند که علاوه بر ویروس کرونا، می‌تواند در مقابله با همه‌گیری‌های احتمالی در آینده نیز کارساز باشد.
با این روش در برابر کرونا و هر همه گیری مقاوم می شویم

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از مدیکال اکسپرس، در تحقیقات آینده نگر، دانشمندان دانشکده پزشکی فاینبرگ دانشگاه نورث وسترن هدف جدیدی را برای دارویی به منظور درمان سارس-کوو ۲ شناسایی کرده‌اند که نه تنها ویروس کرونای جدید بلکه ویروس‌های همه گیر آینده را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

کارلا ساتچل، استاد میکروب شناسی و ایمونولوژی در فاینبرگ که یک تیم بین‌المللی از دانشمندان را برای تجزیه و تحلیل ساختار‌های مهم ویروس هدایت می‌کند، گفت: خدا نکند ما به این نیاز داشته باشیم، اما ما آماده خواهیم بود. تیم قبلی پیش از این ساختار پروتئین ویروسی به نام nsp۱۶ را که در همه ویروس‌های کرونا وجود دارد، نقشه برداری کردند. این مطالعه جدید اطلاعات مهمی را در اختیار شما قرار می‌دهد که می‌تواند به تولید دارو در برابر ویروس‌های کرونا و همچنین سارس-کوو ۲ کمک کند.

ساتچل گفت: برای مقابله با بیماری همه گیر کووید-۱۹ و عفونت‌های ویروسی کرونا در آینده، به رویکرد‌های جدیدی برای کشف دارو نیاز است. ایده ما این است که این دارو در آینده در اوایل آغاز عفونت و بیماری کارساز باشد.

تیم ساتچل سه ساختار پروتئین جدید را در نما‌های سه بعدی نقشه برداری یا حل کرده و یک شناسه مخفی در ماشین آلات کشف کرده است که به شکل ویروس در سیستم ایمنی بدن پنهان می‌شود.

آن‌ها جزء اختصاصی ویروس کرونا را در پروتئین nsp۱۶ کشف کردند که قطعه ویروس-ژنومی را که توسط یون فلز در محل نگه داشته می‌شود، متصل می‌کند. این قطعه توسط ویروس کرونا به عنوان الگویی برای کلیه عناصر سازنده ویروسی استفاده می‌شود؛ به همین دلیل به گفته ساتچل امکان تولید دارویی متناسب با این جزء منحصر به فرد وجود دارد که عملکرد این پروتئین را از ویروس کرونا انسداد دهد. این عملکرد پروتئین مشابه سلول‌های انسانی را که فاقد این جزء اختصاصی است، مسدود نمی‌کند؛ بنابراین چنین دارویی فقط پروتئین مهاجم را هدف قرار می‌دهد.

Nsp۱۶ یکی از کلیدی‌ترین پروتئین‌های ویروسی در نظر گرفته می‌شود که می‌تواند توسط دارو‌ها برای جلوگیری از ویروس پس از مواجهه با فرد مهار شود. هدف این است که قبل از بیمار شدن بیش از حد، ویروس زودهنگام متوقف شود. از آنجا که تحقیقات کمی در مورد nsp۱۶ انجام شده است، تیم ساتچل برای تولید اطلاعات کلیدی در مورد این پروتئین کار کرده‌اند و در حال همکاری با شیمیدانانی هستند که از این اطلاعات برای طراحی دارو‌های ضد پروتئین استفاده می‌کنند.

در حالی که برخی از پروتئین‌های ویروس کرونا بسیار متفاوت هستند، اما nsp۱۶ در اکثر آن‌ها تقریبا یکسان است. جزء منحصر به فرد کشف شده توسط گروه ساتچل در تمام اعضای مختلف ویروس کرونا وجود دارد. این بدان معناست که دارو‌هایی که متناسب با این جزء طراحی شده‌اند، باید علیه همه ویروس‌های کرونا از جمله ویروسی که در آینده ظهور می‌کند، کار کرده و در برابر  سرماخوردگی ناشی از ویروس کرونا کارساز باشد.

ساتچل پیش بینی می‌کند هر دارویی که با کشف جزء اختصاصی ویروس کرونا توسط تیمش تولید شود، بخشی از کوکتل درمانی است که در اوایل دوره بیماری توسط بیماران مصرف می‌شود. این می‌تواند شامل دارو‌های مشابه رمدسیویر باشد، دارویی که مانع تولید ویروس الگویی برای اجزای سازنده لازم برای تکثیر خود می‌شود.

تیم نورث وسترن در مرکز ژنومیک ساختاری بیماری‌های عفونی (CSGID) این پروتئین را بیان، خالص و متبلور کردند. ایده این پروژه از اولین نویسنده مطالعه جورج میناسوف، دانشیار پژوهشی میکروب شناسی-ایمونولوژی در فاینبرگ است. او با لودمیلا شووالوا، دانشیار پژوهشی فاینبرگ، برای تبلور این پروتئین کار کرد و روشی برای آزمایش عملکرد پروتئین بر اساس اطلاعات موجود در ساختار ایجاد کرد.

 این پروژه یکی از پروژه‌هایی است که توسط CSGID برای استفاده از زیست شناسی ساختاری برای درک زیست شناسی ویروس مسئول بیماری همه گیر کووید-۱۹ انجام شده است.

به طور کلی این مرکز سهم قابل توجهی در تولید واکسن‌ها، دارو‌ها و تشخیص‌ها داشته است. تیم بین‌المللی بیش از ۷۰ ساختار ویروسی مختلف را برای کشف ساختار پروتئین ویروسی، تداخل با دارو‌های احتمالی و تداخل با آنتی بادی‌ها حل کرده است. این کار برای استفاده در جهت تسریع در تلاش برای طراحی روش‌های درمانی جدید علیه ویروس کرونا برای مقابله با کووید-۱۹ و بیماری‌های همه گیر آینده به طور آزاد در دسترس جامعه جهانی قرار گرفته است. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید