نگرانی انگلیس از عوارض واکسن ساخت آمریکا

کدخبر: ۴۲۲۰۱۶
واکسن‌های ضد کرونا ساخت آمریکا در برخی موارد با عوارض قلبی ارتباط دارد و این مساله باعث نگرانی مقامات انگلیس شده است.
نگرانی انگلیس از عوارض واکسن ساخت آمریکا

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایرنا، نگرانی‌ها درباره التهاب عضلات قلب بر اثر تزریق دو واحد واکسن فایزر و مدرنا درحالی افزایش یافته که در هفته‌های اخیر شماری فزاینده‌ای از جوانان در آمریکا و فلسطین اشغالی از ابتلا به این عارضه شکایت کرده‌اند.

نشریه دیلی میل گزارش داد، سازمان تنظیم مقررات دارویی آمریکا پذیرفته که ارتباط نادری بین تزریق واکسن و عوارض قلبی وجود دارد و قرار است که متن هشدار دهنده‌ای را در دفترچه راهنمای این دو واکسن اضافه کند. وزارت بهداشت رژیم صهیونیستی هم تائید کرده که واکسن فایزر - تنها دارویی که در سرزمین های اشغالی تزریق می‌شود - با عوارض قلبی نادر، احتمالا مرتبط است.

سازمان تنظیم مقررات محصولات پزشکی و بهداشتی انگلیس هفته گذشته این مساله را تائید اما ادعا کرد که سطح بروز این عارضه زیر حدی است که مایه نگرانی باشد. اما دیشب در بیانیه‌ای به جای اشاره به دفعات بروز این عارضه اعلام کرد که علائم ناشی از آن خفیف است.

این مساله که نهاد ناظر بر محصولات دارویی انگلیس از مرحله تائید عوارض جانبی به اعلام جزئیات علائم آن پیشرفت کرده،  باعث نگرانی کارشناسان بهداشتی در انگلیس شده که ماه گذشته به دلیل بروز برخی عوارض استفاده از واکسن آسترازنکا در بین جوانان، واکسن فایزر و مدرنا را پیشنهاد کردند. این درحالیست که دولت هم قصد دارد تا از دو ماه دیگر کودکان را پیش از آغاز سال تحصیلی جدید واکسینه تا از تعطیلی دوباره مدارس جلوگیری کند.

با توجه به اینکه واکسن‌های آسترازنکا و جانسون‌اندجانسون در برخی موارد نادر، منجر به بروز عارضه لختگی خون شد، احتمالا دولت از واکسن‌های فایزر و مدرنا برای کودکان انگلیسی استفاده خواهد کرد. سازمان تنظیم مقررات دارویی انگلیس به دیلی میل گفته به دقت تحولات مربوط به عوارض استفاده از واکسن‌های آمریکایی را زیر نظر دارد و هنوز دلیلی برای تغییر سیاست دولت در این زمینه وجود ندارد.

تاکنون ۵۳ نفر در انگلیس بر اثر دریافت واکسن فایزر و ۳۳ نفر به دلیل واکسن مدرنا دچار عوارض قلبی شده‌اند. دانشمندان می‌گویند که هرچند موارد ابتلا به عوارض جانبی استفاده از این دو واکسن‌ کم است اما باید در این زمینه تحقیق و نتایج آن به مردم گزارش شود.

این درحالیست که هفته پیش هزاران معترضان به مدیریت بحران کرونا در انگلیس دست به تظاهرات زده و در شعارهای خود فریاد میزدند، «این کابوس را پایان دهید» و «فرزندان ما موش‌ آزمایشگاهی نیستند»

منحنی آمار مبتلایان به کرونا در انگلیس هم باردیگر روندی صعودی به خود گرفته و تقریبا هر یازده روز تعداد بیمارانی که عمدتا به گونه هندی مبتلا هستند، دو برابر می‌شود.  بر اساس امارهای رسمی منتشر شده تاکنون ۴ میلیون و ۶۹۹ هزار و ۸۶۸ نفر در انگلیس به کرونا مبتلا شده و از این تعداد ۱۲۸ هزار و ۶۶ نفر جان باخته‌اند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید