بایدن، معلم اخلاق در خارج؛ بی اعتبار در داخل

کدخبر: ۴۲۰۵۰۰
بایدن اگر بخواهد رهبر اخلاقی دموکراسی در خارج باشد، باید ابتدا اعتبار خود را در داخل به دست آورد.
بایدن، معلم اخلاق در خارج؛ بی اعتبار در داخل

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از جماران، جو بایدن روز چهارشنبه در ژنو پس از یک سفر یک هفته ای به خارج از کشور که در آن وی مکرراً فضایل دموکراسی را نسبت به خودکامگی تحسین می کرد - به نظر می رسید که برای مدت کوتاهی محصول خود را به دست آورد.

بنابر گزارش واشنگتن پست، بایدن با اشاره به شورش 6 ژانویه رئیس جمهور سابق به خبرنگاران گفت: «من هرگز پیش بینی نمی کردم - هرچند رئیس جمهور ترامپ تحریک کننده باشد - که ما افرادی را که به درهای کنگره حمله می کنند و درهم می شکنند، داشته باشیم. من فکر نمی کردم که چنین اتفاقی بیفتد، فکر نمی کردم در طول زندگی ام چنین چیزی را ببینم.»

اما بعداً، مثل هر زمین بازی خوب ، بایدن به سرعت جای خود را بازیافت و گفت: حمله مرگبار اوباش به سادگی تأیید کرده است آنچه که مدت ها توسط همه از استادان علوم سیاسی گرفته تا همکاران سابق سنا به او آموخته بود: «هر نسلی باید اساس مبارزه خود را برای دموکراسی دوباره برقرار کند. منظورم این است که به معنای واقعی کلمه، باید این کار را انجام دهد.»

همانطور که بایدن هفته گذشته در اولین سفر خود به خارج از کشور در اروپا مطرح کرد، برجسته ترین پیام او، که در همه جا تکرار شد، نیاز به غلبه دموکراسی بر خودکامگی در آنچه او به عنوان چالش وجودی قرن بیست و یکم عنوان کرد، بود. وی قول داد که آمریکا در راس آن مبارزه باشد.

اما مبارزه برای دموکراسی ، یا نسخه ای از آن، نه تنها در اروپا بلکه در آمریکا نیز در جریان است و پیام بایدن با آشفتگی کشوری که وی رهبری می کند پیچیده شده است - حمله 6 ژانویه، ادعای بی اساس ترامپ مبنی بر اینکه انتخابات 2020 دزدیده شد، فشار برای محدود کردن رای گیری، «بررسی» در حال انجام انتخابات که نتایج آن مدت هاست مشخص شده است.

بایدن در مبارزه برای دستیابی به ارزش های دموکراتیک در خارج از کشور، به نظر می رسد که به دنبال تهدیدهای کشور خودش است.

«مایکل کازین» مورخ دانشگاه جورج تاون گفت: «هر زمان که شما یک کشور واقعاً دچار دودستگی داشته باشید، رئیس جمهور ضعیف تر به نظر می رسد.» وی افزود، آنچه اکنون به ویژه قابل توجه است، این است که بسیاری از آمریکایی ها پیروزی بایدن را زیر سوال می برند و می گویند که آنها در معرض خشونت سیاسی هستند: «یک انتخابات مورد مناقشه یک چیز است. این چیز دیگری است که تعداد زیادی از افراد در حزب بازنده می گویند که نتایج را قبول نمی کنند.»

بایدن در طول سفر یک هفته ای خود به کورنوال، بروکسل و ژنو بارها با این چالش دست و پنجه نرم می کرد. او اساساً استدلال کرد که ترامپ یک فرد غیرعادی است. 

این معضل بعید است به این زودی ها از بین برود. سفر خارجی بعدی بایدن می تواند پاییز امسال باشد؛ هنگامی که نشست گروه 20 در رم برگزار می شود. اجلاس آب و هوایی هم در گلاسکو برگزار می شود. همزمان، ترامپ اعلام کرده است که همچنان به ترویج کذب دزدیده شدن انتخابات ادامه می دهد، در حالی که بسیاری از جمهوری خواهان صراحتا موافق هستند، فعالیت های خود را افزایش داده و با برگزاری تجمعات و حمایت از کاندیداها همچنان حضور پررنگی دارد.

و بایدن از طرف لیبرال ترها نیز با تردیدهایی روبرو است.

«پرامیلا جای اوپال» عضو دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا گفت که دموکراسی در آمریکا در معرض خطر جدی است. با این حال، او گفت ، این نباید مانع از بایدن شود که از دموکراسی در برابر خودکامگی در مقیاس جهانی حمایت کند.

جای اوپال گفت: «هیچ سوالی وجود ندارد که ما برای محافظت از دموکراسی خود در اینجا کار زیادی باید انجام دهیم و من فکر می کنم که در تاریخ 6 ژانویه دیدیم که چقدر به از دست دادن آن نزدیک شده ایم. اما من فکر نمی کنم که این توانایی ما را در ایجاد این بحث در سراسر جهان تضعیف کند. من در واقع فکر می کنم از جهاتی این بحث ما را تقویت می کند که بگوییم ، ما در ایالات متحده با همین عوامل روبرو هستیم.»

با این حال ، بایدن در اولین سفر خود به خارج از کشور ، همانطور که ​​جای اوپال پیشنهاد کرد، تا حد زیادی از زیر پا گذاشتن مشکلات در آمریکا دور ماند.

مواضع بایدن از برخی جهات مواضع رهبران آمریکایی را پس از جنگ جهانی دوم تکرار می کند. پرونده آمریکا در آن زمان به دلیل نژادپرستی و تفکیک در داخل کشور آسیب دیده بود که رهبران روسیه خیلی سریع آن را برجسته کردند.

در حالیکه هفته گذشته بایدن از اروپا عبور می کرد، پس از بیگانگی و احساسات صدمه دیده سال های ریاست جمهوری ترامپ، متحدان دمکراتیک را در آغوش گرفت. او همچنین تلاش کرد تا پیروزی ها را در ستون دموکراسی در هر توقف قرار دهد.

او موفق شد ، اما فقط تا حدی که حدود اجماع دموکراتیک را نشان دهد.

به عنوان مثال، در انگلیس رهبران گروه هفت اعلام کردند که کشورهای دموکراتیک ثروتمند یک میلیارد واکسن ویروس کرونا به کشورهای فقیرتر می دهند، اما این تنها پس از ماه ها شکایت منتقدین پدیده ای به نام «آپارتاید واکسن» از اینکه ایالات متحده، کانادا و دیگر کشورهای ثروتمند واکسن را احتکار می کنند، رخ داد.

و کمک مالی، گرچه زیاد بود، اما بلافاصله برای تأمین نیازهای واکسیناسیون جمعیت جهان ناکافی شناخته شد. آنتونیو گوترش  دبیرکل سازمان ملل متحد گرچه از این تلاش استقبال کرد، اما گفت: «ما به بیش از این نیاز داریم.»

بایدن همچنین متحدان خود را به تصویب دیدگاه بدبینانه ای از چین تحریک کرد، اما نه جی 7 و نه ناتو تا آنجا که امیدوار بود در  تحریف آنچه آمریکا سرمایه گذاری های استثماری چینی و وضعیت تهاجمی ارتش چین می خواند ، پیش نرفتند.

اعلامیه غافلگیرکننده ای در بروکسل مبنی بر حل و فصل اختلاف تجاری 17 ساله ایالات متحده و اروپا در زمینه ساخت هواپیما به عنوان پاسخی واحد برای رقابت با هواپیماهای ساخت چین مطرح شد. اما این معامله در اصل نوعی ترفند است که سخت ترین سوالات مربوط به یارانه های دولت را به مدت 5 سال به تأخیر می اندازد.

احساس خوب دموکراتیک در اردوگاه تابستانی هنگامی که بایدن برای اجلاس با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به ژنو رسید، به یک سفر انفرادی تبدیل شد که از برخی جهات به اختلافات بر سر دموکراسی در آمریکا منجر شد.

پوتین پس از یک جلسه سه ساعته در یک ویلای تاریخی در ژنو پ، اوضاع آشفته داخلی بایدن را مورد بهره برداری قرار داد تا نقض حقوق بشر در کشور خود را کنار بگذارد. وی حمله به کنگره را اعتراض های ستودنی و عدالت نژادی ضد دموکراتیک نشان داد و چشم انداز بسیاری از جناح راست را بازتاب داد.

پوتین آمریکا را به قتل و زندانی کردن معترضان سیاسی درگیر در شورش 6 ژانویه متهم کرد. رهبر پیشکسوت روسیه، که ضمن خنثی سازی مخالفت های سیاسی، قدرت و ثروت خود را تلفیق کرده است، ادامه داد که سرکوب او علیه رهبران مخالف تا حدی برای جلوگیری از افزایش جنبش هایی مانند «جان سیاهان مهم است» در روسیه است.

«ایان برمر» رئیس گروه اوراسیا، یک شرکت ارزیابی ریسک، گفت که پوتین اساساً با اشاره به اشتباهات حریف، حواس دیگران را از خود پرت می کند.

برمر گفت: «قطعاً درست است که آمریکا اگر بخواهد رهبر اخلاقی دموکراسی در خارج باشد، باید ابتدا اعتبار خود را در داخل به دست آورد.» 

با بازگشت به آمریکا در این هفته  تیم بایدن سریع اعلام کرد که این سفر موفقیت آمیز بوده است - نه فقط برای رئیس جمهور، بلکه برای دموکراسی!

تقریباً در همان زمان ترامپ، که همچنان ادعا می کند که انتخابات از او ربوده شده است، از برنامه هایی برای تجمع های بزرگ در هفته های آینده خبر داد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید