دیدار آنتونی بلینکن و پاپ فرانسیس در واتیکان

کدخبر: ۴۲۲۵۰۸
آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا امروز پیش از نشست با پاپ فرانسیس پشت درهای بسته، تور بازدید ویژه از کلیسای سیستین در واتیکان دریافت کرد.
دیدار آنتونی بلینکن و پاپ فرانسیس در واتیکان
به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایسنا، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا اولین مقام عالی‌رتبه دولت بایدن است که ملاقات حضوری با رهبر کاتولیکهای جهان دارد. هنوز جزئیاتی از گفتگوهای دو طرف در کاخ آپوستولیک منتشر نشده است.  

 آسوشیتدپرس گزارش داد، سال گذشته که مایک پمپئو، وزیر خارجه وقت آمریکا به واتیکان سفر کرد، مهلت دیدار خصوصی با پاپ به دست نیاورد. در آن زمان مقامهای واتیکان گفتند که پاپ نمیخواهد چند هفته مانده به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که در نهایت به پیروزی بایدن منجر شد، اقدامی انجام دهد که جانبداری از طرفی قلمداد شود.

اما چین مساله حادی میان دو طرف بود. پمپئو در اقدامی خارج از عرف دیپلماتیک، از واتیکان بابت آنچه او کاهش قدرت اخلاقی آن از طریق امضای توافقی با پکن بر سر نامزدی اسقف‌های چینی نامید، انتقاد کرد. این وزیر خارجه دولت وقت ترامپ از پاپ خواست تا موضع سختگیرانه‌تری علیه محدودیت‌های چین درباره آزادی مذهبی اتخاذ کند.

بایدن به نوبه خود از چین بابت فعالیتهای کار اجباری انتقاد کرده است. رهبر کاتولیک‌های جهان هم در چندین کشور مساله حقوق بشر را مطرح کرده است که بخشی از عزم او برای جلب توجه به سمت مردمانی است که متحمل درد و رنج میشوند.

واتیکان گفت ، پاپ فرانسیس روز دوشنبه هنگام دیدار طولانی با وزیر امور خارجه ایالات متحده به مردم آمریکا ابراز محبت کرد.

سخنگوی واتیکان ، ماتئو برونی ، گفت که نشست "در فضایی صمیمانه و حدود ۴۰ دقیقه به طول انجامید.

امروز آنتونی بلینکن همچنین با کاردینال پیترو پارولین، فرد شماره ۲ واتیکان که نخست وزیر واتیکان به شمار میرود و همچنین پل گالاگر، وزیر خارجه آن دیدار داشت.   

سفر بلینکن به رم پیش از پرواز او به جنوب ایتالیا برای نشست روز سه‌شنبه گروه بیست با حضور وزرای خارجه است که روی ارتقای همکاری در میان کشورها بر سر تغییرات اقلیمی، مسائل بهداشتی و توسعه متمرکز است.

انتهای پیام  

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید