الهام علی‌اف: ارمنستان خود را برای توافقنامه صلح آماده کند

کدخبر: ۴۲۲۲۹۶
الهام‌ علی‌اف در سخنرانی روز گذشته خود در باکو از ایروان خواست که حل اختلاف و تنش بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر منطقه قره باغ را بپذیرد و خود را برای امضا توافقنامه صلح آماده کند.
الهام علی‌اف: ارمنستان خود را برای توافقنامه صلح آماده کند

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، «الهام‌ علی‌اف» رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان در یک سخنرانی از ارمنستان خواست، خود را برای امضای توافقنامه صلح بین دو کشور آماده کند.

رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان در سخنرانی به مناسبت سالگرد نیروهای مسلح این کشور اعلام کرد که تنها راه توسعه ارمنستان، برقراری روابط عادی با همسایگان و کنار گذاشتن ادعاهای ارضی این کشور است.

بنا بر گزارش خبرگزاری آناتولی، «الهام‌ علی‌اف» رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان از ارمنستان خواست که خودش را برای امضای توافقنامه صلح بین دو کشور آماده کند.

علی‌اف که به مناسبت سالگرد تاسیس نیروهای مسلح جمهوری آذربایجان در جمع فرماندهان و سران نظامی این کشور سخنرانی می‌کرد، درباره آتش‌بس با ارمنستان بر سر منطقه قره باغ کوهستانی اظهارنظر کرد.

جمهوری آذربایجان و ارمنستان چهارم آبان ۱۳۹۹ بعد از ۴۴ روز درگیری، با وساطت روسیه بر سر آتش‌بس در منطقه قره‌باغ کوهستانی به توافق رسیدند. بر اساس این توافق، ارمنستان موظف شد اراضی اشغالی جمهوری آذربایجان در «آغ‌دام»، «کلبجر» و «لاچین» را تخلیه کند و مسیر زمینی از نخجوان به جمهوری آذربایجان ایجاد کند.

در مقابل جمهوری آذربایجان نیز متعهد شد ضمن توقف عملیات‌های نظامی، کریدور لاچین را (به عرض پنج کیلومتر) ‌برای اتصال قره‌باغ به خاک ارمنستان تضمین کند. شهر آزاد شده «شوشا» به همراه همه مناطق آزادشده به باکو واگذار شد.

الهام‌ علی‌اف در سخنرانی روز گذشته خود در باکو از ایروان خواست که حل اختلاف و تنش بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر منطقه قره باغ را بپذیرد و خود را برای امضا توافقنامه صلح آماده کند.

رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان گفت: «یک گروه کاری باید برای تعیین خط مرزی ایجاد شود و تدارکات برای (امضای) توافقنامه صلح انجام گیرد».

او در جمع فرماندهان ارتش این کشور تاکید کرد، جمهوری آذربایجان به تقویت ارتش و نیروهای مسلح خود ادامه خواهد داد.

الهام علی‌اف به ارمنستان هشدار داد، اگر از «سیاست‌های خصمانه» دست برندارد، قادر به کسب قدرت نظامی و از سرگیری فعالیت‌های اقتصادی نخواهد بود.

به گفته رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان، توسعه ارمنستان تنها از مسیر برقراری روابط عادی با همسایگانش و کنار گذاشتن ادعاهای ارضی محقق خواهد شد.

سخنرانی رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان در شرایطی ایراد شده که ارمنستان طی روزهای اخیر شاهد برگزاری  اولین انتخابات پارلمانی در این کشور بعد از جنگ سال گذشته بر سر منطقه قره باغ کوهستانی بوده است.

طبق آمار نهایی اعلام شده از سوی کمیسیون مرکزی انتخابات ارمنستان، حزب «قرارداد مدنی» به رهبری «نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر موقت این کشور توانست با کسب ۵۳.۹۱ درصد آرا پیروز شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید