جزئیات ماجرای عجیب یک عکس جنجالی در اتاق کار رئیس جمهور آمریکا

کدخبر: ۴۲۲۷۵۵
تعدادی از حامیان کیوانان به دلیل تهدید و دست زدن به اقدامات مختلف در فضای واقعی دستگیر شده‌اند.
جزئیات ماجرای عجیب یک عکس جنجالی در اتاق کار رئیس جمهور آمریکا

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از جماران، «کیوانان» با انتشار عکسی باز هم بر تئوری‌های توطئه خود صحه گذاشت.

شماری از طرفداران نظریه توطئه کیوانان ادعا می‌کنند که دونالد ترامپ را می‌توان در انعکاس پنجره‌ای در عکس منتشر شده در صفحه اینستاگرام ریاست جمهوری آمریکا از رئیس جمهور جو بایدن در داخل دفتر بیضی شکل کاخ سفید مشاهده کرد. 

بنا بر گزارش نیوزویک، مدافعان تأثیرگذار این جنبش رادیکال این تصویر اینستاگرامی را به اشتراک گذاشتند که بایدن را در حال مکالمه تلفنی با «چاک شومر» رهبر اکثریت سنا نشان می‌داد؛ در حالی که مردم را ترغیب می‌کردند تا به تصویری که پشت آن در بازتاب پنجره دیده می‌شود، نگاه کنند. 

حساب کاربری تلگرامی کیوانان (We The Pepe)، که بیش از ۷۵هزار دنبال‌کننده دارد، نوشت: «آیا دیدید چه کسی در بازتاب است؟ برو خودت ببین.»

حساب کاربری دیگری متعلق به یکی دیگر از چهره‌های مهم کیوانان در تلگرام (MelQ) با ۱۴۰هزار دنبال‌کننده پس از اشتراک یک پست مشابه از یک حساب دیگر با بیش از ۸۸هزار مشترک در برنامه، به مردم گفت به انعکاس عکس نگاه کنند. 

این پست‌ها با صدها پاسخ موافق همراه بودند که شخص دیده‌شده به نوعی ترامپ است، شخصیتی «منجی مانند» برای طرفداران کیوانان که به اعتقاد آن‌ها دوباره به عنوان رئیس جمهور برمی‌گردد. دیگران گفتند که این عکس احتمالاً تصویری ویرایش‌شده از دوران ترامپ در کاخ سفید است.

کاربر تلگرام (MySearchfor Truth) نوشت: «اثبات این که میهن‌پرستان این نمایش را اجرا می‌کنند… با استفاده از عکس قدیمی ترامپ، بایدن را وارد کرده، بازتاب ترامپ را در پنجره گذاشته تا به پست کیوانان متصل شود.» 

کاربر دیگری گفت: «آیا آن‌ها فقط فتوشاپ بایدن را در تصویری که هنگام حضور دونالد ترامپ در دفتر کار گرفته شده، ارائه می‌کنند.» 

«باربارا لیماندری» کاربر تلگرام اضافه کرد: «این سر / شانه‌های بایدن نیست. این دونالد جونیور ترامپ است… رئیس جمهور واقعی!» 

همانطور که معمولاً در بسیاری از ادعاهای آن‌ها وجود دارد، طرفداران محبوب کیوانان برای توجیه آخرین توطئه خود به پست‌های قدیمی رهبر مرموز خود معروف به «کیو» اشاره کردند. 

کیوانان جنبشی حاشیه‌ای و غیرمتعارف است که در فضای مجازی شدیدا سر و صدا کرده است، مخصوصا در آمریکا. 

عکس عجیب اتاق رئیس جمهور آمریکا

کیوانان در کنه خود یک تئوری توطئه فراگیر و بی‌اساس است که می‌گوید دونالد ترامپ دارد مخفیانه با نخبگان شیطان‌پرستی که کودکان را مورد آزار جنسی قرار می‌دهند و در دولت، بازار و رسانه‌ها رخنه کرده‌اند، می‌جنگد. 

پیروان کیوانان باور دارند که این مبارزه نهایتا به روز حسابی ختم خواهد شد که در آن افراد سرشناسی نظیر «هیلاری کلینتون» دستگیر و اعدام می‌شوند. 

خلاصه داستان این است، اما تعداد شاخه‌ها، انحرافات و مباحث داخلی چنان زیاد است که کل ادعاهای کیوانان سر به فلک می‌گذارد، و اغلب هم متناقض است. طرفداران کیوانان با در نظر گرفتن اتفاقات خبری، حقایق تاریخی و علم الاعداد به نتایج خیره‌کننده‌ای می‌رسند. 

کیوانان از کجا شروع شد؟ 

در اکتبر ۲۰۱۷، کاربر ناشناسی یک سری مطلب در تالار گفت‌وگوی ۴چن منتشر کرد. او مطالبش را با امضای «کیو» کار کرده بود و مدعی بود که در آمریکا به سطحی از اطلاعات محرمانه دسترسی دارد که مستلزم داشتن «اجازه کیو» است. 

این پیام‌ها به «محموله کیو» یا «پودر سوخاری» معروف شدند و اغلب زبانی مرموز داشتند که پر از شعار، وعده و موضوعاتی بودند که برای ترامپ مثبت تلقی می‌شد. 

مگر کسی هم این حرف‌ها را باور می‌کند؟ 

بله. هزاران نفر. میزان ترافیک مرتبط با این تئوری در شبکه‌های اجتماعی معروف مانند فیس‌بوک، توئیتر، ردیت و یوتیوب از سال ۲۰۱۷ به بعد شدیدا افزایش پیدا کرده است، و به نظر می‌رسد این مراجعات در جریان همه‌گیری ویروس کرونا بیشتر هم شده باشد. 

اگر شبکه‌های اجتماعی را معیار قرار دهیم، صدها هزار نفر هستند که حداقل بعضی از تئوری‌های عجیب و غریب ساخته کیوانان را باور کرده‌اند. 

محبوبیتش نیز با اتفاقاتی که قاعدتا باید کل تئوری را زیر سوال می‌برد کم نشده است. برای مثال، نخستین مطالب کیو روی تحقیقات «رابرت مولر» دادستان ویژه، تمرکز داشتند. 

طرفداران کیوانان مدعی بودند که تحقیقات رابرت مولر درباره دخالت روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا در واقع سرپوشی استادانه برای پژوهش درباره «پدوفیلیا» (آزار جنسی کودکان) بود. وقتی این تحقیقات بدون چنین کشفیاتی به پایان رسید، توجه تئوری‌پردازان توطئه جلب موضوعات دیگر شد. 

مومنان واقعی استدلال می‌کنند که پیام‌های کیو عمدا حاوی اطلاعات غلط است که به نظرشان رد این تئوری توطئه را غیرممکن می‌کند. 

چه تاثیراتی داشته است؟ 

طرفداران کیوانان ید طولایی در هشتگ زنی دارند و در آزار هر کسی که به نظرشان دشمن است، همکاری می‌کنند؛ از جمله سیاستمداران، خبرنگاران و چهره‌های شناخته‌شده‌ای که به گمان‌شان در مخفی کردن افرادی که میل جنسی به کودکان دارند، نقش دارند. 

البته کار به پیام‌های تهدیدآمیز اینترنتی خلاصه نمی‌شود. توییتر می‌گوید که تصمیمش به اقدام علیه کیوانان احتمال رساندن «آسیب در فضای واقعی» بود. 

تعدادی از حامیان کیوانان به دلیل تهدید و دست زدن به اقدامات مختلف در فضای واقعی دستگیر شده‌اند. 

یک مورد قابل توجه در سال ۲۰۱۸ به مرد مسلحی به نام «متیو رایت» مربوط بود که یکی از پل‌های سد هوور را مسدود کرد. او بعدا اتهام دست زدن به اقدامات تروریستی را پذیرفت. 

بررسی‌ها نشان می‌دهد که بیشتر آمریکایی‌ها چیزی درباره کیوانان نشنیده‌اند. اما کیوانان شالوده حمایت خیلی از پیروان این جنبش از دونالد ترامپ است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید