این نوشیدنی از ابتلا به کبد چرب پیشگیری می‌کند

کدخبر: ۴۲۱۱۲۰
اقتصادنیوز : گروهی از دانشمندان انگلیسی، در مطالعه اخیر خود دریافتند نوشیدن قهوه می‌تواند در پیشگیری از ابتلا به کبد چرب بسیار موثر باشد.
این نوشیدنی از ابتلا به کبد چرب پیشگیری می‌کند

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرآنلاین ،بر اساس مطالعه اخیر دانشمندان نوشیدن قهوه کافئین دار (آسیاب شده یا فوری) یا بدون کافئین با کاهش خطر ابتلا به بیماری مزمن کبدی همراه است.

محققان دانشگاه‌های ساوت‌همپتون و ادینبورگ انگلیس دریافتند نوشیدن حداکثر سه تا چهار فنجان در روز هر نوع قهوه با کاهش خطر ابتلا و مرگ بر اثر بیماری مزمن کبدی همراه است.

محققان داده‌های بیوبانک انگلیس را بر روی ۴۹۵ هزار و ۵۸۵ شرکت کننده با مصرف قهوه شناخته شده مطالعه کردند که بیش از ۱۰/۷ سال برای کنترل بیماری مزمن کبدی و بیماری‌های کبدی مرتبط مورد بررسی قرار دادند.

از کل شرکت کنندگان در مطالعه، ۷۸ ٪ (۳۸۴، ۸۱۸) قهوه ساییده یا کافئین دار یا فاقد کافئین مصرف کرده بودند، در حالی که ۲۲ ٪ (۱۰۹، ۷۶۷) هیچ نوع قهوه‌ای ننوشیده بودند. در طول دوره مطالعه، ۳۶۰۰ مورد بیماری مزمن کبدی از جمله ۳۰۱ مرگ، وجود داشته است، علاوه بر این ۵۴۳۹ مورد بیماری مزمن کبدی یا استئاتوز (تجمع چربی در کبد که به عنوان بیماری کبد چرب نیز شناخته می‌شود) و ۱۸۴ مورد سرطان هپاتوسلولار، نوعی سرطان کبد گزارش شد.

افرادی که مصرف روزانه قهوه را در برنامه غذایی خود داشتند در مقایسه با افرادی که قهوه نمی‌نوشیدند، ۲۱ ٪ کمتر در معرض خطر ابتلا به بیماری مزمن کبدی بوده و ۴۹ ٪ کمتر مرگ ناشی از این بیماری را داشتند. بیشترین سود در گروهی بود که قهوه آسیاب شده نوشیده بودند، این قهوه حاوی مقادیر زیادی از مواد کهوهول و کافستول است که نشان داده شده در برابر بیماری مزمن کبد در حیوانات مفید است. قهوه فوری که دارای مقادیر کمی کهوفول و کافستول است نیز با کاهش خطر بیماری مزمن کبدی همراه بود.

دکتر اولیور کندی، محقق اصلی این مقاله گفت: قهوه به طور گسترده در دسترس است و نتایج این مطالعه ممکن است به این معنی باشد که قهوه می‌تواند یک درمان پیشگیرانه بالقوه برای بیماری مزمن کبدی باشد. این امر به ویژه در کشورهایی با درآمد و دسترسی کمتر به مراقبت‌های بهداشتی و بیشترین بار بیماری مزمن کبدی بسیار ارزشمند است.

محققان معتقدند که تحقیقات آینده می‌تواند رابطه بین قهوه و بیماری کبد را با کنترل دقیق‌تر میزان قهوه مصرف شده آزمایش کند. آن‌ها همچنین قصد دارند به تایید یافته‌های خود در گروه‌های متنوع‌تری از شرکت کنندگان دست یابند.  

 

 

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید