باید و نباید های غذایی در تابستان

کدخبر: ۴۲۱۲۳۷
اقتصادنیوز : پژوهشگر طب سنتی و متخصص فیزیولوژی بایدها و نبایدهای تغذیه‌ای ویژه ایام تابستان را تشریح کرد.
باید و نباید های غذایی در تابستان

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از بهداشت نیوز ، مهدی میرغضنفری، پژوهشگر طب سنتی و متخصص فیزیولوژی   درباره بایدها و نبایدهای مصرف برخی مواد غذایی در تابستان اظهارداشت: توجه به این موضوع می‌تواند سبب حفظ سلامت افراد شود و کیفیت زندگی آنها را ارتقاء بخشد به طور مثال بایدها و نبایدهای تغذیه ای به طور کلی بر اساس مزاج افراد متفاوت است و از آنجایی که مزاج گرم مزاجان با مزاج تابستان برابری می‌کند، احتمال آسیب ناشی از مصرف نادرست مواد غذایی در این افراد بیشتر است. بر این اساس، این افراد باید از تمام خوردنی‌ها و نوشیدنی‌هایی که حرارت را بالا می‌‌برد و باعث خشکی بدن می‌‌شود، اجتناب کنند.

وی گفت: ادویه تند همچون فلفل، زنجبیل، دارچین، زعفران، سس‌های تند و خردل، سبزیجات تند مانند سیر و پیاز و انواع سبزی خوردن نظیر ترخون، نعناع، تره، شاهی و شوید ،در گروه خوردنی‌هایی هستند که باید در مصرف آنها به خصوص در این فصل جانب احتیاط را رعایت کرد. 

این پژوهشگر طب سنتی گفت: گوشت قرمز به دلیل داشتن گرما و حرارت زیاد در فصل تابستان باید کمتر مصرف شود،‌ بخصوص گوشت شتر که مزاج بسیار گرمی دارد.

وی بیان داشت: انواع گوشت سفید با وجودی که نسبت به گوشت قرمز دام، مزاج ملایم‌تری دارند اما گوشت پرندگانی مانند کبک و بلدرچین به سبب گرمای زیادی که تولید می‌کنند،‌ در این فصل باید کمتر مورد استفاده قرار گیرند.

میرغضنفری بیان داشت: گوشت‌ مرغ و ماهی گرمای کمتری دارد و بخصوص ماهی با داشتن مزاج سرد و تر به شرطی که با ادویه تند و شور نشده باشد و آب پز باشد، برای این فصل بسیار مناسب است.

وی گفت: همچنین نمک، مزاج گرمی دارد و مصرف هر ماده غذایی که با نمک شور شده باشد،‌ برای همه مزاج‌ها بخصوص گرممزاجان در این فصل زیان‌آ‌ور است.

این پژوهشگر طب سنتی ادامه داد: همچنین مصرف مغزهای آجیلی شور که علاوه بر مزاج گرم نمک، طبع این مغزها نیز گرم و خشک است و می‌تواند مضر و التهاب‌آور باشد.

که در میان مغزهای آجیلی، بادام یا فندق به دلیل آن‌که طبع ملایم‌تری دارند،‌ اگر از انواع خام و بدون نمک و در مقدار پایین مصرف شوند، مشکل خاصی ایجاد نمی‌کنند.

میرغضنفری افزود: توصیه می‌شود از مصرف زیاد فسنجان به دلیل دارا بودن گردو همچنین حلواارده به علت کنجد آن که طبع بسیار گرمی دارد،‌ اجتناب شود.

به گفته این پژوهشگر طب سنتی، مصرف آبدوغ خیار، ماست و خیار، نان و پنیر و خیار، ماست و اسفناج از جمله بهترین غذاهای حاضری و خودمانی تابستان هستند، البته باید مزاج شخصی و و وضعیت معده را در نظر داشت.

همچنین توصیه می‌شود در تابستان اغلب غذاها را به روش آبپز تهیه کرد تا سریع‌تر هضم شوند. 

وی گفت: مصرف کدوی پخته، آش، سوپ، انواع خورش قورمه و کرفس و اسفناج که سبزی آن سرخ نشده و گوشت چندانی نداشته باشد و با غوره، آبغو، آبلیمو، لیمو عمانی و نارنج ترش شده باشد، گشنیز پلو و سالادکاهو و خیار با آبلیمو در این فصل توصیه می‌شود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید