نامه‌ای که نمکی به جهانپور نوشت/ تهران در آستانه وضعیت قرمز کرونا

کدخبر: ۴۲۲۵۶۲
اقتصادنیوز :‌مهمترین اخبار کرونایی امروز را اینجا بخوانید.
نامه‌ای که نمکی به جهانپور نوشت/ تهران در آستانه وضعیت قرمز کرونا
به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرآنلاین، براساس اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت، در شبانه روز گذشته متاسفانه ۱۴۰ بیمار کووید۱۹ در کشور جان خود را به دلیل این بیماری از دست دادند.

همچنین از دیروز تا امروز ۷ تیرماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۲ هزار و ۳۵۱ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شدند که هزار و ۴۱۷ نفر از آنها بستری شدند. براین اساس مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به سه میلیون و ۱۸۰ هزار و ۹۲ نفر رسید.

هشدار؛ گسترش شهرهای قرمز کرونا از جنوب به مرکز کشور

براین اساس به نظر می‌رسد وضعیت شیوع ویروس در برخی مناطق کشور خطرناک شده است.

سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت امروز  از گسترش شهرهای قرمز کرونا از جنوب به مرکز کشور و نیز افزایش روند بستری در شهر تهران خبر داد.

او در این رابطه گفت: شهرستان های مهران در استان ایلام، تنگستان، دشتستان، دشتی، دیر، عسلویه و کنگان در استان بوشهر، دماوند و فیروزکوه استان تهران، ایرانشهر، خاش، زابل و زاهدان از سیستان و بلوچستان، گراش، لارستان و لامرددر استان فارس در وضعیت قرمز از لحاظ بیماری کرونا قرار دارند.

وی اظهار داشت: در استان کرمان شهرهای بم، رودبار جنوب، قلعه گنج، کرمان و منوجان، در استان هرمزگان شهرهای بستک، بندر لنگه، بندرعباس، پارسیان، جاسک، حاجی آباد، خمیر، رودان، قشم و میناب و یزد نیز در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند.

تهران در وضعیت قرمز قرار می‌گیرد؟

حتی نگرانی‌هایی نسبت به قرمز شدن وضعیت کرونا در تهران وجود دارد. انوشیروان محسنی بندپی در پایان جلسه ستاد مقابله با کرونا استان تهران در جمع خبرنگاران گفت: در جلسه امروز گزارشی در خصوص آخرین وضعیت شیوع کرونا ویروس ارائه شد که نشان می‌داد از هفته گذشته میزان بیماران سرپایی افزایش پیدا کرده و علاوه بر آن شاهد افزایش بیماران بخش عادی و ویژه نیز هستیم که در مجموع این نشان می دهد کم کم وارد خیز پنجم می‌شویم.

استاندار تهران در خصوص اعمال محدودیت‌ها با توجه به احتمال بروز خیز پنجم در تهران گفت: شهرهایی که در وضعیت قرمز قرار گرفتند محدودیت‌ها در آنها اعمال خواهد شد و در سایر شهرستان‌ها نیز مقرر شده فرمانداران نسبت به تشدید نظارت‌ها اقدام کنند.

نامه‌ای که نمکی به جهانپور نوشت/ تهران در آستانه وضعیت قرمز کرونا

علائم کرونای دلتا

همچنین کارشناسان در این چند روز بارها هشدار داده‌اند که احتمال دارد این موج جدید کرونا با گونه دلتا شروع شود.

مقدار تکثیر کرونای دلتا در بدن فرد مبتلا بسیار بالاتر از چیزی است که در شروع این عالم‌گیری مشاهده شده است و فرد مبتلا پس از ۳ یا ۴ روز به شدت مریض می‌شود.

در بریتانیا در حال حاضر ۹۱ درصد موارد ابتلا از نوع کرونای دلتاست و این بیماران علایمی چون سردرد، گلودرد و آبریزش بینی دارند.

جوان‌ترها هنگام ابتلا به کرونای دلتا ممکن است احساس سرماخوردگی داشته باشند اما این ویروس را به افرادی که در خطر ابتلای شدید هستند منتقل کنند. همچنین افراد مبتلای بدون علامت هم می‌توانند این ویروس را به دیگران سرایت دهند.

واکسیناسیون عشایر در راه است

از سوی دیگر امروز  سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا از واکسیناسیون افراد بالای ۵۰ سال عشایر علیه کرونا تا پایان مرداد ۱۴۰۰ خبر داد.

علیرضا رئیسی، در این رابطه گفت: خدمت رسانی به عشایر اقدام تازه‌ای نیست، این قشر تا کنون همه خدمات را به صورت تیم‌های سیار خدمات ارائه می‌کردند. کانکس‌ها جای ثابتی ندارند و همراه عشایر حرکت می‌کنند. به تاکید وزیر بهداشت انتخاب بهورزان از دل عشایر خواهد بود. این عزیزان پس از گذراندن آموزش‌های لازم، مشغول به فعالیت خواهند شد.

سعید نمکی، وزیر بهداشت هم عنوان کرد:  تزریق واکسن ملی را داشتیم، ما که تمام درها به رویمان بسته بود و به عنوان وزیر گاهی برای گرفتن واکسن از خارج التماس کردم، حالا خودمان به این درجه رسیدیم، حتی همین آمریکایی‌ها که می‌گفتند ما تحریمی برای موارد درمانی نداریم، هفته پیش آقای بایدن گفت اجازه می‌دهیم دارو را وارد کنید که همین تشت رسوایی آنها است و حالا ما به کشورهای واکسن ساز دنیا پیوستیم.

نامه نمکی به جهانپور درباره توییت جنجالی

از سویی وزیر بهداشت امروز در ، در نامه ای به دکتر کیانوش جهانپور، رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، با اشاره به برخی حواشی پیرامون گفتمان درخصوص واردات واکسن در فضای مجازی، گفت: صبوری، تاب آوری و خوشرویی در کردار و بهره گیری از واژگان نفیس و پاکیزه در گفتار، انتظار همه فرهیختگان، بزرگان و مردم شریف و نجیب و قدرشناس کشور از همه ماست.

او افزود: اینک گفتار و نوشتاری با واژه‌های زمخت حتی برای آنان که دشنام می‌دهند، شان مجموعه صبور و بردبار نظام سلامت نیست. گفتمان سخیف در ذهن دیگران خفیفمان می‌کند و نخبه را گویش پخته باید و خدمتگزاران صبور را تندخویی و درشت‌گویی نشاید.

این در حالی است که چند روز پیش جهانپور به خبرآنلاین با اشاره به مافیای واردات گفته بود:  این افراد قطعا لایق خیلی بیشتر از این‌ها هستند و من ابزار صحبت بیشتر درباره این موضوع را نداشتم و ادب اجازه نمی‌داد که بیشتر صحبت کنم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید