روایت یک اصلاح‌طلب از ضربه‌ای که مجلس به دولت رئیسی می‌زند

کدخبر: ۴۲۲۶۶۸
یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: دوستان در مجلس باید بدانند که جامعه ما در طول تاریخ هیچ‌گاه نمی‌تواند تبدیل به جامعه‌ای مانند کره شمالی شود، ایران یک جامعه تاثیرگذار است، گذشته تاریخی‌اش هم همین را نشان می‌دهد که با پیرامونش نقش تعاملی داشته است و نمی‌تواند به یک جامعه بسته تبدیل شود.
روایت یک اصلاح‌طلب از ضربه‌ای که مجلس به دولت رئیسی می‌زند

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایلنا، غلامرضا ظریفیان، درباره «طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی» که قرار است در مجلس مورد بررسی قرار گیرد و پیامدهای تصویب آن، گفت: درحال حاضر مجلس عمدتا در اختیار اصولگرایان است که این جریان هم در رقابت‌های انتخاباتی از آقای رئیسی حمایت کرد، خاطرتان باشد ایشان هم در گفت‌وگوهایی که هنگام انتخابات داشتند، بخصوص در مناظرات به صراحت اعلام داشتند که از حقوق اساسی مردم حمایت و دفاع خواهند کرد و به هیچ وجه نیامده‌اند که منع‌هایی را فرا روی ملت قرار دهند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب خاطر نشان کرد: اقدامات مجلس در خصوص محدودسازی شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی یک پیام بسیار منفی در آغاز دولت جدید است، چراکه این ذهنیت در افکار عمومی ایجاد خواهد شد که وقتی اصولگرایان از آقای رئیسی حمایت کردند و ایشان هم در وعده‌های خود بارها بر دفاع از حق مردم تاکید کرده الان در شعارهایش در دفاع از حقوق اساسی مردم دست نگه داشته است بنابراین اجرای برخی طرح‌ها در مجلس اصولگرا، به دولت رئیسی ضربه می‌زند.

وی با بیان این که یکی از اساسی‌ترین حقوق مردم استفاده از فضای مجازی است، اظهار داشت: فضای مجازی امروز صرفاً معطوف به برخی از نارسایی‌ها نمی‌شود، هنگامی که شما پنجره را باز می‌کنید و تلاش دارید از هوای خوب بهره ببرید، ممکن است در آن فضا پشه و مگس هم وجود داشته باشد، انسان خودش را به خاطر وجود حشرات از هوای خوب محروم نمی‌کند!

ظریفیان خاطرنشان کرد: تجربه بشری و جهانی و تجربه حداقل ۳۰ ساله اخیر کشور ما نشان داده است که هر زمان مردم را با موانع غیراصولی روبه‌رو کردیم، آن‌ها را بالغ ندانستیم و نسبت برخی از نارسایی‌ها آگاه‌شان  نکردیم، نتوانستیم به چیزی که می‌خواهیم دست پیدا کنیم و همیشه هم نتیجه برعکس گرفته‌ایم.

وی تاکید کرد: هنگامی که ما جامعه را بالغ ندانیم و از رویه‌های شکست خورده و غیرعقلانی استفاده کنیم، قطع به یقین جامعه را به قاعده لج انداخته‌ایم.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب بیان کرد: عمدتا هرگاه موانع غیراصولی و عاقلانه متکی بر این که ما قیم مردم هستیم را مطرح کردیم، آن هم در عرصه‌ای که اساساً امکان تحقق حتی آن‌چه را که تبدیل به قانون نداریم، با شکست روبه‌رو شده‌ایم.

وی یادآور شد: استفاده مردم از ماهواره‌ها بیان‌گر همین استراتژی شکست خورده است؛ مگر ما در ارتباط با استفاده از این وسلیه قانون نداشتیم، اما شاهد بودیم هنگامی که برای مردم تصمیم گرفتیم، به یکباره استفاده‌کنندگان ۲۰ درصدی از این وسلیه به قاطبه مردم تبدیل شدند. 

در اکوایران ببینید:راز حمایت برخی جریان‌ها از طالبان

ظریفیان با اشاره به اینکه طرح جدید مجلس برای محدودسازی فضای مجازی یک برخورد نامناسب در ابتدای روی کارآمدن دولت جدید است، گفت: رفتار مجلس، دولت جدید را در اذهان عمومی اینگونه تعریف می‌کند که هنگامیکه پیروزی به دست آورد وعده‌هایش را فراموش کرد و کیست که نداند این کار یک آسیب جدی به دولت وارد می‌کند!

این عضو مجمع ایثارگران اصلاح‌طلب خاطرنشان کرد: ما شاهد هستیم به دلیل همین برخوردها مهم‌ترین نهادها از جمله دولت دچار اعتبارزدایی شده‌اند و توجه داشته باشید هنگامی که نهادهای حاکمیتی که نقش مهمی را در نظم عمومی و حس عدالت در جامعه دارند، دچار اعتبارزدایی و بی‌اعتمادی شوند، در واقع این‌ برداشت به وجود می‌آید که این نهادهای عمومی نمی‌توانند نقش خودشان را ایفا کنند.

وی ادامه داد: اساسا این نوع مانع‌گذاری‌ها در عمل محقق نمی‌شود اما حاصلش این می‌شود که جامعه گسست و فاصله‌اش با برنامه‌ریزان و کسانی که کار تقنینی و مدیریتی انجام می‌دهند، روز به روز بیشتر شود.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تاکید کرد: اتکاء به فناورهای بسیار پیچیده که در جهان امروز با آن رو به رو هستیم، اساسا با این نوع موانع نه ممکن است و نه مطلوب، بلکه باید مانند بسیاری از پدیده‌های پیچیده که با آن‌ها رو‌به‌رو هستیم که هم دارای فرصت‌ها و تهدید‌اند، برخورد کنیم؛ چرا که طبیعتا هیچ جامعه‌ای به خاطر تهدیدهای دنیای نوین از فرصت‌ها چشم پوششی نمی‌کند و تلاش می‌کند با نوعی اجماع و آگاهی‌بخشی و اعتماد به افکار عمومی و بالغ دانستن آنان، تهدیدها را به آنها بشناساند تا خود جامعه تصمیم بگیرد که نسبت به امر مهمی اهتمام بورزد یا خیر. 

وی ادامه داد: قطعا محدودسازی شبکه‌های اجتماعی رخ نمی‌دهد اما حاصلش این خواهد بود که اولاً با این اقدامات دولت جدید آسیب می‌بیند، ثانیاً بی‌اعتمادی در جامعه رسوخ پیدا خواهد کرد؛ کما اینکه در قضیه انتخابات هم شاهد این موضوع بودیم، ثالثاً جامعه به سمت حل مسائل از طریق مجاری دیگر می‌رود و اقدام می‌کند که نهایتاً آن اقتدار و اتوریته مشروع حاکمیت هم در این اثنا به شدت می‌بیند.

این عضو مجمع ایثارگران اصلاح‌طلب اظهار داشت: دوستان در مجلس باید بدانند که جامعه ما در طول تاریخش هیچ‌گاه نمی‌تواند تبدیل به جامعه‌ای مانند کره شمالی شود، ایران یک جامعه تاثیرگذار است، گذشته تاریخی‌اش هم همین را نشان می‌دهد که با پیرامونش نقش تعاملی داشته است و نمی‌تواند به یک جامعه بسته تبدیل شود. 

وی  تاکید کرد: جامعه هنگامی که در حاکمیت گشایشی را ملاحظه نکند، میسر غیررسمی خودش را تقویت می‌کند و آن موقع است دیگر پیام‌ها و مصالح دستگاه‌های رسمی را نمی‌شنود و اعتماد نمی‌کند که در نهایت این نوع اقدامات دوسر باخت است؛ چراکه از یک سو محقق نمی‌شود و از سوی دیگر جامعه به جای اینکه مصونیت پیدا کند وارد قاعده لج خواهد شد.

ظریفیان گفت: من فکر می‌کنم نه به مصلحت دولت جدید و نه به مصلحت جامعه و مجلس است که به سمت برنامه‌هایی بروند از ابتدا منجر به شکست و ناکارآمدی است و در عین حال باعث فاصله بیشتر مردم و نهادهایی می‌شود که نیاز به اعتبار از طریق سرمایه‌های اجتماعی دارند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید